Bloggar > Vandringstjejen med passion för jakt

Vandringstjejen med passion för jakt

Älskar allt som har med friluftsliv att göra. Just nu håller jag på att studera för att ta jägarexamen. Har vandrat nästan alla stora vandringsleder i Sverige. Har även vandrat väldigt mycket i Alperna och Dolomiterna.

Ny utsiktsplats vid Norrvikensjön, Törnskogens Naturreservat Placerad på karta

1:a advent passade vi på att besöka den nya utsiktsplatsen som byggts på andra sidan vår sjö #norrviken i Sollentuna.

Vi hade hoppats på en eldplats vid den nya handikappanpassade utsiktsplatsen men så var tyvärr inte fallet.

Vi vandrade därför vidare till ängen vid Vaxmora och väl där tände vi en eld.

Det blev grillad korv till lunch och sedan blev det hembakade lussebullar och julmust till efterrätt så här 1-a advent.

Sixten 9 år täljde jätte fina grillpinnar till oss alla fyra.

Ett litet äventyr så här nära inpå jul känns roligt. Inte alltid lätt att få till utemiddagar på vintern.

Vill du se fler av våra äventyr så titta gärna in på vår webb www.vandringstjejen.se

/Helena, Fredrik och barnen

#äventyrsfamiljen #vandringstjejen

Postat 2018-12-11 12:27 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Vandring 11,6 km rundslinga Norrviken - Järvafältet - Norrviken Placerad på karta

En 11,6 km rundtur med taxen Norma

Start Norrviken Station - Bögs gård - Fäboda - viby - Slut Norrviken Station

Min Sambo Fredrik jobbade denna helgen så då blev det perfekt vandringstid för mig och Norma. Jag har varit sjuk från 14 februari fram till 28 mars och börjar äntligen känna mig frisk igen. Det har varit en seg vinter med mycket förkylning och influensa. Detta var en så kallad "känna efter om jag funkar vandring".

Jag och taxen Norma startade vår vandring vid Norrviken Pendelstation och vandrade förbi Norrvikenskolan mot brandstationen och sjön Ravalen.

Istället för att följa sjön hela vägen runt valde vi idag att gå vidare mot Bögs Gård för att sedan vika av på grusvägen som går mot Fäboda Gård. Solen värmde gott men det var fortfarande mycket is på vägarna och stigarna i skogen.

Framme vid Fäboda Gård stannade vi en kort stund vid lägerplatsen för att dricka lite kaffe. Jag gillar verkligen lägerplatsen vid Fäboda Gård. Det finns nästan alltid gott om ved i vedlåren.

Efter fikat vandrade vi vidare mot Viby och Runbacka Skolan. Väl framme vid skolan var jag trött. Orken tog verkligen tvärslut. Som om någon tagit all kraft jag haft i kroppen och gett den till någon annan. Så har min vinter varit. Utan ork och mycket sjuk.

Jag satte mig ner och vilade en stund på en bänk vid skolan.

Solen värmde gott och jag funderade ett tag på om jag kunde ringa någon som skulle kunna köra mig hem sista biten. När jag vilat ett tag så kändes allt lite bättre igen. Jag och Norma vandrade vidare genom Viby ner mot Norrvikens Station.

Efter 11,6 km var vi hemma igen. Nu var vi båda jätte trötta och la oss för att vila en stund i soffan innan maten.

Jag kan varmt rekommendera denna runda eftersom det är lätt att ta sig till pendelstationen i Norrviken. Rundan kan göras längre eller kortare om man så vill. Järvafältet har mängder med stigar och vägar.

På min www.vandringstjejen.se finns karta över turen, fler bilder och tips på andra vandringar i Sollentuna eller resten av Sverige.

Länk till just den här turen: https://www.vandringstjejen.se/rundtur-norrviken-jarvafaltet-norrviken-11-6-km/

Må gott!

Du kan även följa mig på instagram: @helenatraneving

eller på facebook; https://www.facebook.com/vandringstjejen/

#vandringstjejen #äventyrsfamiljen #helenatraneving

Postat 2018-04-10 14:21 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Vandring i Tyresta Nationalpark

Jag har vandrat alla vandringsleder som finns i Tyresta Nationalpark och håller för fullt på och uppdaterar min hemsida med alla vandringsleder.

Starten vid parkeringen i Åva......

Tyresta nationalpark och naturreservat är ett av de största orörda skogspartierna i Sverige utanför fjällvärlden och inrättades så sent som 1993. Området har en av de finaste urskogarna söder om fjällregionen.

Nationalparken ligger i Tyresö och Haninge kommuner och är väldigt välbesök. Jag rekommenderar ett besök på en vardag eftersom du då får vandra mer avskilt utan att möta många andra människor.

Övernattning vid Stensjön........

Större delen av Nationalparken består av skog i ett omväxlande sprickdalslandskap. Tallen är det dominerande trädslaget uppe på hällmarkerna och granen i de bördigare dalsänkorna

Besök vid Åva träsk........

Totalt finns det 5,5 mil markerade vandringsleder i nationalparken och lederna korsar ofta varandra vilket gör att man på egen hand kan kompinera sin specifika vandring.

På min webb www.vandringstjejen.se hittar du de vandringar som jag ännu så länge lagt upp. Du kan titta på bilder, hitta vindskydd eller lägerplatser. Du kan även ladda ner en karta över hela nationalparken där alla vandringsleder finns markerad.

Här är en direktlänk till alla leder i Tyresta Nationalpark: http://www.vandringstjejen.se/tyresta-nationalpark2/

Jag har även besökt alla Sveriges 29 nationalparker. Är du intresserad att se mer om det äventyret så hittar du det också på min webb. http://www.vandringstjejen.se/sveriges-29-nationalparker/

Må gott!

Du kan även följa mig på instagram: @helenatraneving

eller på facebook; https://www.facebook.com/vandringstjejen/

#vandringstjejen #äventyrsfamiljen #helenatraneving

Postat 2018-01-31 10:41 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Välkommen sköna maj - vandring i sol, snö och hagel

Idag hade jag en ledig dag pga jobb hela helgen med min arbetsplats kongress i Nyköping.

Jag och taxen Norma tog oss åter till Rösjön i Sollentuna och gick leden runt sjöns som heter #rösjönrunt

Rösjön runt är en lagom lång vandring på 5,6 km som inte ligger så långt hemifrån där jag bor.

Hela dagen hann nästan gå eftersom vi inväntade bättre väder. Det var ostadigt väder hela dagen men fram på sen eftermiddag ljusnade det upp och solen kom fram. Vi inledde vandringen i strålande sol men kallt, +2 grader, brrrrr.

När vi rundat norra sidan och det fina vindskyddet bröt snökaoset ut - snö och hagel vräkte ner resten av biten fram till bilen.