Korspunktsrapport 73x18

Rapport från Ralf Martinsson

RT-90 Korspunkt 18 X 73 - Brändön utanför Luleå

Bestämde mig för att ta den här korspunkten tidigt i Maj. Det var fint väder ute och jag hade tänkt att ta mig en tur med cykeln i alla fall. Kollade in punkten på utsidan.se Punkten verkade inte ligga över vatten så det skulle antagligen gå att ta sig dit torrskodd. Efter lite mer forskande så verkade till och med vara ganska torra marker enligt kartan. Perfekt, en liten tur på 3-4 mil med cykeln verkade det alltså bli. packade ned lite nödvändigheter, vätska, nån macka att sätta i sig osv. Pumpade däcken lite extra så det skulle rulla lättare eftersom den största biten var landsväg. Blir lite tungt att cylka med terrängdäck annars...

Passerade Bensbyn och Björsbyn i hård motvind. kunde inte ha i höga växlar på cykeln en enda gång dom första två milen (typiskt). Det lättade iaf upp lite efter ett tag. Väl framme på Brändön gällde det att cykla så nära punkten på de traktorstigarna som fanns överallt. 2,5 km var det närmsta jag kom med cykeln. Lämnade cykeln och gick vidare i bitvis ganska tät gran & tallskog, det fanns fortfarande snö kvar fläckvis också.

Vid det här laget så hade min GPS börjat klaga på dåliga batterier så jag hade bara den påslagen korta stunder och använde den bara för att ta ut riktlinjer med.

Passerade lite holmar uddar och började närma mig målet, skogen var fortfarande ganska tät men min GPS fungerade fint i alla fall. Väl framme vid punkten så var det inte alltför lätt att hitta dom jämna kordinaterna. Det som fungerade bäst med min GPS (Magellan 315) var att ha "averaging" påslagen, och flytta sig 3-4 meter och sedan vänta en stund för att få mer exakta kordinater.

Lyckades få fram jämnt 730000N 180000E i en liten skogsglänta.

Efter fotografering av GPS och lite bilder på omgivningen bar det av hemåt igen. Skön medvind hemåt var det i alla fall.. :-) Väl hemma så visade trippmätaren på GPSen 47 km. En lagom dagstur & en 5 km skogspromenad inräknat i det.

/Ralf Martinsson

Yngst vid ytterpunkterna?

På geografilektionen talade läraren om Treriksröset där tre länder möts. Det var upptakten till en resa till Sveriges ytterpunkter, en resa med barn ... 7 kommentarer
Utsidan följer nu varje Gröna band-deltagares långa vandring mot målet vid Treriksröset alternativt Grövelsjön. På SPOT försvinner positioner efter ...
Thomas och Helena Traneving är nu klara med sitt projekt "Peak of Sweden - Det bästa av Sverige". I projektet har de besökt samtliga Sveriges 25 ... 8 kommentarer
År 2001 placerade vi ut fem st gömmor för att puffa för den då nya flugan "geocaching". Och faktiskt så har ett par av dem överlevt ända till idag ... 4 kommentarer
2011 åkte Anneli tillbaka till Muztagh Ata i västra Kina, där hon året innan hade kämpat mot en ofattbar mängd problem. Hon hade lärt sig massor, ... 17 kommentarer