Bloggar > Jespers blogg

Jespers blogg

I alla fall en bra start Placerad på karta

Det nya året inleddes med några dagars vandring i behaglig temperatur och fint väder. Jag började i Ånnaboda och tog mig vidare på bergslagsleden (etapp 10) söderut - till vindskyddet vid sjön Björktjärn. Där tältade jag och fick en skön kväll och natt. Fortsatte sedan på bergslagsleden (etapp 11) söderut till sjöarna Lilla och Stora Tväggelåten. Även där blev det tält och kvällen blev klar och kylig - med en nästan fullmåne.

Vid Stora Tväggelåten

I see a bad moon rising...

Fantasin sätts i rörelse när man stötte på is längs färdväg.

"Du vackra jord. Du vackra natur...

Du öppnar mina sinnen och vidgar mina vyer. Du ger mig vingar och sätter min fantasi i rörelse. Du sänder budbärare med vinden som viskar i mina öron. Du svalkar mig med regn under heta sommardagar. Du värmer mig med din eld under kalla vinterkvällar. Du målar löven med starka färger under hösten. Du låter våren värma mina kinder efter en kall vinter. Du skingrar orosmoln och väcker vilande drömmar till liv. Du placerar bomull runt mitt hjärta och stillar min rastlösa själ.

Du vackra jord. Du vackra natur...

Jag vandrade samma väg tillbaka och avslutade där jag började - i Ånnaboda. Där var snökanonerna i full gång och många var och åkte pulka och skidor. Slingan man kan skida var/är dock bara 700 m p.g.a snöbrist.

Kommer vi få någon SM-vecka i Ånnaboda ?

Positioneringen gäller Ånnaboda

Postat 2015-01-08 12:47 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

En natt på Lövnäsberget Placerad på karta

Lite trist med det milda vädret så här i slutet av November och början av December, hade räknat med lite snö och kyla. Men men..vintern kommer väl så småningom. Fick ännu en fin kväll och morgon i Kilsbergen häromdagen. Denna gång velade jag lite innan jag valde plats - till slut blev det Lövnäsbergets högsta punkt, där jag övernattat några gånger tidigare. Anlände på eftermiddagen i fint väder och slog upp tältet där jag brukar.

Jag gillar verkligen att beskåda soluppgångar och nedgångar. Det är något ceremoniellt över det hela. En ny dag randas och vaknar till liv. En pågående dag går till ända för vila. Kvällningen denna tur blev stämningsfull och fin men inte så vacker som soluppgången - som denna gång blev en riktig höjdare.

"Mörkret har lagt sig och blicken letar sig ner över Närkeslätten. Det lyser här och där annars är det svart. Staden Örebro ligger därborta och badar i vågor av ljus, mest orange. Från gårdarna lyser det i skiftande styrka och storlek. Ett fordon kommer åkandes. Det blinkar till därborta. Ett ensamt rött ljus bland allt det svarta. Ett levande landskap med levande människor.

Jag vänder mig om och blickar upp emot det oändligt svarta. Tusentals ögon i form av gnistrande stjärnor stirrar ner på vår jord. Inbillar mig att de vill säga mig något. Universum är överväldigande. Evighet. Stumhet. Stillhet. Tystnad. Det vilar en sorgsen tomhet över det hela som är tilltalande. En kall steril värld fylld av mystik som sätter min fantasi i rörelse. Tankarna vandrar iväg till sagovärldar bland kungar och drottningar - hjältar och riddare som slåss emot drakar och demoner. Gamla slott och spökskepp med dansande gastar. Trollkarlar och häxor som svingar sina stavar i luften, blandar sina trolldrycker i stora kittlar. Landet Narnia och Nangilima. Himmel och helvete. Döda själar. Levande själar. Kosmos är gåtfullt och jag låter allt sjunka in..."

Efter natten med någon minusgrad blev morgonen sval och skön. Frukost intogs medan solen värmde. Tjock dimma la sig så småningom över Närkeslätten - molnen hopade sig och började skymma solen. Vid tolvtiden gav jag mig av.

På bussen hem kände jag ett visst vemod men samtidigt glädje. De blå bergen är ju kvar där...tills vi ses igen...

Postat 2014-12-02 10:40 | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

En natt på Falkaklippan Placerad på karta

Många platser har man sovit på i kilsbergen men aldrig uppe på Falkaklippan. Denna gång valde jag denna klippa som ligger cirka 2 km söder om Ånnaboda, etapp 10 på bergslagsleden. Behövde ej leta någon längre stund innan en bra tältplats hittades.

Jag anlände vid 15:30 och allt djupare sjönk solen ner bland de svarta träden därborta. Träd och skog var som en tjock och dyster mur och bakom var allt det ljusa. Härliga kontraster. Ett fantastiskt ljus och färgspel uppstod så småningom på himlen. Jag stod stum och som förtrollad.

"Mina ögon drunknar av solnedgången där ljus och färger skiftar omvartannat. Mörkret som sedan tar över och lägger sig skapar en behaglig och kuslig stämning. Blickar upp mot det svarta oändliga och halvmånen lyser klart och tydligt därborta. En tredimensionell djup bild tecknar sig runtom månskäran där lätta moln sakta drar förbi. Stjärnorna gnistrar överallt och får mig att tänka på det förflutna och framtiden. En lägereld får tiden att stanna upp. Jag njuter till fullo av stillheten och tystnaden...förlorad i nuet..."

Morgonen var stilla och temperaturen var väl runt nollan tippar jag, svalt och skönt. Solen letade sig så småningom fram och värmde upp mer och mer. Fin utsikt från klippan.

På stigen tillbaka till Ånnaboda fick jag höra något som rasslade till rejält bland några träd. Snett till höger framför mig höll några ekorrar på att jaga varandra. De kutade snabb uppför och runt trädstammen. En rackare stannade dock upp och då passade jag på. Fina små djur.

Bergen lockar och jag är snart där igen...

Postat 2014-11-01 09:27 | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

Bergen lockar... Placerad på karta

Anderna..Velebit..Pyrenéerna..Atlasbergen..Sierra Nevada..Tatrabergen..Klippiga bergen..Serra da Estrela..Skanderna..Alperna är några kuperade områden jag besökt som långfärdscyklist och vandrare. Det finns alltid ett visst oförklarligt sug att besöka bergsområden...om och om igen...

Tur då att man har Kilsbergen inpå knutarna som man enkelt och snabbt kan ta sig till:-)

Det är skönt ute nu och skifningar med alla färger är vackert...

Vid Stora Ryggsjön...

Det blev en riktigt fin kväll och en sval morgon...temperatur runt nollan. Som sagt så lockar bergen och jag är snart där igen:-)

Postat 2014-10-04 10:09 | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

Toppturer i Jotunheim Placerad på karta

Det blev några riktigt intensiva dagar i vårt grannland. Ännu en gång lockade några toppar...toppar över 2000 m. För det mesta sken solen och jag fick verkligen ut det jag ville få ut av turen.

Färdväg: Jag valde att hålla mig till ett mindre område denna gång, sträckan blev kort...25-30 km. Började med båt från Gjendesheim - Gjendebu. Vandrade därifrån upp till Svartdalen och fortsatte in i dalen. Vek sedan av vid svarta bandet - upp och vidare in i Leirungsdalen. Och slutade där jag började...vid Gjendesheim. Längs denna rutt ligger några hyfsat lättillgängliga toppar. Efter lite research så bestämde jag mig för fyra stycken.

Först ut blev Store Knutholstinden (2341m) i Svartdalen. Lätt vandring. Brant de sista 800 höjdmetrarna, mycket lös sten, några kluriga snöfält att passera.

Mot toppen

Vy från toppen och bakom berget i bild ligger Leirungsdalen

Nästa toppar blev Tjönnholstinden (2330m) och Tjönnholsoksle (2145m) i Leirungsdalen. Dessa båda tog jag på en och samma dag då de är sammanlänkade. Lätt vandring. Ej så brant men mycket lös sten, några snöfält..som gick att undvika.

Toppen på Tjönnholsoksle längst upp till höger

Kort bit nedanför toppen av Tjönnholstinden, vy in emot Jotunheim

Slutet av turen nära Gjendesheim

En Fjällripa kom och höll mig sällskap under en paus

Regn Regn Regn

Sist ut blev Högdebrotet (2226m) i Leirungsdalen. Avbröt första försöket 1 km (200 höjdmetrar) från toppen p.g.a åska. När tiden mellan blixt och dunder var ett par sekunder blev jag rädd...riktigt rädd. Tog mig då snabbt ner. Dagen efter tog jag revansch och toppade i strålande solsken. Lätt vandring med lång anmarsch till toppen, några större och mindre snöfält att passera. Mycket lös sten.

Vy från toppen in emot Jotunheim

Vy från toppen över till Tjönnholstinden

Detta var tredje turen för mig i Jotunheim. I området har jag nu sammanlagt varit på 8 toppar som är över 2000 m.