Bloggar > Vandringstjejen med passion för jakt

Vandringstjejen med passion för jakt

Älskar allt som har med friluftsliv att göra. Jag har vandrat 1000-tals mil genom 16 länder - Sverige, Norge, Danmark, Polen, Estland, Lettland, Litauen, Tyskland, Liechtenstein, Österrike, Frankrike, Portugal, Schweiz, Italien, Slovenien, Tjeckien. Tog jägarexamen 2017 och jagar hela hösten och vintern!

Skaffa lätt packning och njut mer

Ju lättare packning desto bättre känsla när man vandrar tycker jag. Jag har skaffat lättare och lättare prylar under åren.

Man brukar säga att de tre stora (rygga, sovsäck & tält) ska väga max 3 kg tillsammans. Mina prylar väger 2365g för alla tre.

Totalvikten för mina tre stora är 2925g

Allt tillsammans väger mitt tält, sovsäck, liggunderlag och ryggsäck 2925 g vilket innebär att jag kommer under 3 kg för mina FYRA stora "måste med grejer". Den vikten är jag väldigt nöjd med!

• Min rygga väger 1140g och är en Haglöfs LIM Strive 50 (50 liter).
  • Min sovsäck är en Haglöfs LIM Down +1 och väger 475g (packvolym 15L).
  • Mitt tält väger 750g exkl stavar (inga tältpinnar utan sätts upp med stavar).
  • Mitt liggunderlag är ett Exped Airmat Lite Plus 5 M som väger 560g.

På min webbsida hittar du en mer utförlig och detajerad beskrivning över mina prylar.

Hur mycket väger dina tre stora?

/Helena

#vandringstjejen #äventyrsfamiljen

Postat 2019-06-25 13:50 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Ny utsiktsplats vid Norrvikensjön, Törnskogens Naturreservat Placerad på karta

1:a advent passade vi på att besöka den nya utsiktsplatsen som byggts på andra sidan vår sjö #norrviken i Sollentuna.

Vi hade hoppats på en eldplats vid den nya handikappanpassade utsiktsplatsen men så var tyvärr inte fallet.

Vi vandrade därför vidare till ängen vid Vaxmora och väl där tände vi en eld.

Det blev grillad korv till lunch och sedan blev det hembakade lussebullar och julmust till efterrätt så här 1-a advent.

Sixten 9 år täljde jätte fina grillpinnar till oss alla fyra.

Ett litet äventyr så här nära inpå jul känns roligt. Inte alltid lätt att få till utemiddagar på vintern.

Vill du se fler av våra äventyr så titta gärna in på vår webb www.vandringstjejen.se

/Helena, Fredrik och barnen

#äventyrsfamiljen #vandringstjejen

Postat 2018-12-11 12:27 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Spännande bäverspaning med barnen

Vi stack inte hemifrån förrän runt 15:00 på lördag eftermiddag. Tanken med hela turen var att prova vår nya husvagn och att testa så att vi alla kan sova gott i den inför sommarens kommande äventyr.

Sedan alla mina vandringar genom åren har jag bra koll på vart det finns fina och lättillgängliga lägerplatser och det var mot en sådan, endast 30 minuter hemifrån vi styrde bilen den eftermiddagen.

Till kvällsmat grillade vi hamburgare och till efterrätt blev det grillad banan med choklad.

Efter maten gick vi på bäverspaning och kunde följa en bävers simtur längs med hela sjön. JÄTTE SPÄNNANDE eftersom det var första gången någonsin som mina bonusbarn såg en livs levande bäver.

Senare på kvällen tände vi en eld i eldstaden som finns vid lägerplatsen och elden värmde gott när vi satt och pratade om allt vi upplevt under kvällen.

På natten sov vi alla fantastiskt bra i vår husvagn som nerbäddad blir en 180 cm bred säng.

På söndagen vandrade vi en bit på en vandringsled som finns i området. Det blev mer undersökning av bäverspår eftersom vi passerade flera träd som bävern fällt. Min bonusson plockade på sig lite spån som han ville spara så vi har bra tändmaterial till nästa gång vi ska göra eld.

Under vår vandring passerade vi ett avverkningsområde där mina bonusbarn hittade bitar från fällda träd som de använde när de byggde ett torn.

Sixten hittade två fina plattor från träden där man tydligt ser årsringarna. Efter hemkomst blev en av plattorna en sköld och det tillverkades även ett svärd av en gammal träbit.

Enligt mina bonusbarn var detta den bästa semester de någonsin varit på. Det är verkligen ett bra betyg och lovar gott inför sommarens äventyr. Deras lovord visar även att man inte behöver så avancerade resor med barn för att de ska tycka att livet är fantastiskt. Det är tiden man spenderar tillsammans som är viktig, inte hur mycket resan kostar eller hur långt man reser.

Vad brukar du hitta på för spännande med dina barn eller barnbarn? Berätta gärna i kommentaren!

Vill du se fler bilder från vår bäverspaning så kan du gå in på min webb; https://www.vandringstjejen.se/baversafari-pa-bogesundslandet/

Ha en fortsatt fin dag!

/Helena

Postat 2018-05-14 15:39 | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Är du intresserad av långfärdsskridskor? Placerad på karta

Jag har skrivit en blogg om när jag, sambo, min dotter och mina bonusar åkte långfärdsskridskor på "vår sjö" Norrviken i Sollentuna.
Norrviken är känt för sin skridsko is och här finns också Skridskotullen som är start och målplats för många som åker på sjöisbanan. Skridskotullen hittar du vid Norrvikens IP. Vid Skridskotullen hyr de ut långfärdsskridskor, säljer korv, kaffe, bullar, varm saft med mera. De erbjuder även slipning av skridskor.
Vi ger oss bara ut på isen när "Norrvikens Sjöisbana" går ut med meddelande när de har mätt tjockleken på isen. Vi åker bara där de har plogat och godkänt isen.
Norrvikens Sjöisbana har en facebookgrupp där de meddelar när de mätt tjocklek på isen och när de tycker det är lämpligt att vara ute för barnfamiljer. Vi kollar alltid den dagliga rapporten innan vi ger oss ut.
Turen på bilderna gjordes i slutet av mars 2017 då isen legat tjock i över 2 månader.
Här är en länk till min webb där du kan hitta karta och se bilder;
/Helena Traneving

Postat 2018-01-24 09:46 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Att bygga sin egen pilbåge - Äventyr med barn

Att göra en egen pilbåge är spännande och roligt.

Sixten 9 år (2018) hade aldrig tidigare byggt sin egen pilbåge så då tyckte jag det var på tiden att han fick lära sig lite enkelt hur man kan göra.

Att bygga en egen pilbåge är inte speciellt svårt men bli inte besviken om den går sönder. Den kan knäckas om du är oförsiktigt när du böjer den för att sätta på snöret. Då får du helt enkelt göra en ny och bättre. Det händer alla pilbågsbyggare. Även de duktigaste har knäckt många bågar när de lärt sig.

Vi använder ett färskt trädslag som bågmaterial. Det innebär att du kan göra din båge direkt i skogen. Alm, ask, hassel eller rönn är bra träslag. Stammen ska vara rak, smal, jämntjock och ha så lite grenar som möjligt. Dvs ett mycket ungt träd. Det bästa stället att leta på är i en snårskog av sly.

Sixten valde en rätt tunn och lite för kort pinne som han hittade i vår trädgård. Men det fick vara så för det var ju faktiskt Sixten som skulle lära sig bygga en och då fick han bestämma.

Läs mer om hur du bygger din egen pilbåge här på min webb: