Älskar allt som har med friluftsliv att göra. Jag har vandrat 1000-tals mil genom 16 länder - Sverige, Norge, Danmark, Polen, Estland, Lettland, Litauen, Tyskland, Liechtenstein, Österrike, Frankrike, Portugal, Schweiz, Italien, Slovenien, Tjeckien. Tog jägarexamen 2017 och jagar hela hösten och vintern!

Ängar mig åt friluftsliv året runt!
2012 Utsedd till ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011
2013 Startade hela eventet EN UTENATT I MÅNADEN (Tälta året runt)
2014-2015 FÖRST I SVERIGE att bestiga samtliga Sveriges 25 landskaps högsta toppar. Har även besökt samtliga Sveriges 30 nationalparker.
2017 jägarexamen
www.vandringstjejen.se

Användarnamn: Vandringstjejen

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Jakt, Ridning, Utförsåkning

Vandring med små barn från Grövelsjön in i Norge

Första gången jag vandrade med småbarn var 2002

De små barnen på bilderna är idag 26, 25, 24 och 21 och hela min livssituation ser annorlunda ut. Idag är jag sambo med Fredrik och bonusmamma till hans två barn som är 8 och 12 år gamla. Mina egna är idag utflugna och min minsta lämnade hemmet för egen bostad i somras.

Vandringen jag gjorde 2002 startade och slutade vid Grövelsjön i Dalarna. För att underlätta vandringen för små barn tar man båten från Grövelsjön till Sylen.

Jag, Tobias, Amanda, Rasmus och Jeppe

Dag 1

1.a dagen vandrade mitt ex med våra tre pojkar ca. 9 km från Grövelsjön till Sylen. Den dagen tog Amanda (6 år) och jag båten över sjön för att bespara Amanda från en vandringsdag.

Jag och Amanda hade med oss tälten och maten på båten över sjön och mitt ex och pojkarna hade endast med sig dagpackning.

Amanda och jag hjälptes åt att resa de två tälten och fixa med sovsäckar tills de andra var framme vid Sylen. Det var ett precis lagom stort första dags äventyr för Amanda.

Dag 2

2:ra dagen vandrade vi alla 6 från Sylen till Rönnsjön som ligger i Norge, en sträcka på ca. 5,5 km.

Vi tog god tid på oss och tittade på renarna som vi mötte under vandringen. Vi åt lång lunch och det var på denna vandring våra killar började med sina toppbestigningar.

Under lunchen sprang våra två äldsta och mitt ex upp på toppen Sylvola 1040 m.ö.h. Killar i den ålder (11 och 10 år gamla) har så mycket extra spring i benen.

Tyvärr har jag ingen toppbild från den toppen men sedan den gången har de fyra barn sprungit upp på ett stort antal toppar över 1000 meter. Alla toppar har bestigits självmant och ofta på egna initiativ under tiden en lunch eller middag har lagats.

Väl framme vid Rönnsjön tältade vi på södra sidan, precis där de små stugorna ligger.

När jag idag tittar på bilderna inser jag att vi hade urusla tält. Alla tre grabbarna trängde ihop sig i ett tält från Rusta. Vi hade tur. Det var strålande sol hela vandringen. Jag kommer också håg att vi panikköpte plasttallrikar och bestick på ICA i Idre by.

Dag 3

3:e dagen vandrade alla 6 tillbaka till Sylen och tog alla gemensamt båten tillbaka till Grövelsjön.

/Helena Traneving

Karta över vandringen finns på min hemsida Vandringstjejen:

instagram: @helenatraneving

2017-02-15 19:32   mkadventure
Roligt att läsa om er vandring.

Svar 2017-02-16 14:47   Helena Rosquist
Och tack för att du kommenterade. Är fantastiskt roligt när du som läsare hör av dig! :)
/Helena

2017-02-16 11:03   Yve
Lite roligt att läsa om din utrustning med tält från Rusta och plasttallrikar från Ica. Har själv tältat 3 dagar på Gotska Sandön i ett tält från Coop. Fungerade bra det med, trots lite regn nattetid =). Idag har jag dock investerat i ett lite vädertåligare tält och det kan nog vara bra att satsa på något som håller en någorlunda torr om man ska på längre turer i bistrare miljö. Men jag tänker att en del kanske avstår från friluftsliv för att de tycker att utrustningen är för dyr, vilket är lite synd. Man behöver ju inte köpa jättedyra saker det första man gör. Prova på i fint väder med lite billigare utrustning och köp saker eftersom om man upptäcker att friluftsliv är något man gillar.

Svar 2017-02-16 14:45   Helena Rosquist
Håller med i allt du säger! Det är precis så jag gjort genom åren.
Om 2002 var starten för mitt aktiva friluftsliv med Rusta tält så har det tagit mig 15 år att uppdatera så jag idag har ett liggunderlag från Expeed och ett tält från marmout.

Så var det inte i början. Barnens tält var från Rusta. Deras sovsäckar ärvda av släkt och vänner. Att tälta med 4ra barn kostar en slant. Ryggsäckarna de bar var lånade av farmor/farfar. Min egen var mitt ex gamla ryggsäck. Exet bar sin pappas gamla blå fjällräven med aluminiumram. Minsta dottern hade samma rygga som hon gick till dagis med. I den bar hon sin snuttefilt och en jacka.

Så höll vi på i rätt många år. Köpte en ny rygga åt oss ett år. Då fick grabbarna ärva vår gamla.
vi körde länge med exets gamla Trangia kök. Bar med 1 liter T-röd för att kunna laga mat till hela gänget.

Idag har jag både ett litet stormkök som passar för två personer och ett stort familjestormkök (gas).

Ännu idag är det bara jag och min sambo som har fina liggunderlag från Expeed. De små får sova på "vanliga" liggunderlag.
Min sambos son har fått ärva min dotters första egna sovsäck som passar barn upp till 150 cm. Ärva och köpa begagnat funkar fantastiskt bra.
Min sambos dotter på 12 och jag har samma storlek på byxor så hon har fått ärva vandringsbyxor av mig.

Så summerar!
Precis som du skriver. Känn efter först om du tycker att friluftsliv är roligt innan du köper dyr utrustning. Ett tält från Rusta funkar alldeles utmärkt de första vandringarna! Låna sovsäck av en vän! Köp ett billigt liggunderlag, även det från Rusta. Det duger gott den första sommaren.

/Helena

Getsvedjeberget - Höga Kusten - Sveriges svar på Predikstolen

Jag, Fredrik och våra tre hundar - taxarna Norma och Puma och Springer spanieln Bruno gick upp på Getsvedjeberget, Sveriges svar på Predikstolen, i augusti 2023.

Vi tar husbilen till Småland för jakt trots att de gått ut med orange vädervarning - snökaos

Ha en fin dag!

Helena och Fredrik

Vandring i Reinheimen Nationalpark Norge

I augusti åkte vi med vår plåtis/husbil på en tvåveckors resa i Norge. Ett av alla stopp längs vägen var en vandring i Reinheimen Nationalpark.