Efter två år är expeditionen "Peak of Sweden - Det bästa av Sverige" avklarad

Thomas och Helena Traneving är nu klara med sitt projekt "Peak of Sweden - Det bästa av Sverige". I projektet har de besökt samtliga Sveriges 25 landskap.

Av: Thomas Traneving

Den äventyrliga expeditionen tog oss två år att genomföra (2014 och 2015) och har inneburit många mils resande kors och tvärs över hela Sverige. I alla landskap har vi varit uppe på högsta toppen, vandrat huvudvandringsleden, besökt samtliga nationalparker samt tagit eller lagt ut geocacher på topparna.

Här står vi på Skånes högsta punkt, Magleröd 212 möh.

Expeditionen har tagit nästan alla lediga helger och alla semesterdagar i anspråk. Våra barn är nu rätt trötta på alla omvägar familjen tagit för att besöka en topp, vandra en vandringsled eller besöka en nationalpark. De är nu väldigt tacksamma att vi fortsättningsvis kan köra raka vägen till målet utan omvägar.

Den absolut svåraste toppen att bestiga var jämtlands högsta topp, Templet Storsola 1728 möh. Snö, hagel, regn och minusgrader.

Detta har varkligen varit ett jätte roligt äventyr som bevisat att Sverige är ett helt fantastiskt land med mängder av vacker natur och upplevelser. Ett land som är större än man tror och tar längre tid än man tror för att besöka. Vi är nu jätte glada att vi lät projektet ta 2 år att genomföra. Att klara detta på ett år skulle innebära att vi varit tvungna att ta tjänstledigt från våra jobb. En omöjlighet som ni säkert förstår.

Här är vi på toppen av Dalarna, Sorvätteshogna 1204 möh.

Att vandra är som du säkert redan vet det absolut bästa sättet att upptäcka natur- och kulturlandskap. Vandring är både rogivande och stärkande. Själen mår bra av att vistas i naturen, man varvar ner och laddar batterierna samtidigt som det är hälsosamt att röra på sig.

Här är Helena bland vackra blommor på Gotland och Långaleden som är 10,2 km lång.

Vi arbetar nu intensivt med att uppdatera vår hemsida med alla sveriges 25 landskap och alla toppar, vandringsleder och nationalparker vi besökt. En del landskap har varit jättelätta. Några landskap var jättetuffa.

Väster Norrlands läns högsta punkt - Solberget, 594 möh.
Här finns en värmestuga med kamin, utsiktstorn & en fin lägerplats utomhus.

På vissa ställen var knott och mygg den största utmaningen. Vi har vandrat i regn, snö och strålande solsken men verkligen njutit av alla upplevelser. Ja förutom knott och myggen, de skulle vi gärna varit utan.

Mycket vackert i Sverige  . Känns  nästan onödigt att avslöja att det var väldigt mycket knott & mygg och därför Helena står på stenen ute i vattnet kl 07.00 på morgonen istället för att äta frukost

Vår bil bröt ihop totalt i somras och fick åka lastbil hem till Stockholm för ett par besök hos bildoktorn. En kostnad vi inte alls hade räknat med. Vi fick hyra en bil i Örnsköldsvik och tack vare det blev det extra många tältnätter sommaren 2014.

Äventyrsbilen har inte mått så bra i sommar men har nu repat sig tillräckligt för att klara av fler framtida äventyr.

Uppdatering av allt vi upplevt pågår som sagt på vår hemsida där hittar ni kartor och mängder av bilder om du själv skulle vara sugen på att besöka alla Sveriges 25 landskap med toppar, vandringsleder och nationalparker.

Treriksröset - så långt norr man kan komma i Sverige åkte vi sommaren 2015

www.traneving.se

/Helena och Thomas

2015-12-21 13:56   Håkan Friberg
Suveränt! Imponerande! Grattis!
Önskar jar att det var JAG som kommit på och genomfört detta. :-)
/Håkan

Svar 2016-01-14 14:05   Thomas Traneving
Verkligen tack Håkan. Kul att ha dig med via nätet på vår resa :)

2015-12-21 17:23   OBD
Verkligen ett väl genomfört "projekt"!
Ett stort GRATTIS!
Ni har gjort vad jag, och säkert många andra, har drömt, eller drömmer, om.

Svar 2016-01-14 14:06   Thomas Traneving
Tack Bertil.
Jag hoppas att vi genom vår resa genom Sverige lyckats få fler att upptäcka allt fint vi har så nära oss.
Man behöver inte åka till andra länder för att uppleva äventyr.

2015-12-22 11:10   Anders Andrae
Kan inte bli något annat än betyg 5. Ska bli spännande och kul att följa er i framtiden.

Svar 2016-01-14 14:06   Thomas Traneving
Tack Anders!
Och vi gör fler vandringar tillsammans framöver.

2015-12-22 20:34   fowwe
Ett verkligt uthållighetsprov! Men så mycket fint ni har fått se i Sverige. Den där istoppen var ju dessutom ett ruggigt äventyr.

Svar 2016-01-14 14:08   Thomas Traneving
Tack Hans.
Ja istoppen var bra mycket värre än vi väntat oss. Inte gjorde vädret det hela mycket lättare.
Tack för att du hängt med på vår resa via nätet.
Alla stöttande hejarrop har värmt under den två år långa resan.

2015-12-22 20:58   BrittMarie
Bra jobbat!!!

Svar 2016-01-14 14:08   Thomas Traneving
Stort tack! :)

2016-01-27 10:13   Dr.Jones
Gott jobbat. Eran sida har inspirerat och hjälpt mig till att ta vissa toppar. Galtåsen fick bli min, då... 4-åriga, sons första toppbestigning. :-)

2016-05-02 09:21   bernsten
Gillar tanken att ni besökte hela sverige. Många cyklar/springer mm genom massa länder. Ni besökte massa landskap...
Tror inte det är många som bor i sverige som ens varit i alla sveriges landskap.
Inspirerande. Kanske kommer jag kopiera delar.

2016-05-23 23:03   Caroline Henriksson
Hej!

Vad spännande! Jag har dock en fråga. Vilken topp var den vackraste?