Korspunktsrapport 72x16

Försök till besök av Peter Nilsson.

Uppdatering 2015-10-01: Jonas Nilsson rapporterar att han besökt den exakta punkten i januari 2006, då isen låg och det var lättare att ta sig ut till den. Här är bildbeviset:

Besökare: Peter Nilsson och Bertil Strömberg  Datum: 2001-09-15

Till skillnad från många andra i Västerbotten, så ägnade inte vi helgen 15-16 september, 2001, åt älgjakt. Vi gav oss i stället av på korspunktsjakt. 4 punkter i WGS84 och 3 punkter i RT90 skulle spåras upp. Resultatet blev fyra av fyra i WGS84 (rapporter och bilder finns på www.confluence.org), men dessvärre bara en av tre i RT90. En (72X15) hann vi inte med och en (72X16) visade sig ligga utom räckhåll för oss landkrabbor. Vi lovar att göra bättring.

72X16 skulle intas lördagen den 15 september. Punkten är belägen längs Blå vägen i höjd med Bäcknäs och Pausele några mil nordväst om Lycksele i Västerbottens län. På vår karta såg det ut som om punkten låg på den västra stranden av Umeälven, men i själva verket visade den sig ligga c:a 200 meter ut i älven (älven är väldigt bred här). Eftersom ingen av oss var särskilt sugen på att simma, blev vi stående på stranden, villrådiga och snopna.

Eftersom vi trodde att punkten låg på älvens västra strand närmade vi oss den från öst. Vi vek helt enkelt av från Blå vägen, korsade älven och körde sedan norrut tills vi var i jämnhöjd med punkten. Har man riktiga resurser att ta sig an denna punkt, behöver man dock inte göra så. Med båt, simkunnighet eller is kan man lika gärna ta sig an den från väst. Blåvikssjöns rastplats längs Blå vägen skulle därvidlag kunna utgöra ett bra basläger

2015-10-01 10:03   zanoii
Jag besökte själva punkten i januari 2006:

Yngst vid ytterpunkterna?

På geografilektionen talade läraren om Treriksröset där tre länder möts. Det var upptakten till en resa till Sveriges ytterpunkter, en resa med barn ... 7 kommentarer
Utsidan följer nu varje Gröna band-deltagares långa vandring mot målet vid Treriksröset alternativt Grövelsjön. På SPOT försvinner positioner efter ...
Thomas och Helena Traneving är nu klara med sitt projekt "Peak of Sweden - Det bästa av Sverige". I projektet har de besökt samtliga Sveriges 25 ... 8 kommentarer
År 2001 placerade vi ut fem st gömmor för att puffa för den då nya flugan "geocaching". Och faktiskt så har ett par av dem överlevt ända till idag ... 4 kommentarer
2011 åkte Anneli tillbaka till Muztagh Ata i västra Kina, där hon året innan hade kämpat mot en ofattbar mängd problem. Hon hade lärt sig massor, ... 17 kommentarer