Korspunktsrapport 69x16

Rapport från Marcus Wreber.

Besökare: Marcus Wreber och Therese Svensson
Tidpunkt: fredag 30/8 kl 14.45

Följande historia är från jakten på korspunkten 69x16 som ligger strax sydöst om Sundsvall. Det började med att vi skulle göra en fördjupning inom Friluftsliv 5p i Idrottshögskolans regi. På utsidan.se fick vi idén att delta i korspunktsjakten och på så sätt fördjupa oss i hur GPS:en fungerar.

Efter att ha zoomat in området på kartan såg vi att det låg en punkt på Brämön i Sundsvallstrakten. Eftersom vi har vår släkt där uppe så tänkte vi slå två flugor i en smäll, dels familjeumgänge och dels korspunktsjakt.

Då vi vaknade på fredagen sken solen och vi hade en varm och fin dag framför oss. Vårt första lilla uppdrag var att försöka ta oss ut till Brämön och eftersom vi inte hade tillgång till egen båt så åkte vi ut till Lörudden i förhoppning om att det gick någon båttur till Brämön. Vi fick dock besked om att båtturerna var slut för säsongen, men fick sedan rådet att vända oss till Roland som bodde i närheten. Mot en mindre summa pengar fick vi en resa till Brämön tur och retur! Nu började jakten...

GPS:en styrde oss rakt in i skogen tvärs över ön och efter att ha gått ca 2 km började vi skymta vattnet. Då hade vi ca 400 m kvar till korspunkten. Nu började vi bli lite oroliga, tänk om punkten låg i vattnet! Vi skymtade en udde och vi hoppades att vi skulle ha sådan tur att punkten låg längst ut på denna. När vi kom längst ut på udden insåg vi det faktum att punkten låg 75 m ut i havet! Eftersom vi absolut inte ville misslyckas så fanns det bara ett att göra, nämligen hoppa i och simma ut till punkten! Genom att balansera ut på stenar kom vi ytterligare 40 m närmare punkten, men de sista 30 m var vi tvugna att simma. Fisken Marcus simmade ut bland vågorna, medan landkrabban Therese var kvar på land med kameran i högsta hugg. I den relativt starka strömmen kämpade sig Marcus ut till punkten och från honom hördes ett svagt nuuuuuuuu! varvid detta ögonblick förevigades med digitalkameran. Detta är anledningen till varför inte en närbild på GPS:en i det exakta korspunktsläget kan medskickas.

Marcus vid den exakta punkten

Marcus och Therese efter lyckat uppdrag.

GPS:en 70 m från punkten

Yngst vid ytterpunkterna?

På geografilektionen talade läraren om Treriksröset där tre länder möts. Det var upptakten till en resa till Sveriges ytterpunkter, en resa med barn ... 7 kommentarer
Utsidan följer nu varje Gröna band-deltagares långa vandring mot målet vid Treriksröset alternativt Grövelsjön. På SPOT försvinner positioner efter ...
Thomas och Helena Traneving är nu klara med sitt projekt "Peak of Sweden - Det bästa av Sverige". I projektet har de besökt samtliga Sveriges 25 ... 8 kommentarer
År 2001 placerade vi ut fem st gömmor för att puffa för den då nya flugan "geocaching". Och faktiskt så har ett par av dem överlevt ända till idag ... 4 kommentarer
2011 åkte Anneli tillbaka till Muztagh Ata i västra Kina, där hon året innan hade kämpat mot en ofattbar mängd problem. Hon hade lärt sig massor, ... 17 kommentarer