Spelar mycket schack....

Användarnamn: thegedd

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Navigering, Foto

På cykel i bergslagsbygd

Det var längesen jag var på färd med cykel, sist var Gotland runt 2008. Häromveckan packade jag min nyinköpta begagnade cykel och begav mig av. Vädret var strålande vackert och jag började trampa norrut.

Färdväg (250 km): Örebro - Stakadammen (övernattning) - Nora - Hjulsjö - Stjärnfors (övernattning) - Ställdalen - Yxsjöberg - Palahöjden - Hällefors - Grythyttan (övernattning) - Loka brunn - Örebro.

På väg genom Kilsbergen

Kvällning i Stjärnfors

Stjärnfors

Gruvpark norr om Striberg

Nordväst om Ställdalen

Huggorm ligger och gottar sig

I närheten av Yxsjöberg

Vy mellan Palahöjden och Hällefors

3 km från Grythyttan vid sjön Sörälgen

Frukost vid sjön Sörälgen

Ungt par från Schweiz vid sjön Sörälgen

Hade riktigt bra väder under hela turen. Färden gav också mersmak och fler sådana här små turer kommer det att bli, dock (tror jag) ingen mer i år. Nu är det höst med alla dess färger och svalare temperaturer...och då lockar vandring lite extra mycket:-)

2015-09-27 16:31   Håkan Friberg
Något liknande har lockat mig länge, men jag har inte kommit till skott. Jag tänker mig att planera ett par - kanske 3 - cykelturer i hemmatrakterna där jag ska passera så många intressanta platser som möjligt...
Tack för pushen.

Svar 2015-09-28 10:33   thegedd
Ja...helt klart är dessa trakter värt flera besök...cykel/paddling eller vandring. Jag kommer göra ett par turer till med cykel...helt klart.

2015-09-27 19:53   scandiaca
Det är trivsamt med cykling. Bra berättelse för inspirationen!

Svar 2015-09-28 10:35   thegedd
Tackar och visst är det skönt med cykling...särskilt i bra väder och fina övernattningsplatser:-)

2015-09-27 20:03   salgo601
Trevlig man kanske skall ta en runda. Vet inte vad det är som hindrar mig....

Svar 2015-09-28 10:40   thegedd
"Trevlig man kanske skall ta en runda" Ja visst...packa och ge dig av om möjligheten och lusten finns:-)

Home away from home

För två veckor sedan köpte jag en cykel för blott 340 kr, ja ni läste rätt. Denna har jag enbart tänkt använda för småturer hemmavid. Igår blev det så dags för en liten sväng för att testa cykeln.

Färdväg och cykeln höll bra.

On the edge...

Det är valtider och samtidigt består ju också livet av massor av val...Should I Stay or Should I Go...

Det har varit alldeles för lite friluftsliv för mig de senaste månaderna. Jag tycker i och för sig att det varit för varmt för detta, har dock simmat en del i Ånnabodasjön under Juni, Juli och Augusti. I helgen blev det i alla fall en liten dagstur väster om Örebro. Och nu får det gärna bli höst och temperaturfall så att man får lite mer lust till övernattningsturer. Och kanske då också ett eller annat blogginlägg.

Hjulen rullar vidare

Det har ytterligare blivit två mindre turer på cykel i mina hemmatrakter. Och detta får väl då bli en förlängning på mitt förra inlägg Två små turer på två hjul

Färdväg 1 (246 km): Örebro - Nora - Striberg - små grusvägar till Grythyttan (övernattning) - Hällefors - Silvergruvan - små grusvägar till Älvsjöhyttan - små grusvägar till Kopparberg - Stjärnfors (övernattning) - Guldsmedshyttan - Mårdshyttan - Nora - Örebro