Spelar mycket schack....

Användarnamn: thegedd

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Navigering, Foto

The 25,000 Mile Love Story

För åtta år sedan befann jag mig i de södra delarna av Frankrike. I staden Bayonne, på ett billigt hotell - träffade jag ett lite udda par. Skrev kort om detta i ett inlägg - http://www.utsidan.se/blogs/thegedd/pa-cykel-over-pyreneerna-och-ett_13574.htm

Jag har nu läst böcker om deras äventyr. Och nyligen hade också filmen premiär "The 25,000 Mile Love Story". Den har jag ännu ej sett, men vet att den fått många utmärkelser. Böckerna var bra men tycker de var för korta. Man vill veta mer.

Rikt med bilder/150 sidor

En uppvärmare inför "The 25,000 Mile Love Story" :-) Denna bok beskriver deras resa från Patagonien - Alaska 1995 - 1997.  Den är av lite större format (som TinTin böckerna) än de andra, rikt med bilder på varje sida - inte så mycket text.

I början beskrivs hur Serge och Nicole träffas, och sedan gifter sig. Hur de planerar och sedan ger sig av. Från starten i det vindpinande Eldslandet får läsaren följa med, land efter land. Hur de upplever äventyret med öppna sinnen, tacklar svårigheter och tvivel. Glädjen över att vara på väg, människomöten etc. Efter 3 år och 24000 km når de till slut Alaska. Nöjda men även hungriga efter mer...

Och mer äventyr blev det. Men det tog några år innan de begav sig igen. Denna gång för en World Tour.

Rikt med bilder / 200 sidor

Färdväg http://www.youtube.com/watch?v=uBc9GmSVw7I

Första delen handlar om Serge´s uppväxt och vidare in i tonåren. Relation till föräldrar och bror. Hur han längre fram blir boxare på elitnivå och senare bergsguide. Någon dramatisk händelse i bergen tas upp. Hans första fru och två barn.

Andra delen riktas fokus på deras äventyr. Hur de förbereder sig - söker sponsorer (vilket är svårt) och till slut ger sig av. Året är 2000 och i fem år ska de äventyra världen över, Serge löpande och Nicole bredvid på motorcykel. Tankar och känslor tas upp, svårigheter och glädjeämnen längs vägarna. Till fördel för utsatta barn så samlar de samtidigt  in över 400.000 dollar. På slutet finns en lista över Serge´s tidigare äventyr. Och det är en cocktail av allt möjligt. För att nämna några, rott med en vän över Atlanten, bestigit höga berg världen över, 40 ggr på Mt.Blanc´s topp, 30 ggr på Matterhorn´s topp.

Ett fåtal bilder / 273  sidor

Här får läsaren ta del av Nicole´s dagboksanteckningar från "The 25,000 Mile Love Story". I början beskrivs hennes tidiga törst efter äventyr och nya horisonter "As far back as I can remember, adventure and escape have always been a part of me". Förväntasfulla ger de sig av, tar farväl av nära och kära.

Sedan rullar det på, mil efter mil, land efter land, kontinent efter kontinent. Nicole har en mer poetisk ton/driv än vad det är i de andra böckerna. Vilket gör att texten blir mer levande, man känner en mer närvaro i deras vardag - som om man själv vore med . En behaglig rytm infinner sig. Glädjande möten och upplevelser blandas med det motsatta, sjukdomar, olyckor, djur, barn, gamla, unga, dofter, färger. Genom områden av hetta + 48 och kyla - 29. Skratt och gråt går hand i hand medan de envist tar sig vidare.

Det är spännande och intressant att läsa dessa böcker. Vet ej om det finns något liknande dokumenterat ? Som påpekats tidigare så skulle det ej göra något om mer text funnits med; särskilt i "Keep on Running: The American Challenge" och "The 25,000 Mile Love Story". Kanske kommer någon mer bok i framtiden...

Home away from home

För två veckor sedan köpte jag en cykel för blott 340 kr, ja ni läste rätt. Denna har jag enbart tänkt använda för småturer hemmavid. Igår blev det så dags för en liten sväng för att testa cykeln.

Färdväg och cykeln höll bra.

On the edge...

Det är valtider och samtidigt består ju också livet av massor av val...Should I Stay or Should I Go...

Det har varit alldeles för lite friluftsliv för mig de senaste månaderna. Jag tycker i och för sig att det varit för varmt för detta, har dock simmat en del i Ånnabodasjön under Juni, Juli och Augusti. I helgen blev det i alla fall en liten dagstur väster om Örebro. Och nu får det gärna bli höst och temperaturfall så att man får lite mer lust till övernattningsturer. Och kanske då också ett eller annat blogginlägg.

Hjulen rullar vidare

Det har ytterligare blivit två mindre turer på cykel i mina hemmatrakter. Och detta får väl då bli en förlängning på mitt förra inlägg Två små turer på två hjul

Färdväg 1 (246 km): Örebro - Nora - Striberg - små grusvägar till Grythyttan (övernattning) - Hällefors - Silvergruvan - små grusvägar till Älvsjöhyttan - små grusvägar till Kopparberg - Stjärnfors (övernattning) - Guldsmedshyttan - Mårdshyttan - Nora - Örebro