Korspunktsrapport 69x14

Rapport från Fredrik Ovesjö.

Besökare: Fredrik Ovesjö och Mats Lundgren

Tidpunkt: 2003-09-04 kl 19.12

Vår fjällvandringstur i området runt Blåhammaren var redan planerad när vi råkade se på Utsidan att det fanns obesökta korspunkter i RT90-griden. Till vår förvåning och glädje fanns det en obesökt punkt bara ett (långt) stenkast från bilvägen vi skulle åka. Ett besök av 69x14 planerades snabbt in som lite extra krydda på turen. Waypointen matades in i GPSen, och hela vägen från Stockholm fick vi se hur vägen inte pekade riktigt i rätt riktning. Helikopter vore inte dumt!

I Randsjö, en bit norr om Sveg längs riksväg 84 svängde vi av mot Flon, och följde vägen i 500 meter innan vi parkerade. Vi konstaterade att vädret var på vår sida, den tyngre expeditionsutrustningnen kunde lämnas i bilen. Inte ens myggmedel behövdes. Vi hade sett på kartan att det fanns risk att korspunkten skulle ligga på någons tomt, men väl på plats kunde konstateras att vi bara behövde korsa ett kalhygge för att nå fram. Nu skiljde endast 150 meter lättforcerad terräng oss från målet.

Någon minut senare stod vi på Punkten. Koordinaterna fladdrade lite fram och tillbaka innan de till sist valde att stanna på X 6900000 Y 1400000. Punkten visade sig ligga i kanten av en äng, bevuxen med mestadels långt gräs. För biologer är detta säkert en ganska oprecis klassificering av det som växte på ängen, men det är det bästa vi tekniker mäktar med. Rent visuellt skulle man kunna beskriva punkten som tämligen ointressant, det mest spännade i omgivningen var en gammal timrad bod i kanten av ängen, vilket dock inte direkt lyfte punkten till att klassas som världsarv.

Efter ryggdunkande och dokumentation av punkten (360 grader panoramabild samt de sedvanliga bilderna på GPSen och GPS-nördarna själva) återvände vi till bilen för vidare färd norrut. Turen med vädret fortsatte, och vi fick en fantastiskt fin helg på fjället utan en enda regndroppe.

För den intresserade läsaren som vill uppleva den berusande känslan att beträda en korspunkt kan 69x14 rekommenderas, då den är väldigt lätt att ta sig till. Troligtvis är den inte heller mer ointressant än de flesta andra korspunkterna. Fast nu när den är besökt är väl punktens storhetstid över, och den får svårt att locka nya besökare...

Yngst vid ytterpunkterna?

På geografilektionen talade läraren om Treriksröset där tre länder möts. Det var upptakten till en resa till Sveriges ytterpunkter, en resa med barn ... 7 kommentarer
Utsidan följer nu varje Gröna band-deltagares långa vandring mot målet vid Treriksröset alternativt Grövelsjön. På SPOT försvinner positioner efter ...
Thomas och Helena Traneving är nu klara med sitt projekt "Peak of Sweden - Det bästa av Sverige". I projektet har de besökt samtliga Sveriges 25 ... 8 kommentarer
År 2001 placerade vi ut fem st gömmor för att puffa för den då nya flugan "geocaching". Och faktiskt så har ett par av dem överlevt ända till idag ... 4 kommentarer
2011 åkte Anneli tillbaka till Muztagh Ata i västra Kina, där hon året innan hade kämpat mot en ofattbar mängd problem. Hon hade lärt sig massor, ... 17 kommentarer