Korspunktsrapport 74x17

Rapport från Mats Granström.

Av: Mats Granström

Läge: Norrbottens län, Öster om Jokkmokk
Tid: Lördag 2004-08-05
Rapportör: Mats Granström/Stefan Kreuger

På de "dryga" avstånd jag vanligtvis snubblar mig in i storskogen behöver jag nog inte en GPS utan förmodligen skulle jag hitta hem väldigt säkert med hjälp av hörseln då jag verkar vara förföljd av glassbilar. Med sitt hemtrevliga plingtutande har de en otäck känsla för att vara i min närhet just vid den tidpunkt då jag själv anser mig vara som djupast i de Bauerska av skogar.

Well, med för mycket pengar och ett måttligt till högt teknoprylintresse så har jag trots glassbilars närvaro och bilbingospelarnas högljudda tutande, införskaffat en GPS. När man gjort det nyttiga man tänkte göra med GPS:en (planerat hundspårtävlingar) måste man ju hitta på någon ny arbetsuppgift för apparaten så varför inte söka upp en ledig korspunkt. Då gäller det ju att man har någon kompis som förstår sig på varför man ska besöka korspunkter och lyckligtvis har jag en sådan. Han är Manchester City-fan men det får man stå ut med då han accepterar det där med korspunkterna, eller i alla fall är tillräckligt geografiskt och skogligt intresserad för att strunta i andras excentriska intressen.

Boendes i Luleå så föll valet av närmaste lediga punkt på 74-17 öster om Jokkmokk, har man nu lagt ut tusentals kronor på en GPS får man väl kosta på sig ett par hundringar i bensin också. Mitt vägval innebar att vi vid Vuollerim måste köra över "spegeldammen", ett parti där Luleälven rinner lite lagom över så att man äventyrligt (nåja) måste köra genom halvhögt strömmande vatten. På andra sidan detta äventyr låg dock två unga och välbyggda tjejer och solade vilket snabbt fick oss att glömma strapatsen vid spegeldammen och jaa, jag lade givetvis in deras position som en waypoint att användas senare och neej, ni kommer inte att få den. ;)

Efter att ha valt rätt skogsvägar så hamnade vi slutligen vid en bilvändpunkt ca en kilometer ifrån 74-74. Bilvändpunkten var på samma höjd som 74-17 så efter en bekväm promenad i lättgången gles skogsterräng (för en gångs skull) hamnade vi på punkten vars ungefärliga plats numera är markerad med en röd snitsel, så länge den nu får sitta kvar. Tursamt nog så satt första bilden på GPS:en korrekt, otursamt nog för oss men inte för de närvarande myggen försökte vi få till en bättre bild under en kvarts tid utan att lyckas med alla nollorna så håll till godo med den suddiga. Och avslutningsvis tog vi en bild på kraftledningsstolparna i närheten som ståtliga och högresta konstant påminner en om vilken klassisk spänningslevererande bygd man befinner sig i kring luleälven. Och om inte det skönmålande nutidshistoriska budskapet gick hem så tänk på att det är ju i alla fall via dom stolparna man laddar batterierna till GPS:en. :)

Norrut

Österut

Söderut

Västerut

Yngst vid ytterpunkterna?

På geografilektionen talade läraren om Treriksröset där tre länder möts. Det var upptakten till en resa till Sveriges ytterpunkter, en resa med barn ... 7 kommentarer
Utsidan följer nu varje Gröna band-deltagares långa vandring mot målet vid Treriksröset alternativt Grövelsjön. På SPOT försvinner positioner efter ...
Thomas och Helena Traneving är nu klara med sitt projekt "Peak of Sweden - Det bästa av Sverige". I projektet har de besökt samtliga Sveriges 25 ... 8 kommentarer
År 2001 placerade vi ut fem st gömmor för att puffa för den då nya flugan "geocaching". Och faktiskt så har ett par av dem överlevt ända till idag ... 4 kommentarer
2011 åkte Anneli tillbaka till Muztagh Ata i västra Kina, där hon året innan hade kämpat mot en ofattbar mängd problem. Hon hade lärt sig massor, ... 17 kommentarer