Korspunktsrapport 65x14

Rapport från Niklas Ingvar-Nilsson.

Jag läste om Utsidans korspunktsjakt och fann en obesökt korspunkt i Skaraborg. Korspunkten 65/14 låg mellan Fägre och Bällefors, ca 1 mil söder om Töreboda. Jag bestämde mig för att besöka korspunkten den 14 september 2001, då jag ändå skulle upp till Stockholm den dagen. Avstickaren skulle inte bli mer än 1-2 mil och det var det definitivt värt för att få ha lite skoj.

Jag printade ut den gröna kartan med korspunkten tydligt markerad och den 14 september 2001 gav jag mig iväg mot Stockholm, via korspunkt 65/14. Jag passerade flera små orter som Forsby, Igelstorp, Knistad, Tidan och Moholm, innan jag i Bällefors tog av mot Fimmerstad. Efter några kilometers körning stannade jag bilen. Leken hade börjat på allvar trodde jag, men den höll så när på att bli inställd innan den ens började. Min GPS visade att det var ca 500 m kvar till korspunkten, rakt ut mot ett otröskat havrefält. Som mark/växt agronom och därtill lantbrukarson, kan jag ogärna skylla på att jag inte känner igen ett otröskat havrefält eller att jag inte känner till vad allemansrätten säger om att gå på andra lantbrukares otröskade havrefält...

Bakom havrefältet fanns dock ett höstplöjt fält och med lite tur fanns korspunkten på det höstplöjda gärdet istället för det otröskade gärdet. Lyckligtvis upptäckte jag en mindre grusväg på kartan som gick förbi det höstplöjda fältet. För jag ville verkligen bli först på den här korspunkten. Jag satte mig i bilen, åkte in på grusvägen och fortsatte tills jag hade passerat havrefältet med ca 100 m.

Jag stannade bilen, gick ut och satte på min GPS igen. Det var 27 m kvar innan jag hade Y=1400000. Jag fortsatte dit och såg ut över fältet. Jag såg att korspunkten låg på det höstplöjda fältet och att det var ca 500 m kvar i nordlig riktning. Jag gick lättad till bilen och bytte till stövlar. Sedan traskade jag ut till korspunkten. Jag såg tygliga spår gruskilar på fältet och noterade glatt att fältet var nydikat. Den här marken brukas allt av en redig bonde som tror på svenskt lantbruk.

När jag kom fram till korspunkten, började GPS-angivelserna att vandra ett tag. Jag fick gå tillbaks ca 10 m innan min GPS stabiliserades på 6500000/1400000. Då jag halade snabbt upp kameran och fotograferade min GPS, samt tog några foton av omgivningen som bevis.

Målet var nådd och jag var nöjd, men klockan började bli mycket och jag hade en lång väg kvar till Stockholm. Jag gick tillbaka, bytte om till finskor och körde sedan glatt iväg mot Stockholm.

Kolla gärna in Niklas GPS och MTB sida

Niklas Ingvar-Nilsson

Yngst vid ytterpunkterna?

På geografilektionen talade läraren om Treriksröset där tre länder möts. Det var upptakten till en resa till Sveriges ytterpunkter, en resa med barn ... 7 kommentarer
Utsidan följer nu varje Gröna band-deltagares långa vandring mot målet vid Treriksröset alternativt Grövelsjön. På SPOT försvinner positioner efter ...
Thomas och Helena Traneving är nu klara med sitt projekt "Peak of Sweden - Det bästa av Sverige". I projektet har de besökt samtliga Sveriges 25 ... 8 kommentarer
År 2001 placerade vi ut fem st gömmor för att puffa för den då nya flugan "geocaching". Och faktiskt så har ett par av dem överlevt ända till idag ... 4 kommentarer
2011 åkte Anneli tillbaka till Muztagh Ata i västra Kina, där hon året innan hade kämpat mot en ofattbar mängd problem. Hon hade lärt sig massor, ... 17 kommentarer