Bloggar > Jespers blogg

Jespers blogg

Arjeplog Placerad på karta

Är nyligen hemkommen efter ett lite längre besök hos min syster i Arjeplog. Under vistelsen gav jag mig givetvis ut på små turer. I dess närhet finns mycket att besöka och upptäcka. Mestadels tog vi bilen för att ta oss till någon plats - eller vandra upp på någon topp. Det emellanåt varma och fina vädret gjorde att vi två dagar kunde ligga vid stranden och lata oss. Några gånger vandrade eller cyklade jag iväg solo på små äventyr. När det var alltför dåligt väder stannade jag hemma - och tittade då på OS.

Toppstugan på Veälbmábuovdda (710 m), yngsta deltagaren i gruppen var 3 år, knallade upp utan hjälp - cirka 3 mil söder om Arjeplog

Vyer från toppen av Akkelis (784 m), 3-4 mil nordväst om Arjeplog

Sol och bad vid stranden, strax utanför Arjeplog

Gibnotjåkkå (717 m), cirka 3 mil söder om Kvikkjokk

Toppen på Nuortaboda (815 m), eftermiddag molnigt och kyliga vindar - cirka 4 mil norr om Arjeplog

Vyer på väg uppför Galtis (800 m), strax utanför Arjeplog

Adolfström - Jäckvick

Inte alls långt ifrån Arjeplog passerar Kungsleden och jag bestämde mig för att vandra en liten sträcka. Jag fick Skjuts med bil (går ej någon buss) till Adolfström. Därifrån började jag vandra norrut. Vädret var mulet och lite regn föll. Det var eftermiddag och efter bara ett hundratal meter dök det upp en skylt - som pekade vänster. På den stod det Lomtjärn 400 m. En stig ledde till en vacker sjö och ett vindskydd.

Vid Lomtjärn

Skymning vid Lomtjärn

På morgonen var det molnigt men inget regn föll. Jag tog det lugnt och kom iväg runt elvatiden. Jag följde Kungsleden i gammal tallskog norrut på en lite bredare skogsväg. Efter ett par kilometer på skogsväg viker man av höger in på en stig. Och därifrån dominerar sedan björkskogen totalt.

Efter cirka 6-7 km kommer man fram till sjön Lutaure (629 m), en bro passeras och man står då på gränsen till Pieljekaise nationalpark - https://www.sverigesnationalparker.se/park/pieljekaise-nationalpark/

En informationstavlan står uppställd direkt efter bron, jag läste lite och funderade på vart jag skulle slå läger. På kartan såg jag ett ställe som såg bra ut. Färden gick vidare i björkskogen, en del mindre myrar och små bäckar passerades. Klockan närmade sig tvåtiden och magen kurrade lite. Direkt efter en liten bro började jag leta efter tältplats, hittade en ganska snabbt. Reste tältet och intog lunch. Vilade och väntade till sen eftermiddag - vandrade då upp på höjden Báktek.

Från höjden Báktek (788 m) med vyer över Pieljekaise nationalpark

Kvällning vid andra nattens tältplats

Vaknade till total stillhet och klarblå himmel, inte ett moln i sikte. Strövade runt lite och filosoferade. Åt frukost och packade sedan ihop. Vandrade iväg och efter cirka 2 km kom jag fram till Pieljekaisestugan. Där träffade jag på fyra andra vandrare, samtliga på väg till Hemavan.

Pieljekaisestugan (710 m)

De fyra vandrarna fortsatte mot Adolfström medan jag satt kvar en stund i solen. Vädret var fortfarande strålande. Efter ett tag fortsatte även jag. Vandrade i svag lutning uppför tills jag kom upp på kalfjället. Såg att där fanns massor av blåbär, stannade en stund för att plocka lite. Vek sedan av österut och tog sikte på högsta punkten. Vandrade förbi kärr och små sjöar. Hittade så småningom två stora stenar vid en liten vattensamling, några hundra meter från toppen. Lämnade ryggsäcken där och begav mig av.

På väg upp...

På väg upp med vyer mot väst

På toppen av Pieljekaise (1138 m)

Från toppen med vyer mot öst

Utsikten från toppen var fantastisk. Klarblå himmel och inte ett moln var man än blickade - ingenting bröt av horisontlinjerna. Man kunde se snötäckta fjäll långt långt bort. Jag gick runt och försökte suga in allt, omfamna omgivning imaginärt. Tankarna och fantasierna flödade fritt och obehindrat. Jag njöt till fullo.

Efter ett tag var det dags för nedfärd. Vandrade sakta ner till ryggsäcken - fortsatte sedan så att jag anslöt till Kungsleden. Klockan var då runt tre på eftermiddagen. Vandrade vidare norrut en kort bit på kalfjället. Hittade en bra tältplats strax innan björkskogen börjar, ett hundratal meter från en raststuga.

Skymning vid tredje nattens tältplats, toppen på Pieljekaise syns snett upp till höger från tältet

Solnedgång sista kvällen

Vaknade upp till en lika fin dag som dagen innan. Tog det lugnt och intog frukost med nyplockade blåbär. Packade sedan ihop och vandrade ner genom fin björkskog till Jäckvick. Där blev jag hämtad med bil (går ej någon buss).

Givetvis kommer jag besöka Arjeplog och dess omgivning fler gånger....jag längtar redan tillbaka.

Positioneringen gäller Pieljekaise nationalpark

Postat 2016-08-26 10:18 | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

Stora Sjöfallet/Sarek i 8 dagar. Start/Mål vid Suorva. Dag 6-8. Placerad på karta

Väderleken denna morgon var lika lugn och vacker som kvällen innan. Här skulle det säkert passat bra med en vilodag (eller två), att bara slappa och finnas till. Och det finns ju möjligheter till en del dagsutflykter.

Hur som haver. Vid tiotiden var vi på iväg mot Smaila. Och bättre väder kunde vi knappast få (nästan för bra). Landskapets struktur kunde skarpt urskiljas emot den klarblåa himlen. Såg och mötte många vandrare.

Vid Smaila blev det lunch och vila, vandrare kom och gick. Ett par samtal med andra traskare och de obligatoriska fraserna utbyttes.

Tiden går fort när man har roligt och mår bra. Och framåt eftermiddagen drog vi oss sydöst, vadade jokken Mahtujågåsj utan problem. Efter detta började vi titta efter tältplats och fann en ganska snabbt. På kvällen mulnade det på lite och några regnstänk kom.

Vaknade till en mulen morgon och regn skulle komma, helt klart. Drog oss sydöst runt elvatiden och vädret ilsknade till än mer. När vi stod inför vadet Tjågnårisjågåsj kom en brutal regnskur. Där vi var kunde vi inte komma över, utan vi gick längre ner. Ett par stenar var utsatta där andra vadat, men jag tyckte det var för djupt och strömt. Så vi traskade neråt och vadade gjorde vi nästan längst ner.

Sedan nordöst mot Pielastugan där vi under tiden dit kunde höra åska. I fas (norr) med stugan tog vi lunch och vila.

Rundade sedan av mer norrut och fick sjön Bierikjávrre (801) på vår högra sida. Så småningom stod vi mellan höjderna Vuojnesvárásj (1006) - Vuojnesskájjde, och blickade ner emot sjön Liehtjitjávrre (788), vilka vyer. Fågelkunnige Micke fick här syn på, vad vi tror - var en fjällvråk. Följde stigen ner åt vänster och vadade jokken Vuojnesjågås i dess nedre del, direkt efter restes tälten.

Natten hade varit blåsig (enligt Morgan) och på morgonen var vädret ostadigt. Kom iväg runt tio. Knallade till bron och över Guhkesvákkjåhkå, sedan öst, rundade Nienndo och fortsatte nordöst emot Suorva. Försökte hålla högt hela tiden p.g.a. all videsnår på vissa ställen. Ett par jokkar vadades utan några större problem.

Micke hojtar till, titta - där är de två vattenfall jag la märke till för åtta dagar sedan, nedanför står vår bil. I mitt huvud börjar jag nynna på Jimi Hendrix låt Waterfall - "Waterfall
Nothing can harm me at all
My worries seem so very small
With my waterfall"

Vi närmade oss slutet på denna vandring, skulle vi gå till bilen eller slå upp tälten ett par kilometer innan ? Vi valde bilen.

Reflektioner: Nytt för mig var att vandra med ett större sällskap. Detta var i början lite ovant, dock kom jag mer och mer in i det. Och nu i efterhand föredrar jag faktiskt sällskap framför ensamvandring. Det kan vara skönt/bra att ha någon/några att tjafsa/tjata med under färd, också att dela alla positiva upplevelser. Sällskapat jag vandrade med fick mersmak av området, och kommer säkert återvända. Själv drömmer och planerar jag nya rutter i vår fantastiska fjällvärld.

Det är inte sant att vi kom till denna världen för att leva, vi finns bara för att sova, att drömma…Aztekiskt Poem

Postat 2010-08-18 11:48 | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Stora Sjöfallet/Sarek i 8 dagar. Start/Mål vid Suorva. Dag 4. Placerad på karta

I vanlig ordning var jag den förste ur tältet, knallade till de andra för att rapportera väderläget. Denna morgon var molnigt och regn hängde i luften - när det skulle komma var bara en tidsfråga. Tjock dimma välde fram från Guhkesvágges sydöstligare delar och fortsatte nordväst - medan det skingrades i ett vackert sceneri.

Under frukost diskuterades om vi skulle runda Niják eller vandra igenom Nijákvágge, frågan hölls öppen. Vi började vandra emot renvaktarstugan som ligger söder om Alep Gássavárásj (1048), Morgan valde här att vandra lite högre (mot höjden Lulep Gássavárásj) , vilket nog inte är så dumt. Vi andra valde mer rakt på och fick då en del sankmark, men inga större problem. Strax innan renvaktarstugan korsades våra vägar, och vid stugan tog vi en paus. Här började det regna ganska rejält.

Vidare mot Niják och inte långt ifrån stugan var det dax att korsa jokken Suottasjjågåsj. Letade upp och ner tills Morgan hittade en passage vid de nedre delarna, dock ett ganska krävande vad. Min syster frös grymt om sina fötter, då hon och Micke vadade i foppatofflor. Efter detta blev det lunch och vila i dåligt väder.

Det kassa vädret gav sig inte medan vi letade oss upp emot Nijákvágge, bitvis var det svår terräng med mycket sten. Ett par småjokkar passerades utan några problem, vädret blev sämre och sämre. Så småningom kunde vi runda av mer sydväst (inåt vaggen) och efter ett hundratal meter var vi uppe vid sjön 1172, på dess nordöstra sida.

Trötta efter dagens etapp slog vi upp våra tält i blåst och regn, kvällen tillbringades "inomhus" ihopp om bättre väder.

Innan sömn bad jag till vädergudarna....

Postat 2010-08-13 11:57 | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Stora Sjöfallet/Sarek i 8 dagar. Start/Mål vid Suorva. Dag 1-3. Placerad på karta

Vid sjutiden på kvällen lördagen den 24/7 kom vi äntligen fram till Suorva, vädret var kanon. Efter två dagar sittandes och cirka 130 mil så kändes det riktigt bra att stiga ur bilen. Ur klev jag, min syster, syrrans man och hans bror. Första gången i Sarek för de andra, dock med mycket bra friluftsvana. För mig skulle det bli fjärde gången i området. Och när jag nu sitter och skriver detta (med Sarek-kartan på väggen ovanför mig) längtar jag redan tillbaka.

Storasyster Ulrika, Jag, Syrrans man Micke och hans bror Morgan

Efter lite "irrande" och diskuterande om vart man går in ifrån Suorva kom vi till slut iväg, klockan var då runt åtta. Följde vägen runt dammen och vidare ett par kilometer. Ett nedförslut och man har stranden på ens vänstra sida, väg övergår till stig, vidare till ett större vattendrag. Bra tältplatser finns strax innan men vi valde först att vada jokken, som kommer från sjön Sliehkkojávrre (787). Och direkt efter, uppe på en liten platå - slog vi upp våra tält för nattvila.

På morgonen var jag den förste (som vanligt) att kliva ur tältet, klockan är då oftast runt åtta. Samtliga kom så småningom ut och vädret var fortfarande mycket bra. Myggen svärmade omkring oss medan frukost intogs, tror alla var lite ivriga/förväntansfyllda att få "komma iväg". Vid niotiden var vi redo. Vi diskuterade fortsatt färd mellan två stigar, en som forsatte längs med stranden söderut, och den andre som gick västerut upp i skogen. Vi valde den väl synliga stigen västerut. Efter en kort bit "försvann" stigen och terrängen blev ganska besvärlig med mycket stenblock blandat med snårskog/kuperat. Dock så hittade vi "huvudstigen" efter lite "djungelvandring" och terrängen blev betydligt lättare. En paus var nödvändig.

Ganska snart vek vi av mer västerut upp emot Vuosskelvágge. Borta var skogen och terrängen blev mer och mer öppen och lätt, dock med en viss lutning. Mycket vacker utsikt tillbaka ju högre upp man kom.

I strålande solsken fortsatte vi in i vaggan tills vi tyckte det var dax för lunch och vila.

Mätta och belåtna traskade vi vidare, fortsatt lätt terräng med höga fjäll på båda sidor. Efter ett par kilometer blev det mer stenigt (dock inte så besvärligt) och vädret var så pass bra att vi mer västerut kunde se Áhkká. Klockan hade hunnit blivit sen eftermiddag och vi tyckte det var tid att hitta tältplats, detta var inga problem.

Áhkká sen kväll

Vi vaknade till en klar och fin morgon, dock lite kyliga vindar (härligt), frukost intogs och vid elvatiden var vi iväg. Fortsatte västerut i en ganska stenig terräng, tog det lugnt - förutom jag som oftast vandrade lite i förväg. Kartan togs fram ett par gånger för att diskutera vägval. Valet blev att vika av upp emot sjön 1074, sedan mellan topparna Tjårok (1215) - Alep Skálariehppe (1245); emellan dessa låg en liten sjö.

Rundade Tjårok och vidare sydväst i fortsatt mycket sten, tittade på kartan och tog ut riktning, kom så småningom upp på något "platå"liknande där vi igen kollade på kartan. Blev lite osäkra om vart vi skulle gå, mer åt höger eller vänster - efter ett tag var vi överens. Vandrade mellan höjderna Tjievravárásj (1246) - Namnlös (1274). Efter detta öppnade sig vyerna in emot Sarek och Áhkká, som tur var var vädret fortsatt hyfsat.

En paus blev det för att avnjuta vyerna av detta magiska område, äntligen kunde vi beskåda vad vi pratat om hemmavid. Lite trötta i benen tog vi oss ner till Guhkesvágge, passerade parkgränsen och in i Sarek. Fortsatte en kort bit och slog sedan läger vid jokken Várdasjåhkå.

Medan vi under kvällen höll på med diverse bestyr ropar Micke till, får jag kikaren...., japp, det är en örn....TITTA !

Långt ovanför oss svävade örnen fram och tillbaka, riktig häftig och minnesvärd stund. Tur att fågelkunnige Micke var med här, för om jag varit ensam hade jag nog missat detta. Det var en Havsörn vi fick beskåda.

Postat 2010-08-13 11:57 | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Midsommar i Kilsbergen.... Placerad på karta

De jag brukar fira midsommar med åkte upp till min lillasyster i Arjeplog....hmm....vad skulle jag ta mig till....

På torsdag förmiddag satt jag smått irriterad på bussen från Örebro - Ånnaboda p.g.a att jag glömt lite mat, skitsamma, det som var nerpackat skulle räcka bra ändå. Av bussen och denna gång valde jag norrut, solen sken. Irritationen blandades ganska snabbt med naturens alla läten, skogens symfonier tog överhand och vann.

Vid sjön Göljan blev första pausen för lite lunch, mötte några vandrare vid vindskyddet. Fortsatte och funderade på vart jag skulle tillbringa denna helg. Kom så småningom fram till Stora Dammsjön, såg några fiskare. Traskade runt lite ihopp om att hitta en bra lägerplats, fann visserligen några, men ville vara mer ifred.

Tankarna började nu vandra iväg till mitt "vanliga ställe" och varför inte, ett perfekt ställe för att "bara vara". Lite orolig var jag dock för att det eventuellt skulle vara upptaget. Glädjen var stor när jag kom fram till vindskyddet vid Stora Ryggsjön, inte en människa på plats. Slängde av mig ryggsäcken och doppade mig i vattnet, skönt att bli av med all svett. Satte sedan igång och ordnade för några dagars vistelse.

Vaknade på fredagen och det kändes underbart att befinna sig i naturen, intog frukost och njöt av kaffet. Dagen tillbringades med att samla ved, läsa, skriva, lyssna, filosofera, tänka och reflektera. Också en hel del funderingar kring kommande fjällvandring, som jag denna gång kommer göra med sällskap (förstagångsvandrare i Sarek).

Framåt kvällningen blev det korv med bröd, sill, jordgubbar, chips, choklad, nuddlar och saft.

På söndagen när jag klev på bussen för hemfärd kände jag mig som vanligt något mer upphöjd/mer energi än dagarna innan....