Spelar mycket schack....

Användarnamn: thegedd

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Navigering, Foto

I alla fall en bra start

Det nya året inleddes med några dagars vandring i behaglig temperatur och fint väder. Jag började i Ånnaboda och tog mig vidare på bergslagsleden (etapp 10) söderut - till vindskyddet vid sjön Björktjärn. Där tältade jag och fick en skön kväll och natt. Fortsatte sedan på bergslagsleden (etapp 11) söderut till sjöarna Lilla och Stora Tväggelåten. Även där blev det tält och kvällen blev klar och kylig - med en nästan fullmåne.

Vid Stora Tväggelåten

I see a bad moon rising...

Fantasin sätts i rörelse när man stötte på is längs färdväg.

"Du vackra jord. Du vackra natur...

Du öppnar mina sinnen och vidgar mina vyer. Du ger mig vingar och sätter min fantasi i rörelse. Du sänder budbärare med vinden som viskar i mina öron. Du svalkar mig med regn under heta sommardagar. Du värmer mig med din eld under kalla vinterkvällar. Du målar löven med starka färger under hösten. Du låter våren värma mina kinder efter en kall vinter. Du skingrar orosmoln och väcker vilande drömmar till liv. Du placerar bomull runt mitt hjärta och stillar min rastlösa själ.

Du vackra jord. Du vackra natur...

Jag vandrade samma väg tillbaka och avslutade där jag började - i Ånnaboda. Där var snökanonerna i full gång och många var och åkte pulka och skidor. Slingan man kan skida var/är dock bara 700 m p.g.a snöbrist.

Kommer vi få någon SM-vecka i Ånnaboda ?

Positioneringen gäller Ånnaboda

2015-01-08 19:45   Håkan Friberg
Jag gillar verkligen ditt miljömedvetna sätt att idka friluftsliv. Bussresor. Jag gillar också din redovisning av dina turer. Dina foton är ofta poetiska. Jag älskar dina löv. På senare tid har också dina texter förändrats åt det poetiska hållet. Kul.

Svar 2015-01-09 10:32   thegedd
Tack för din fina kommentar ! Ja...hur det kommer gå med miljön och klimatet i framtiden vill jag helst icke tänka på. Skrivandet och fotandet är roligt och det får bli lite som det blir...är ej så toknoga med detta. Försöker få ihop något när jag varit ute - som ett minne. Huvudsaken ÄR ju att man kommer ut överhuvudtaget:-)

Home away from home

För två veckor sedan köpte jag en cykel för blott 340 kr, ja ni läste rätt. Denna har jag enbart tänkt använda för småturer hemmavid. Igår blev det så dags för en liten sväng för att testa cykeln.

Färdväg och cykeln höll bra.

On the edge...

Det är valtider och samtidigt består ju också livet av massor av val...Should I Stay or Should I Go...

Det har varit alldeles för lite friluftsliv för mig de senaste månaderna. Jag tycker i och för sig att det varit för varmt för detta, har dock simmat en del i Ånnabodasjön under Juni, Juli och Augusti. I helgen blev det i alla fall en liten dagstur väster om Örebro. Och nu får det gärna bli höst och temperaturfall så att man får lite mer lust till övernattningsturer. Och kanske då också ett eller annat blogginlägg.

Hjulen rullar vidare

Det har ytterligare blivit två mindre turer på cykel i mina hemmatrakter. Och detta får väl då bli en förlängning på mitt förra inlägg Två små turer på två hjul

Färdväg 1 (246 km): Örebro - Nora - Striberg - små grusvägar till Grythyttan (övernattning) - Hällefors - Silvergruvan - små grusvägar till Älvsjöhyttan - små grusvägar till Kopparberg - Stjärnfors (övernattning) - Guldsmedshyttan - Mårdshyttan - Nora - Örebro