Bloggar > Jespers blogg

Jespers blogg

Hjulen rullar vidare i bergslagsbygd

Den senaste turen i hemmatrakter gav verkligen mersmak. Och när prognosen i förrförra veckan visade sol och uppehåll (i flera dagar framåt) kunde jag ej hålla mig. Tog mig en titt på kartan och kollade in några intressanta platser. Skissade sedan upp en rutt. En färdväg där jag kunde övernatta vid ett vindskydd eller koja, de ligger ju avskilt och oftast mysigt till, också att man då har tillgång till vatten/toalett och ved. Man får därmed lugna och sköna kvällar...och en bra start på dagen.

Färdväg (250 km/6 dag/ 5 övernattningar) Örebro - Mogetorp - Storå - Stråssa - Ramsberg - Kloten - Grängesberg - Yxsjöberg - Djupdalshöjdens naturreservat - Eskils koja - Kopparberg - Kindla naturreservat - Nora - Örebro

Undvek de större vägarna så mycker som möjligt

Vy in mot Fåsjön norr om Nora

Nu är det höst

Hmm...vilken väg ska jag välja...

Ett utav målen med denna färd var att bevittna solens upp - och nedgång - från Kindlahöjden. I förväg visste jag ju att vädret skulle bli riktigt bra. Vistelsen vid och i Kindla naturreservat blev utan tvekan resans höjdpunkt.

Bilderna nedan är tagna från Kindlahöjden 425 m.ö.h

Skymning

En ny dag randas

Gryning

Efter Kindla kändes det lite som att turen var över. Trampade lugnt ner till Nora för att där äta lunch. Fortsatte sedan mot Örebro. Sista natten sov jag vid ett vindskydd i Ramshyttan.

Ramshyttan

Postat 2015-10-06 10:57 | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

På cykel i bergslagsbygd

Det var längesen jag var på färd med cykel, sist var Gotland runt 2008. Häromveckan packade jag min nyinköpta begagnade cykel och begav mig av. Vädret var strålande vackert och jag började trampa norrut.

Färdväg (250 km): Örebro - Stakadammen (övernattning) - Nora - Hjulsjö - Stjärnfors (övernattning) - Ställdalen - Yxsjöberg - Palahöjden - Hällefors - Grythyttan (övernattning) - Loka brunn - Örebro.

På väg genom Kilsbergen

Kvällning i Stjärnfors

Stjärnfors

Gruvpark norr om Striberg

Nordväst om Ställdalen

Huggorm ligger och gottar sig

I närheten av Yxsjöberg

Vy mellan Palahöjden och Hällefors

3 km från Grythyttan vid sjön Sörälgen

Frukost vid sjön Sörälgen

Ungt par från Schweiz vid sjön Sörälgen

Hade riktigt bra väder under hela turen. Färden gav också mersmak och fler sådana här små turer kommer det att bli, dock (tror jag) ingen mer i år. Nu är det höst med alla dess färger och svalare temperaturer...och då lockar vandring lite extra mycket:-)

Postat 2015-09-27 14:30 | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Kilsbergens högsta punkt Placerad på karta

Inte för att jag har tandläkarskräck men ville skingra tankarna lite innan min första rotfyllning. Så dagen innan tandläkarbesöket fick det bli en dagstur med cykel. Och det var länge sedan jag var på tur med cykel.

Packade ner lite proviant och begav mig av i strålande vackert väder. Med start i Örebro tog jag mig till Närkes Kil - där blev det inköp av en påse Cashewnötter. Vidare till Klockhammar och då började det gå lite uppför. Vek av och in på en mindre skogsväg - där jag ömsom gick/cyklade. Så småningom framme vid Kilsbergsstugan.

En plats jag ej besökt tidigare är kilsbergens högsta punkt. Från stugan är det cirka 800 m dit. En väl markerad led finns numera till toppen.

Och platsen i sig är ganska nyinvigd - http://www.regionorebro.se/blameny/naturfriluftsliv/bergslagsleden/error/nyhetsarkivbergslagsleden/nuarhogstapunktenikilsbergeninvigd.5.2f2738f814e24c893fe5.html

Toppen 298 m

Cirka 25 m därifrån finns det en utsiktsplats där man blickar syd sydväst.

Ett återbesök kommer det definitivt att bli...då med utrustning för övernattning.

Positioneringen gäller Tomasboda Kilsbergsstugan

Postat 2015-08-16 12:38 | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

En grävling kom lufsande Placerad på karta

Det är tyvärr sällan jag får syn på några vilda djur ute i skog & mark. Man hör oftast någonting och i bästa fall någon skymt. Denna gång blev ett undantag. Jag kom gåendes på en grusväg då jag plötsligt hör något snett till höger framför mig - efter någon sekund får jag se att det är en grävling. Jag stannar upp och tar fram kameran.

Grävlingen lufsar sakta fram vid vägkanten och kom närmare mig, nosar och letar föda. Jag står blick stilla och hinner ta några bilder.

När avståndet är cirka fem meter mellan oss stannar den upp, blickar åt mitt håll…ryggar upp och ställer sig i ”Givakt”…fräser till. Några sekunder står vi och synar varandra. Båda medvetna av våran närvaro.

Grävlingen vänder sig tvärt om och börjar springa. Efter ett tiotal meter viker den av och försvinner in i skogen.

Turen förövrigt blev en tredagars med två nätter i tält. Färdväg denna gång blev Klockhammar - Ullavi klint fornborg - Norra delarna av Stora Gårdssjön - Ånnaboda.

Ullavi klint fornborg

Soluppgång vid Ullavi klint fornborg

Norra delarna av Stora Gårdssjön

Mysigt värre vid Stora Gårdssjön

Höjdpunkten under denna vandring var givetvis mötet med grävlingen. Och jag hoppas att jag får syn på fler vilda djur framöver:-)

Postat 2015-04-14 10:38 | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

Your forest is great Placerad på karta

Alltid intressant att komma i kontakt med utländska turister - och särskilt då man stöter på dem i ens hemmatrakter. Genast börjar jag ställa frågor. Varför de valt Sverige ? Var har de varit och vart är de på väg ? Hur länge ska de vara här ?

I Ånnaboda denna helg träffade jag en ung (23 år) man ifrån Belgien. Han var där för att han ville uppleva skog och vildmark - var på väg till Falkaklippan. Ok...svarade jag - och samtalet flöt på om lite allt möjligt. Men om han ville uppleva riktig vildmark så tyckte jag att han skulle bege sig längre norrut - till b.l.a Sarek och Kebnekaise. Nyfiket lyssnande han när jag berättade om områdena. Han ville absolut fara dit någon gång.

Skoj att samtala med alla dessa resenärer som är fascinerade av vår skog och mark. Jag har genom åren längs Bergslagsleden och Kilsbergen träffat på en hel del vandrande Européer. De reser långt för att få uppleva något som för mig är så nära inpå - naturligt och självklart.

Min vandring denna gång började i Ånnaboda - fortsatte sedan på Bergslagsleden till sjön Göljan - där tältade jag bredvid vindskyddet. Dagen efter följde jag Göljebäcken ner till Mattsabacken - därifrån tillbaka till Ånnaboda. Vädret under de två dagarna var väldigt varierat...regn, blåst, snö och sol.

I´ll be back och hoppas på att möta fler vandrade utländska turister...och andra förstås....