Spelar mycket schack....

Användarnamn: thegedd

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Navigering, Foto

Vandring i Kilsbergen

På bussen från Örebro till Klockhammar funderar jag på om det kommer vara mycket snö i bergen. Bra kängor har jag ju...men inga snöskor. Kliver av bussen vid 15:10 och börjar vandra mot Kilsbergsstugan, vädret är molnigt. En konstant stigning uppför ett par kilometer (på mindre väg) sedan är man där. En behaglig känsla sprider sig i kroppen - skönt att vara "ute" igen.

Hjulen rullar vidare i bergslagsbygd

Den senaste turen i hemmatrakter gav verkligen mersmak. Och när prognosen i förrförra veckan visade sol och uppehåll (i flera dagar framåt) kunde jag ej hålla mig. Tog mig en titt på kartan och kollade in några intressanta platser. Skissade sedan upp en rutt. En färdväg där jag kunde övernatta vid ett vindskydd eller koja, de ligger ju avskilt och oftast mysigt till, också att man då har tillgång till vatten/toalett och ved. Man får därmed lugna och sköna kvällar...och en bra start på dagen.

Färdväg (250 km/6 dag/ 5 övernattningar) Örebro - Mogetorp - Storå - Stråssa - Ramsberg - Kloten - Grängesberg - Yxsjöberg - Djupdalshöjdens naturreservat - Eskils koja - Kopparberg - Kindla naturreservat - Nora - Örebro

På cykel i bergslagsbygd

Det var längesen jag var på färd med cykel, sist var Gotland runt 2008. Häromveckan packade jag min nyinköpta begagnade cykel och begav mig av. Vädret var strålande vackert och jag började trampa norrut.

Färdväg (250 km): Örebro - Stakadammen (övernattning) - Nora - Hjulsjö - Stjärnfors (övernattning) - Ställdalen - Yxsjöberg - Palahöjden - Hällefors - Grythyttan (övernattning) - Loka brunn - Örebro.

Kilsbergens högsta punkt

Inte för att jag har tandläkarskräck men ville skingra tankarna lite innan min första rotfyllning. Så dagen innan tandläkarbesöket fick det bli en dagstur med cykel. Och det var länge sedan jag var på tur med cykel.

Packade ner lite proviant och begav mig av i strålande vackert väder. Med start i Örebro tog jag mig till Närkes Kil - där blev det inköp av en påse Cashewnötter. Vidare till Klockhammar och då började det gå lite uppför. Vek av och in på en mindre skogsväg - där jag ömsom gick/cyklade. Så småningom framme vid Kilsbergsstugan.

En grävling kom lufsande

Det är tyvärr sällan jag får syn på några vilda djur ute i skog & mark. Man hör oftast någonting och i bästa fall någon skymt. Denna gång blev ett undantag. Jag kom gåendes på en grusväg då jag plötsligt hör något snett till höger framför mig - efter någon sekund får jag se att det är en grävling. Jag stannar upp och tar fram kameran.