Korspunktsrapport 66x14

Rapport från Simon G.

Jag gjorde lite förundersökningar innan med hjälp av vissa karttjänster på Internet. De har till och med satellitbilder nu. Jag skrev ut en satellitbild på området och några kartor. Sedan åkte jag i väg på min off-road-motorcykel(http://www.simong.net/bike/) mot 66 14 med min gamla Garmin GPS 12 och en lånad digitalkamera. 8 km fågelvägen från punkten så kom den första grusvägen. Det var rullgrus och det kändes som att rida på en orm som slingrade runt varje sväng.

Jag kom inom 1 km och svängde vänster mot punkten men det var bara en skogsväg som slutade ganska snabbt. En snabb sväng tillbaka och då hittade jag en annan väg mot punkten. Då kom jag 100 meter inom korspunkten, men nu var jag på någons bakgård! Det var tät skog mot punkten och eftersom jag tidigare sett en bättre anfallsriktning, svängde jag igen.

Då åkte jag runt på vägen till en punkt norr om korspunkten vid en väg fast på samma höjd. Det var ungefär 150 meter och tät skog, så jag hoppade av motorcykeln och parkerade den bredvid en byggnad till en radiomast. Jag följde GPSn på samma höjd mot punkten och till slut kom jag fram. Det måste ha varit runt 60 meter bakom 3 hus som låg öster om punkten. Det såg ut som att en skogsmaskin hade varit här före mig. Undrar om han/hon märkte att det var en korspunkt.

Att ta en bild på GPSn vid precis rätt punkt var inte lätt. Jag stannade vid 66 14, tog ut kameran, fick fokus och då var det 6600002 1399999. Efter ett antal cirklar fick jag en bild på 66 14! Då tog jag ett antal andra bilder på omgivningen. Och sedan åkte jag hem.

Eftersom jag körde off-road-motorcykel och från Östra Fågelvik (Karlstad) så körde jag inte den snabbaste vägen, men det tog ungefär 2 timmar från huset och tillbaka och 70,4 km. Snabbast från Karlstad eller Kristinehamn borde vara att svänga av E18 vid Ölme norrut. Efter 16 km är du väldigt nära området. Håll utkik efter en radiomast och då är det ungefär 150 m kvar söderut på samma höjd.

Det var lite kul att följa min GPS, kanske ska jag göra om det.

/Simon G

Yngst vid ytterpunkterna?

På geografilektionen talade läraren om Treriksröset där tre länder möts. Det var upptakten till en resa till Sveriges ytterpunkter, en resa med barn ... 7 kommentarer
Utsidan följer nu varje Gröna band-deltagares långa vandring mot målet vid Treriksröset alternativt Grövelsjön. På SPOT försvinner positioner efter ...
Thomas och Helena Traneving är nu klara med sitt projekt "Peak of Sweden - Det bästa av Sverige". I projektet har de besökt samtliga Sveriges 25 ... 8 kommentarer
År 2001 placerade vi ut fem st gömmor för att puffa för den då nya flugan "geocaching". Och faktiskt så har ett par av dem överlevt ända till idag ... 4 kommentarer
2011 åkte Anneli tillbaka till Muztagh Ata i västra Kina, där hon året innan hade kämpat mot en ofattbar mängd problem. Hon hade lärt sig massor, ... 17 kommentarer