Korspunktsrapport 67x16

Rapport från Alvar Paulson.

Besökare: Alvar Paulson   Datum: 2002-09-11

Soligt och lagom varmt för kort skogspromenad.

När jag via Utsidan upptäckt både Geocaching och Korspunktsletning och dessutom såg att finns en korspunkt rätt nära Gävle så satte jag mig i bilen mot Strömsbergs bruk. Till hjälp hade jag "Fritidskarta Gästrikland" kompass och naturligtvis en GPS. När jag kom till Strömsberg chansade jag genom att köra på en liten väg som gick in i skogen.

Jag såg ganska snart på GPS:en att siffrorna ändrades i fel riktning. Jag lyckades vända bilen utan större problem, kollade kartan och tog ut ungefärlig kompassriktning. Körde in på en mindre väg i motsatt riktning. Innan vägen blivit allt för smal mötte jag en fullastat timmerbil. Lite senare delade vägen sig. Enligt kartan borde det bli kortare väg att gå genom skogen om jag tog en väg. Vid den stod det emellertid en jättestor militär skylt som förbjöd fotografering och tillträde till området. På den andra vägen kunde jag se att timmerbilen hade kommit där.

Jag fattade beslutet att faromomentet var mindre om jag illegalt beträdde militärt område även om jag ju skulle fotogafera för att bevisa att jag varit där. Jag körde alltså in trots skylten. Det fanns en vägbom där också. Eftersom den var öppen och och många militära enheter dragits in så utgick jag ifrån att militären retirerat. Jag körde tills jag enligt bilens trippmätare och siffrorna på GPS:en borde vara rätt nära korspunkten. Där hade man väldigt lämpligt gjort en drygt etthundra meter lång vägstump i riktning mot mitt mål. Jag körde så långt det gick, klev ur bilen, gjorde en markering på GPS:en och tog ut ungefärlig kompassriktning. Gick efter kopassen och blev bekräftad av att siffrorna på GPS:en visade närmare och närmare de siffror jag ville få fram.

Efter ca 500 m var jag framme. Inte mycket till utsiktsplats och inte mycket till militära hemligheter. Jag har läst tidigare besökares rapporter och deras problem med att få exakta siffror på GPS:en. Jag fick in alla nollor. Innan jag fått fram kameran för bildbevis hade siffrorna dock ändrats. Jag flyttade mig några meter och fick in rätt siffror. Fram med kameran. Innan jag tryckt av var det nya siffror igen. Jag höll kameran i tryckberedskap när jag gjorde nästa förflyttning och lyckades få in alla nollor. Därefter tog jag bilder i alla fyra väderstrecken. Tyvärr noterade jag inte i vilken ordning. Fast det gör kanske inte så mycket. Skillnaden var inte så stor.

Jag kan tillägga för Sten Åbergs skull att jag såg snitslarna som han omnämnde. Jag kunde ju ha fotograferat dom om jag vetat att det kunde vara bevis.

Hälsningar från en glad pensionär, Alvar.

Yngst vid ytterpunkterna?

På geografilektionen talade läraren om Treriksröset där tre länder möts. Det var upptakten till en resa till Sveriges ytterpunkter, en resa med barn ... 7 kommentarer
Utsidan följer nu varje Gröna band-deltagares långa vandring mot målet vid Treriksröset alternativt Grövelsjön. På SPOT försvinner positioner efter ...
Thomas och Helena Traneving är nu klara med sitt projekt "Peak of Sweden - Det bästa av Sverige". I projektet har de besökt samtliga Sveriges 25 ... 8 kommentarer
År 2001 placerade vi ut fem st gömmor för att puffa för den då nya flugan "geocaching". Och faktiskt så har ett par av dem överlevt ända till idag ... 4 kommentarer
2011 åkte Anneli tillbaka till Muztagh Ata i västra Kina, där hon året innan hade kämpat mot en ofattbar mängd problem. Hon hade lärt sig massor, ... 17 kommentarer