Spelar mycket schack....

Användarnamn: thegedd

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Navigering, Foto

Kilsbergens högsta punkt

Inte för att jag har tandläkarskräck men ville skingra tankarna lite innan min första rotfyllning. Så dagen innan tandläkarbesöket fick det bli en dagstur med cykel. Och det var länge sedan jag var på tur med cykel.

Packade ner lite proviant och begav mig av i strålande vackert väder. Med start i Örebro tog jag mig till Närkes Kil - där blev det inköp av en påse Cashewnötter. Vidare till Klockhammar och då började det gå lite uppför. Vek av och in på en mindre skogsväg - där jag ömsom gick/cyklade. Så småningom framme vid Kilsbergsstugan.

En plats jag ej besökt tidigare är kilsbergens högsta punkt. Från stugan är det cirka 800 m dit. En väl markerad led finns numera till toppen.

Och platsen i sig är ganska nyinvigd - http://www.regionorebro.se/blameny/naturfriluftsliv/bergslagsleden/error/nyhetsarkivbergslagsleden/nuarhogstapunktenikilsbergeninvigd.5.2f2738f814e24c893fe5.html

Toppen 298 m

Cirka 25 m därifrån finns det en utsiktsplats där man blickar syd sydväst.

Ett återbesök kommer det definitivt att bli...då med utrustning för övernattning.

Positioneringen gäller Tomasboda Kilsbergsstugan

2015-08-16 15:16   Håkan Friberg
Tack för det! Nästa helg kanske...

Svar 2015-08-17 11:07   thegedd
Varsågod...väl värt ett besök....

2015-08-17 22:53   D300
Tack för tipset! Kilsbergen är en av mina favoriter i Sverige, blir lätt så när man bor i Närke!!!!

Svar 2015-08-18 10:47   thegedd
Varsågod...jepp...finns många fina platser i Kilsbergen...

Home away from home

För två veckor sedan köpte jag en cykel för blott 340 kr, ja ni läste rätt. Denna har jag enbart tänkt använda för småturer hemmavid. Igår blev det så dags för en liten sväng för att testa cykeln.

Färdväg och cykeln höll bra.

On the edge...

Det är valtider och samtidigt består ju också livet av massor av val...Should I Stay or Should I Go...

Det har varit alldeles för lite friluftsliv för mig de senaste månaderna. Jag tycker i och för sig att det varit för varmt för detta, har dock simmat en del i Ånnabodasjön under Juni, Juli och Augusti. I helgen blev det i alla fall en liten dagstur väster om Örebro. Och nu får det gärna bli höst och temperaturfall så att man får lite mer lust till övernattningsturer. Och kanske då också ett eller annat blogginlägg.

Hjulen rullar vidare

Det har ytterligare blivit två mindre turer på cykel i mina hemmatrakter. Och detta får väl då bli en förlängning på mitt förra inlägg Två små turer på två hjul

Färdväg 1 (246 km): Örebro - Nora - Striberg - små grusvägar till Grythyttan (övernattning) - Hällefors - Silvergruvan - små grusvägar till Älvsjöhyttan - små grusvägar till Kopparberg - Stjärnfors (övernattning) - Guldsmedshyttan - Mårdshyttan - Nora - Örebro