Spelar mycket schack....

Användarnamn: thegedd

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Navigering, Foto

Orm och kryp vaknar till liv !

Idag blev det en riktigt skön cykeltur i strålande väder från Örebro till naturreservatet Kvismaren. Ett välkänt och rikt fågeleldorado som ligger cirka 2 mil söder om Örebro. På en landtunga mellan Rysjön (västra) och Fågelsjön (östra) av Kvismaren ligger naturreservatet Öby kulle. Ett välkänt och rikt ormeldorado.

Huggormar och snokar i hundratal övervintrar inne i kullen där de är skyddade från kyla och frost. Fram på vårkanten vaknar de till liv och kommer ut ur sina gömmor, gassar sig i solen och uppträder hopslingrade i klumpar.

Vid denna tid på året söker sig många människor hit. Och idag var SVT/Mitt i naturen där och filmade/fotograferade. Inslaget kommer att sändas om två veckor.

2014-04-16 17:05   äventyrssugen
Läckra bilder. Hade gärna sett detta någon gång.

Svar 2014-04-17 08:23   thegedd
Ja, faktiskt riktigt intressant och tjusigt att beskåda. Hoppas du får uppleva det någon gång:-)

Home away from home

För två veckor sedan köpte jag en cykel för blott 340 kr, ja ni läste rätt. Denna har jag enbart tänkt använda för småturer hemmavid. Igår blev det så dags för en liten sväng för att testa cykeln.

Färdväg och cykeln höll bra.

On the edge...

Det är valtider och samtidigt består ju också livet av massor av val...Should I Stay or Should I Go...

Det har varit alldeles för lite friluftsliv för mig de senaste månaderna. Jag tycker i och för sig att det varit för varmt för detta, har dock simmat en del i Ånnabodasjön under Juni, Juli och Augusti. I helgen blev det i alla fall en liten dagstur väster om Örebro. Och nu får det gärna bli höst och temperaturfall så att man får lite mer lust till övernattningsturer. Och kanske då också ett eller annat blogginlägg.

Hjulen rullar vidare

Det har ytterligare blivit två mindre turer på cykel i mina hemmatrakter. Och detta får väl då bli en förlängning på mitt förra inlägg Två små turer på två hjul

Färdväg 1 (246 km): Örebro - Nora - Striberg - små grusvägar till Grythyttan (övernattning) - Hällefors - Silvergruvan - små grusvägar till Älvsjöhyttan - små grusvägar till Kopparberg - Stjärnfors (övernattning) - Guldsmedshyttan - Mårdshyttan - Nora - Örebro