Bloggar > Jespers blogg

Jespers blogg

Orm och kryp vaknar till liv ! Placerad på karta

Idag blev det en riktigt skön cykeltur i strålande väder från Örebro till naturreservatet Kvismaren. Ett välkänt och rikt fågeleldorado som ligger cirka 2 mil söder om Örebro. På en landtunga mellan Rysjön (västra) och Fågelsjön (östra) av Kvismaren ligger naturreservatet Öby kulle. Ett välkänt och rikt ormeldorado.

Huggormar och snokar i hundratal övervintrar inne i kullen där de är skyddade från kyla och frost. Fram på vårkanten vaknar de till liv och kommer ut ur sina gömmor, gassar sig i solen och uppträder hopslingrade i klumpar.

Vid denna tid på året söker sig många människor hit. Och idag var SVT/Mitt i naturen där och filmade/fotograferade. Inslaget kommer att sändas om två veckor.

Postat 2014-04-15 20:31 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Våren närmar sig... Placerad på karta

Det blev en kort och odramatisk vandring helgen som var - Ånnaboda till Gårdsjölägret. Skönt att komma ut efter en lång tids hosta/förkylning, har ej haft lust eller "vågat" mig ut. Skönt att koppla bort alla stadsljud och mediebrus som i längden gör mig trött och stressad. Och istället koppla av med naturens alla ljud..fågelsång..vinden..en porlande bäck..

Och visst hade man vårkänning trots en hel del snö på vissa ställen. Solen sken och jag njöt till fullo....

Ett utav tre vindskydd Vid Gårdsjölägret....

Isen smälter mer och mer....

Så småningom kom kvällen med en vacker solnedgång...

Och mys framför den obligatoriska lägerelden tillsammans med månskäran och stjärnorna...

En ny dag och morgonbestyr. Mulet till en början men solen bröt så småningom igenom och dagen blev härligt skön...

Ja, naturen är sannerligen en källa för att hämta ny energi :-)...

Postat 2014-03-11 11:12 | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

The 25,000 Mile Love Story

För åtta år sedan befann jag mig i de södra delarna av Frankrike. I staden Bayonne, på ett billigt hotell - träffade jag ett lite udda par. Skrev kort om detta i ett inlägg - http://www.utsidan.se/blogs/thegedd/pa-cykel-over-pyreneerna-och-ett_13574.htm

Jag har nu läst böcker om deras äventyr. Och nyligen hade också filmen premiär "The 25,000 Mile Love Story". Den har jag ännu ej sett, men vet att den fått många utmärkelser. Böckerna var bra men tycker de var för korta. Man vill veta mer.

Rikt med bilder/150 sidor

En uppvärmare inför "The 25,000 Mile Love Story" :-) Denna bok beskriver deras resa från Patagonien - Alaska 1995 - 1997.  Den är av lite större format (som TinTin böckerna) än de andra, rikt med bilder på varje sida - inte så mycket text.

I början beskrivs hur Serge och Nicole träffas, och sedan gifter sig. Hur de planerar och sedan ger sig av. Från starten i det vindpinande Eldslandet får läsaren följa med, land efter land. Hur de upplever äventyret med öppna sinnen, tacklar svårigheter och tvivel. Glädjen över att vara på väg, människomöten etc. Efter 3 år och 24000 km når de till slut Alaska. Nöjda men även hungriga efter mer...

Och mer äventyr blev det. Men det tog några år innan de begav sig igen. Denna gång för en World Tour.

Rikt med bilder / 200 sidor

Färdväg http://www.youtube.com/watch?v=uBc9GmSVw7I

Första delen handlar om Serge´s uppväxt och vidare in i tonåren. Relation till föräldrar och bror. Hur han längre fram blir boxare på elitnivå och senare bergsguide. Någon dramatisk händelse i bergen tas upp. Hans första fru och två barn.

Andra delen riktas fokus på deras äventyr. Hur de förbereder sig - söker sponsorer (vilket är svårt) och till slut ger sig av. Året är 2000 och i fem år ska de äventyra världen över, Serge löpande och Nicole bredvid på motorcykel. Tankar och känslor tas upp, svårigheter och glädjeämnen längs vägarna. Till fördel för utsatta barn så samlar de samtidigt  in över 400.000 dollar. På slutet finns en lista över Serge´s tidigare äventyr. Och det är en cocktail av allt möjligt. För att nämna några, rott med en vän över Atlanten, bestigit höga berg världen över, 40 ggr på Mt.Blanc´s topp, 30 ggr på Matterhorn´s topp.

Ett fåtal bilder / 273  sidor

Här får läsaren ta del av Nicole´s dagboksanteckningar från "The 25,000 Mile Love Story". I början beskrivs hennes tidiga törst efter äventyr och nya horisonter "As far back as I can remember, adventure and escape have always been a part of me". Förväntasfulla ger de sig av, tar farväl av nära och kära.

Sedan rullar det på, mil efter mil, land efter land, kontinent efter kontinent. Nicole har en mer poetisk ton/driv än vad det är i de andra böckerna. Vilket gör att texten blir mer levande, man känner en mer närvaro i deras vardag - som om man själv vore med . En behaglig rytm infinner sig. Glädjande möten och upplevelser blandas med det motsatta, sjukdomar, olyckor, djur, barn, gamla, unga, dofter, färger. Genom områden av hetta + 48 och kyla - 29. Skratt och gråt går hand i hand medan de envist tar sig vidare.

Det är spännande och intressant att läsa dessa böcker. Vet ej om det finns något liknande dokumenterat ? Som påpekats tidigare så skulle det ej göra något om mer text funnits med; särskilt i "Keep on Running: The American Challenge" och "The 25,000 Mile Love Story". Kanske kommer någon mer bok i framtiden...

Postat 2013-09-11 22:30 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Jotunheim, Surtningssua (2368m) Besshoe (2258m) Midtre (2251m..vände innan toppen) Placerad på karta

Den gångna veckan tillbringades i vårt grannland Norge. Sist jag besökte parken var 2007 och längtan tillbaka har alltid funnits där. Och kommer i framtiden återkomma. Denna tur var jag ej ute efter någon direkt vandring, annat lockade. Ett basläger etablerades vid Memurudalen, någon kilometer från fjällstugan.

Därifrån gjorde jag dagsturer, slappade, njöt, läste, språkade med andra vandrare från när och fjärran.

Två toppar tog jag mig upp på, nästan en tredje.

Först ut blev Surtningssua. Fick bra väder i stort sett hela dagen, dimma och en hel del snö på slutet.

Memurudalen

Högre upp

Toppstugan (2230m)

Vy från toppen (2368m)

Efter två dagars vila var det dags för nästa topp, Besshoe. Blev hyfsat väder, brant i början och mycket lösa stenar/block.

På väg upp

Toppdrivan

Toppen (2258m)

Vy från toppen

Lunch på väg ner (cirka 2000m)

Tredje tänkta topp var Midtre. Denna tur gick mestadels i stark dimma, brant och stenigt, svårt att orientera sig, hård vind. Beslöt mig för att vända innan toppen.

I det stora är jag helnöjd med dessa dagar. Många fina minnen att leva på under en tid framöver....

Ishaj ?

Fantomens grotta ?

Ubåt ?

Postat 2013-07-07 18:48 | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

Himlens skiftningar Placerad på karta

Efter ett hundratal meter av pulsande i djupsnö är jag framme, något andfådd men nöjd. Kränger av ryggsäck och pustar ut, sätter mig. Befinner mig vid Lövnäsbergets högsta punkt, en utsiktsplats längs bergslagsleden. Vyerna ner över närkeslätten är väl inte fantastiska....men inte fy skam heller. Klockan har blivit runt fyra på eftermiddagen, vindpustar kommer då och då från norr.  Reser mig efter stund och funderar på vart jag ska slå läger. En bädd för natten hittas på östsidan nedanför en klippa - under ett par tallar. Läsida för vind och fri sikt över slätten.

Utsikt ner över närkeslätten

Solen går så sakta ner därborta i väst. Himlen är fortfarande ganska medioker....olika formationer av lätta molnslöjor drar förbi....stannar kvar. Någonting håller på att hända.

Alltmedan mörkret tränger sig på ändrar himlen sin karaktär. Det hela blir/känns som en rörlig tavla på något vis. En färgkombination av gul/orange/rött - sveper/lever därborta, blandar sig....går ihop....in i varandra....för att sedan ändra form. Allt är i rörelse som en vacker chimär stilla dans. Detta till en bakgrund av blå/lilabetonat. Sinnena omges och lindras. Framför står svarta gestalter, med dess spretande grenar....som ett hinder till det sköna. Knallar runt för att få olika perspektiv. Ett tu tre påminner det hela om afrika, får jag för mig. Tankarna vandrar iväg till savannen med dess effektfulla solnedgångar. Märkligt, med tanke på att jag ej varit där.

Färgerna övergår så småningom till en blåsvart, stjärnklar himmel. Lägger mig till rätta i sovsäcken....sakta rör sig blicken över kosmos. Finns det något mer därute ? Dricker lite te och myser. Ett ljusklot uppenbarar sig efter ett tag....långt, långt därnere mot sydöst. Ljuspartiklar letar sig fram mellan träden och lyser upp här och där. Min vandring avslutades för många timmar sen. Nu tar en annan vid. Månen påbörjar sin....bland stjärnor och planeter, i den sterila/kalla värld däruppe. Då och då blickar jag upp och undrar....