Insikter från mina utsikter.

Bor med familjen (tre barn) på landet en mil söder om Glava i västra Värmland. Har nära till Glaskogens naturreservat. Uppväxt utanför Falun. Har egen firma där jag jobbar med paleobotanik, en naturvetenskaplig analysmetod inom arkeologisk forskning.
Längtar ut på äventyr men också efter frid och lugn i naturen.

Användarnamn: äventyrssugen

Intressen: Fågelskådning, Expeditioner, Vandring, Långfärdsskridsko, Bär & svamp, Paddling, Foto, Resor, Hälsa, träning, skriva

Sista inlägget

Varje år när våren kommer vaknar den lille fågelskådaren i mig till liv. Jag packar termos, ostmacka, kamera och kikare och ger mig iväg ut för att bocka av några pippisar. Den här dagen är jag lite tidigt ute känner jag. Lärkor och tofsvipor flyger över en flock kanadagäss på åkern. Men strandängen där jag tar mig fram är frusen och ute på sjön ligger isen. I den fuktiga luften bildas dimma som driver in som tjocka sjok mot stranden.

Tranor ropar någonstans och inifrån skogen hörs en ringduva pumpa på. En ormvråk seglar på stilla vingar och strax efter får jag syn på en brun kärrhök som lyfter från en stängselstolpe och svävar bort över vassruggarna tätt åtföljd av ett par kråkor.

Kikaren är en gammal trotjänare som jag köpte i tonåren. Då till en för mig svindlande hög summa. Ändå blev det ingen Kowa som de finaste hette, utan en betydligt billigare Mirador. Men den har hängt med bra genom åren. Med axelstativet klarar jag skapligt att hålla den trots att 22X-okularet sitter på. Det blir en godtagbar kompromiss mellan handkikarens rörlighet och tubkikarens förstorning.

Grågässen är på sin vakt och ger hals på långt håll när jag närmar mig utloppet på ån och den lilla biten öppet vatten utanför. Skuggor rör sig över vattenytan därute i dimman. Av kväkandet att döma rör det sig mest om gräsänder. Men plötsligt glider fyra krickor ut ur dimman och klättrar upp på iskanten en bit ut.

Längre uppför ån simmar ett par knipor. Honan först, hanen med sitt hysteriskt gula öga ett par meter bakom. Rätt som det är kastar han huvudet bakåt och utstöter sitt lite löjeväckande kvi-riik.

Jag hade hoppats får se strömstaren häruppe, men icke. Däremot är det inte bara koltrastens flöjtande toner inne bland alarna utan även årets första starar som sitter i en topp och bubblar ut sin vårglädje.

Jag lyckas få ihop 29 arter under turen, inga sensationer, utan de flesta ganska förväntade. Sen var det förståss ett antal UFO:s (oidentifierade flygande objekt) i buskarna. Jag kan långt ifrån alla, ens så här års. Och värre blir det frampå vårkanten när fler och fler små pippisar med konstiga trudelutter dyker upp. Då blir det för svårt för mig och jag tappar gnistan och lusten för fågelskådning – till nästa vår.

Jag har så smått börjat acceptera att jag är sån. Jag kan en hel del, provar gärna nytt, men blir på min höjd medelmåttig på allt. Om detta kan man spekulera vidare om man vill.

Just när jag ska äntra cykeln för hemfärd sveper fyra sångsvanar in med vinande vingspetsar. De kommer så lågt över mig att jag nästan duckar. Någon kikare eller kamera hinner jag inte få upp.

Sista inlägget? Ja, åtminstone för ett tag drar jag mig tillbaka från Utsidans blogg. (Ligger pinsamt högt i kottetoppen det senaste halvåret) Kanske återkommer jag när jag samlat på mig lite fler upplevelser och funderingar.

Det är fantastiskt att varje inlägg får hundratals, ibland över tusen läsare. Men det klart roligaste och mest stimulerande har varit kommentarerna. Kalla mig bekräftelseberoende men jag tror det är så för de flesta som skriver och lägger upp bilder här, att kommentarerna är viktiga som drivkraft. Så min sista insats blir att jag slår ett slag för fler kommentarer och kommentarer av fler. Det behöver inte vara så märkvärdigt, några ord gör mycket.

2011-04-04 10:33   thegedd
Bra att det skrivs inlägg om fåglar så att jag som är "pinsamt" okunnig kan lära mig något.
"Ja, åtminstone för ett tag drar jag mig tillbaka från Utsidans blogg." Ska bli intressant hur länge.....

Svar 2011-04-04 14:43   äventyrssugen
Man kan börja dela in dem i stora och små, sen brukar de med böjd näbb vara "rovisar";)
Skämt å sido tror jag nog du skulle ha känt igen de flesta av dem jag prickade av den här turen.

2011-04-04 13:25   Minnatur
Det är nog rätt att lägga ner skrivandet för en stund om du känner att du gör det enbart för uppmärksamhetens skull. Men efter att du publicerat 4 texter som inte helt handlat enbart om friluftsliv känns det dock som om du tycker om att skriva och varför sätta krav på dig att prestera, skriv när andan faller på och se bloggen som en papperskorg där andra utsvultna får sig ett skrovmål med jämna mellanrum...

Själv njuter jag av att gå tillbaks till mina texter och läsa om äventyret, som ett förfinat bildalbum...

Lycka till med vad du än gör..

Svar 2011-04-04 14:44   äventyrssugen
Jo, jag tycker väldigt mycket om att skriva. Men tiden för det är begränsad så nu tänkte jag få lite mer tid över till att skriva annat.

2011-04-04 15:08   Håkan Friberg
Och din ranking på kottetoppen...? Blaha-blaha!
;-)
Bara det inte tar ett så definitivt slut som det gjorde för en av mina tidigare blogg-favoriter: Honvandraren. Hon raderade alla sina blogginlägg.
/Håkan

Svar 2011-04-04 17:23   äventyrssugen
Det är enbarat med omtanke om dig jag hoppar av nu. Annars är det risk att jag så småningom petar dig från den absoluta toppen.

Svar 2011-04-05 08:37   äventyrssugen
Honvandraren missade jag, det måste ha varit före min tid.

"Det är fult att först skapa ett beroende, sedan tillfredsställa det för att till sist skapa abstinens..." Från och med nu kan ni fortsätta läsa mina blogginlägg på betalsajten www.svindyraäventyrsinlägg.se ;-)

2011-04-04 15:25   Minnatur
Då gör du rätt... Lycka till...

2011-04-04 17:34   seobserver
Om fåglarna så brukar ju min kryss vara tidiga i varje fall.
Trist att du lämnar oss ett slag, men du kommer nog åter. Ha det bra med tiden.

Svar 2011-04-05 08:20   äventyrssugen
Tack Johan! Du är ett föredöme i komentarsfliten;)

2011-04-04 17:42   BrittMarie
Nämen hallå!!! Du får inte sluta!!! Det du skriver är för mej många gånger mer inspirerande och underhållande (och mer välskrivet) än de värstingtur- och expeditionsbloggar som finns här! I vinter är det nästan bara din blogg jag läst här, ursäkta om jag varit snål med kommentarer, men jag gillar verkligen att läsa om dina tankar och utflykter!

Svar 2011-04-05 08:25   äventyrssugen
Tack så mycket! När det gäller komentarerna tycker jag ni har varit tämligen generösa mot mig. Vad jag menar ovan är att vi skulle ge mer komentarer generellt. Jag tror det blir roligare då.
Föresten är det väl dags för ett inlägg från dig också. Du har väl inte legat på soffan hela vintern?

2011-04-04 22:34   fowwe
Jag har verkligen också uppskattat dina blogginlägg, även om jag nog inte läst riktigt alla. I detta inlägg gläder jag mig över dina fågeliakttagelser, kul att du är ute och skådar. Och med läten är det väl så att ett enda nytt läte man lär sig en vår är till stor glädje. Så ge inte upp!

Uppehåll eller inte känner du säkert bäst själv. Jag har också periodvis haft svårt att skriva, och då blir det inte mycket skrivet. Men så dyker skrivlusten upp igen. Jag hoppas att det kommer vara så för dig också, att lusten återkommer och att du kommer igen.

PS. Jag gillar verkligen din kikarlösning...

Svar 2011-04-05 08:32   äventyrssugen
Du har rätt i att det blir lätt övermäktigt om man försöker lära sig en massa fågelläten på en gång. Jag borde ta någon per år. Har bla en känsla av att jag blandar ihop gärdsmyg och rödhake, dels för att de rör sig i samma miljö, dels tror jag att de kan låta lite lika i vissa läten.

Periodare är vi nog de flesta av oss. Jag tänkte mest att jag skulle säga hej innan jag pyser. Tycker själv att det kan bli lite konstigt när människor bara "försvinner" och man undrar var de blivit av.

2011-04-05 08:44   Lillith
Takk for at du deler Erik!
Jeg er også en flittig leser av dine blogger, det er mye bra skriverier der!! Ser fram til at du er tilbake med nye funderinger og betraktninger :-) til inspirasjon og glede for mange tror jeg.

Den her bloggen om din vårdag med fuglene ga meg enda mer vårlengsel. Jeg kunne nesten kjenne den fuktige luften, eimen av vått gammelt gress og løv, stemningen. Du er god til å sette ord på hva du ser og opplever. Selv venter og venter jeg på at staren skal komme til fjellbygden, -og tranene er et sikkert og høylydt vårtegn. Ellers er jeg nok veldig amatør i forhold til deg, Så om du føler deg middelmådig..... så er vel jeg helt på undermål. Det betyr ingenting,- vitsen er, synes jeg at man observerer, og tar inn det naturen har å by på og gleder seg over det man ser og hører.

Lykke til!

Svar 2011-04-05 08:58   äventyrssugen
Och tack ska du ha. Tänk att man är internationellt känd bloggare:-)

Och tack för din formulering "vitsen er, synes jeg at man observerer, og tar inn det naturen har å by på og gleder seg over det man ser og hører". Väldigt viktig insikt tror jag. Att man tar sig tid att observera är mycket mer värt än att kunna en massa arter.

2011-04-07 12:55   Thomas Traneving
Ha en skön och uppfriskande friluftsvår så hoppas jag att du hittar tillbaka hit igen snart!
Kommer att sakna dina funderingar och framförallt dina kommentarer i vår blogg.
Håller med dig....fram för fler kommentarer. Man ser ju att folk läser. Ett litet avstam är alltid uppskattat!
/H

Svar 2011-04-08 09:23   äventyrssugen
Tack Helena. I går slog jag upp tältet på gräsmattan igen under förevändning att jag måste öva i hård vind;-)
Sen låg jag där inne en stund och lyssnade på smattret av tältduken medan jag gjorde upp en lista på friluftsprojekt inför våren och sommaren. En sån där önskelista.
Så regelbunden som ni lär jag inte bli på många år än men jag kämpar på. Ha det gott ni också.

Tjikko och Rödolle

Utanför bilrutan på parkeringen vid Naturum Fulufjället vräker blötsnö och regn ner. Det är som vanligt så fort jag närmar mig fjällen. Hemma lyste solen och vårvärmen hade sent omsider kommit igång.

Förvånansvärt mycket snö ligger kvar på sluttningarna precis som i resten av fjällkedjan denna vår. Det klafsar om kängorna när jag kliver iväg längs leden och vädret blir bara värre och värre Det känns en aning dystert. Första natten tillbringas därför i en rastkoja strax nedanför skogsgränsen.

Besök från yttre rymden?

Plötsligt står de där. Som diaboliska urtidsdjur från havens djup, som hominider från  avlägsna intergalaktiska värdar. Eller som varelser ur Dantes värsta mardrömmar.

En kort utsikt från kajaken.

Fredag förmiddag. Jag stänger av radion. Inte ens jag orkar höra mer elände nu. Borstar första snön av bilen och baxar upp kajaken. Längs med grusvägen har en räv sprungit före och lämnat en snirklig spårlöpa. Snön gnistrar på träden. Det är helt stilla vid sjön.

En orre kuttrar förnöjsamt på en av holmarna och jag låter paddeln vila och glider sakta in mot den. Orren låter mig komma ganska nära innan den bestämmer sig för att jag är för närgången och därför ger sig iväg över till närmaste grannö. Det blir te och macka sittande i kajaken, det är så kallt om fötterna att kliva i och ur.