Korspunktsrapport 65x15

Rapport från Joel Arnryd.

Efter att ha läst på Utsidan om Korspunktsjakten så bestämde jag mig att göra det som jag länge längtat efter, köpa en GPS. Men efter att ha sett prislapparna i butiken så var det inte lika lockande längre, men i Utsidans diskussionsforum har några skrivit att de köpt GPS från ett företag i England. Snabbt in på den engelska sidan och till min glädje märker jag att det fanns många pengar att spara på att köpa en GPS över Internet.

Efter några dagars väntan kunde jag i förmiddags gå och hämta ut mitt paket på Posten. En snabb fördjupning av funktionerna medans jag låg hemma i hängmattan,och sen var det dags att ge sig iväg. Nu började Korspunktsjakten. Ett par mil i bil till en liten avtagsväg mellan Skärblacka och Kimstad i Östergötland, där siffrorna visade att det inte var mer än 700 meter till K-punkten.

I den tryckande värmen påbörjades promenad utmed en skogsväg. Med mindre än 300 meter kvar ser jag ett torp med inhägnad tomt, och tänker snabbt att om nu punkten är inne på tomten så kommer jag nog inte dit, för inhägnaden var kraftig. Men till min glädje visade kompasspilen bort från torpet, och efter en pratstund med torparen, som förklarade att det fanns något röse som lantmäteriet hade placerat ut ungefär där jag trodde korspunkten skulle vara, fortsatte jag in i terrängen.

"Vy över korspunktsplatsen."

En enkel promenad på en stig ledde mig nästan direkt fram till platsen där nollorna började dyka upp på GPSen. Nu skulle jag bara hitta platsen där nollorna möttes, med digitalkameran i ena handen och viftandes bort de hungriga myggor som väntat länge på en måltid med den andra handen. Efter en stund var allt klart,stunden och platsen var förevigad med bilder. Min första korspunkt var klar, och förhoppningsvis var det inte den sista.

"Joel Arnryd på korspuntsplatsen."

"Södervy."

"15000000x65000000

Yngst vid ytterpunkterna?

På geografilektionen talade läraren om Treriksröset där tre länder möts. Det var upptakten till en resa till Sveriges ytterpunkter, en resa med barn ... 7 kommentarer
Utsidan följer nu varje Gröna band-deltagares långa vandring mot målet vid Treriksröset alternativt Grövelsjön. På SPOT försvinner positioner efter ...
Thomas och Helena Traneving är nu klara med sitt projekt "Peak of Sweden - Det bästa av Sverige". I projektet har de besökt samtliga Sveriges 25 ... 8 kommentarer
År 2001 placerade vi ut fem st gömmor för att puffa för den då nya flugan "geocaching". Och faktiskt så har ett par av dem överlevt ända till idag ... 4 kommentarer
2011 åkte Anneli tillbaka till Muztagh Ata i västra Kina, där hon året innan hade kämpat mot en ofattbar mängd problem. Hon hade lärt sig massor, ... 17 kommentarer