Korspunktsrapport 67x16

Rapport från Per Ytterberg som var först på punkten.

Besöktes först av Per Ytterberg 30/7 2001

Efter att ha förklarat för min svåger vad "korspunktsjakten" var för något var han genast med på noterna. Nog för att jag kunnat genomföra detta som en soloexpedition men det är alltid roligare med sällskap.

Måndagen den 30 juli gav vi oss av och styrde mot trakterna av Tierp, närmare bestämt Strömsbergs bruk och ännu närmare bestämt 1600000-6700000. Sista delen av vägen var en liten grusväg som slingrade sig fram mellan gårdarna. En kilometer innan punkten stöter man på den alltför vanliga förbudsskylten och vägbommen. Visserligen var den öppen men vi stannade ändå före bommen. Dels gick det bra att parkera och så kunde ju någon komma på idén att låsa om vi körde in. Längs vägen hade vi kört förbi några av traktens urinvånare, om det nu inte var sommargäster. Vi skojade en del om vad de kunde tänkas tro om denna mystiska bil som aldrig tidigare kört på deras väg. (Man vet väl vad man själv tänker om folk som kör på min väg!)

Vi fortsatte alltså till fots. När vi gått en dryg halvkilometer längs den spikraka skogsvägen kom vi till ett hygge och jag tänkte att om punkten ligger där borde vi i alla fall ha god mottagning. GPS:ens pil pekade dock in mot skogen på andra sidan. Där var det nyligen gallrat och vi fick kliva över traktorspår, kvistar och grövre grenar som lämnats kvar. När det var knappt hundra meter kvar blev skogen tätare och våtare. Stövlarna var kvar i bilen men det hade ni väl kunnat gissa även om jag inte talat om det. Så småningom kom vi ut i ett riktigt alkärr med träden på små öar. Turligt nog var det nästan uttorkat. Det gick bra utan stövlar.

Framme vid korspunkten var det inte lika träskaktigt, men det visade sig vara svårt att få den exakta positionen. Mottagningen var tydligen inte den bästa. En kort sekund visade min GPS helt rätt men det hann jag inte fotografera. Ju mer vi försökte korrigera desto värre blev det. Jag fick nöja mig med en meter fel i nordsydlig riktning.

Naturen runt om själva punkten. Hygget kan anas i den vänstra bilden. Nästa gång är det nog den här skogen som går...

Efter väl förrättat värv återvände vi till bilen och körde tillbaka till Strömsbergs bruk för lite turistande och en kopp kaffe. (Den som vill kan läsa mer om vallonbruken på http://www.vallonbruken.nu )

Några av husen i Strömsbergs bruk. Järntillverkningen här lades ner 1920. Det lilla huset är faktiskt en stor våg där man vägde järnet. Nu är det turistinformation enligt "tag själv"-principen. Bland annat kunde man läsa att det var här som delar av "Den goda viljan" spelades in.

Färden till korspunkten hade gått på stora landsvägen utom de sista två kilometrarna. Vägen tillbaka tog vi genom skogen på de minsta vägar som syns på en vanlig bilkarta. Men det var inga obygder! Längs grusvägarna som var så smala att man verkligen fick hålla åt sig vid möte fanns det busshållplatser.

Vägen tog oss bland annat förbi ett av mina favoritområden i Uppland, nämligen Florarna som är ett stort myrområde. Läs mer på Länstyrelsens webb http://www.c.lst.se  (Sida med "ramar", klicka dig fram till "Natur och miljö".) Vi kunde också konstatera att det trots torka fanns vatten i Nybroån som kommer från Finnsjön. Detta vatten rinner vidare mot Lövstabruk och byter så småningom namn till Forsmarksån. Det är ett av Upplands bättre "inlandskanotvatten", så bra att det inte är någon led. Kortfattad beskrivning finns på: http://www.frilufts.se/uppsala/tips/kanot/uppland.html#fors

Per Ytterberg

Här är bildbevisen:

GPS position

Omgivning

Strömsbergs bruk, huset är en våg där man tidigare
 vägde järnet, numera Turistinformation enligt "tag
 själv"- principen

Yngst vid ytterpunkterna?

På geografilektionen talade läraren om Treriksröset där tre länder möts. Det var upptakten till en resa till Sveriges ytterpunkter, en resa med barn ... 7 kommentarer
Utsidan följer nu varje Gröna band-deltagares långa vandring mot målet vid Treriksröset alternativt Grövelsjön. På SPOT försvinner positioner efter ...
Thomas och Helena Traneving är nu klara med sitt projekt "Peak of Sweden - Det bästa av Sverige". I projektet har de besökt samtliga Sveriges 25 ... 8 kommentarer
År 2001 placerade vi ut fem st gömmor för att puffa för den då nya flugan "geocaching". Och faktiskt så har ett par av dem överlevt ända till idag ... 4 kommentarer
2011 åkte Anneli tillbaka till Muztagh Ata i västra Kina, där hon året innan hade kämpat mot en ofattbar mängd problem. Hon hade lärt sig massor, ... 17 kommentarer