Mest om svenska fjällen.

Social, vettig och trevlig. Jättevan fjällvandrare med stor erfarenhet av orösade leder.
Gillar öde natur, tillika väl valda vackra tältplatser med vida utsikter där jag får vara ensam.
Gillar mest att bada vid öde fjällsjöar.
Står ut med det mesta..Alltifrån folk till ödemark.
Pensionerad polis nu plus 70, med konstnärliga och litterära ambitioner.
Lärare och handledare i kriminalteknik med inriktning på dokumenterande fotografi. Statlig utredare.
Boendes i Vasastan i Stockholm och på släktgård på norra Gotland.
Favoritområden i fjällen är: UnnaRäita, Mårma.

Användarnamn: Anders_sthlm

Intressen: Vandring, Jakt, Turskidåkning, Litteratur, Bär & svamp, Paddling, Foto, Resor, Stockholms vildmarker. Gotlands stränder. Norra Lapplands skogar och fjäll. Kajak i skärgården. Jakt och fiske.

You only live twice.

You only live twice...

Fjällmassiven har olika personligheter, olika typer av karaktärer, ungefär som om dom har något av obekanta sällsamma egenskaper vi vill locka ur dom.  Vissa tilltalar oss, andra inte. Vissa känns trygga, andra definitivt inte. En del skrämmer. Vissa har namn som: ’Sjuodji’, ett väsen som både ser och hör allt, särskilt när någon skryter eller talar illa om någon. ’Äpar’ ungefär vid samma plats, som kanske många vet, är namn på en myling, ett dött barn som skriker. Längre in i Sarek vid Sarvesvagge finns fjället ’Kalme’, en plats där nån legat obegravd. Vissa namn är fortfarande besjälade med mystik och undanhåller det outsagda.

Allt efter ens eget humör som man måste lära sig umgås med under en vandring, växlar intresset om dessa fjäll. Det är en oerhörd frihet att  ibland bara att se dom på en karta, drömma om dom med kartan och lägga till en ny dal att upptäcka, en ny utsikt att skåda. Den här känslan av att själv mata sig med motivation och upplevelser är nog unik för oss människor.

När jag släcker teve-apparaten inför kvällen kan jag bara känna en stor tacksamhet fylla mig inför den stumma svarta skärmen. Denna tacksamhet kommer över mina fjällvandringar. Dessa upplevelser av olika tältplatser, och de tankar som skiftat vid varje ny plats, bär jag med mig innan jag sluter ögonen och somnar in.

I fjällen möter man både det stora och det lilla. Fjällen blir på något sätt, mer än någon annan natur: en plats där det allmänmänskliga sammanförs med både fantasi och myt, ibland till en sagovärld att träda in i, ibland gränsande till det banala. Men på något sätt som ändå ger tröst.

Kisuris, Sydryggen ser ut som en jättedrake som reser sig ur marken ur H.P Lovecafts sagovärld.

Vårt behov av tröst, som ju är som sagt oändligt.

Jag blir ibland väldigt förvånad när folk berättar att dom inte har någon gudstro, eller till och med påstår att dom egentligen inte tror på nått. Att leva i en tomhet. Är det möjligt?

Tanken om just tiden svindlar när man ser diabasgångarna på Pårtefjället, eller på Favoritryggen i Sarek. Detta stelnade Iapethushav, vars botten lyfts upp slitits itu och nötts ned. När jag ser på trilobiten från Gotland i fönsterkarmen, och håller den i handen kan jag inte annat än förundras över den korta tid vi som människor lever. Vi föds och vi dör. Mellan dessa två poler lever vi.

När en älskad person som stått en nära dör, måste man ändå kunna blicka ut och känna djup tacksamhet över livet.

Att vandra kan då lindra sorg efter en älskad. Fjällen är dessutom en utmärkt fond att ställa sina tankar om döden mot. Så var mina tankar i somras.

Att inte ha tid med att reflektera över sådana detaljer, eftersom man har för mycket att sysselsätta sig med: ”Jag hann aldrig med döden, jag var alltid upptagen och engagerad då jag hade för mycket att tänka på.”

Eller, att komma fram till en acceptans av döden som bara ett banalt faktum, som det inte är värt att ta alltför allvarligt på. Det är bara att tänka genom och leva sig in i, vilket obetydligt faktum det egna försvinnandet är.

Och nu då, mitt i allt det här otroligt fasansfulla som utspelar sig nu hösten 2023: Ukraina, Palestina och gängskjutningar. Ja då är vårt behov av tröst verkligen oändligt. Mitt i detta elände dessutom, ja då dog min favoritpoet: Louise Glück häromdagen.

På nått vis minns jag hur jag satt i somras i min tältabsid och tittade på en blomma, en liten fjällklocka, som bredvid mina kängor försöker få en glimt av den sällsynta sol som inte riktigt vill visa sig. Den kämpade riktigt på. Först nu kan jag riktigt fatta vad saknaden av årets fjällvandring betyder.

Riktig känna saknaden av ljudet av dragkedjan i tältet. Den svala vaniljdoften av fjällskära. Sommarljuset, tystnaden som gör att det nästan piper i öronen. När jag såg på blomman började den tala. Precis som i hennes dikt!

Vet du vad jag var, hur jag levde

Du som varit förtvivlad,

du förstår vad vintern innebär.

Jag trodde inte att jag skulle överleva,

utan kvävas av jord. Jag förväntade mig inte

att vakna igen, att märka att min kropp’

i den fuktiga jorden

åter reagerade och efter så lång tid

ännu mindes hur man öppnar sig

i den tidigaste vårens kalla ljus

rädd, ja, men bland er igen

gråtande ja riskera glädje

i den nya världens råa vind.

Dikt av Louise Glück. Snödroppar.

Så oerhört vackert och så trösterikt att tänka på mitt i allt elände. På nått vis påminner det om en människa som tar sig ur en djup depression,  just likt som en växt som tvingar sig mot ljuset.

Eller som Sean Connery säger i filmen: ”You only live twice. -- Once when you're born, and once when you look death in the face.”

2023-10-15 18:56   Småtärna
Tack Anders för en vacker text. Berörande, vemodig, stark och stärkande. Och med mycket igenkänning för mig.

Svar 2023-10-15 22:38   Anders_sthlm
Ett varmt tack. Ja, livet innehåller ju väldigt mycket. Det gör ju en fjällvandring med. Båda är fulla av obehagliga överraskningar kan man ofta tycka. På nått sätt jämnar saker dock ut sig. Väl instoppade i minnet till slut.

2023-10-15 21:06   Anders Hermansson
Bra, mer poesi i fjällen!

Svar 2023-10-15 22:39   Anders_sthlm
Ja absolut, poesi är viktigt, bara det inte är pekoral så. Men Louise Glück, ja bättre än så, blir det inte.
Men även en one-liner av James Bond kan ibland duga.

2023-10-15 21:34   OBD
Vilken tur att det finns skribenter på utsidan!
Vissa saker kan man läsa om och om igen. Det här är ett sådant inlägg. I alla fall för mig.
TACK!

Svar 2023-10-15 22:41   Anders_sthlm
Tack!
Tänk jag kommer fortfarande ihåg när jag träffade dig Bertil! Du tillhör dom personer ifrån Utsidan som jag träffat i verkliga livet, uppe på fjället alltså. Genom åren har det ju blivit en hel del man stött på. Jag minns att det var nedanför Siellatjåkkå/Hånga. Du hade hjälpt några tjejer tror jag. Själv styrde jag stegen upp i branten. Du måste ju själv bära med dig otroligt mycket minnen ifrån alla vandringar.
Stort tack för de vänliga orden!
Vänlig hälsning Anders.

2023-10-22 07:40   annakari
För mig som inte funderar så mycket är det tankeväckande att få följa med i dina texter. Jag gillar det. Tack

Svar 2023-10-22 11:07   Anders_sthlm
Hej Annakari,
Det känns bra att du uppskattar det jag skriver, så ett stort tack för dina vänliga ord. Jo jag försöker fokusera på innehållet i det jag skriver. Jag tror det blir annorlunda än det mesta här, och det är nog en bra utgångspunkt tror jag.
Med en vänlig hälsning Anders.

2023-11-09 15:39   Tuula K
Hittade dina skrifter nu och tycker mycket om dem, stort tack för att du delar med dig .

Svar 2024-02-09 13:30   Anders_sthlm
Hej!
Tack för att du läser det jag skrivit här. Jag trodde jag skulle börja skriva inlägg här igen, men jag inser nu att Utsidan inte längre är samma plats som den var för femton, tjugo år sedan. Det mesta har avstannat här på ett märkligt sätt, både innehållsmässigt och i kvalitet. Det enda som rör sig något vart är kanske ’Forumet’. Men vart rör det sig? Men, även det känns mättat och genomtrampat, och som om något mer inte längre kan tilläggas, trots att motsatsen verkligen finns. Det känns inte längre kul och motiverat att bidra med något längre här. Sajten känns som en ändstation för sorterade sopor.
Medlemmarna som borde vistas ute, skriver inga bloggar längre, om sina upplevelser, (om dom nu har några) och utbytet av tankar & åsikter har därmed helt försvunnit, säkert beroende på att längre texter inte ids skrivas i mobilen. Inte bara det, det totala digitala landskapet har förändrats för oss alla numera, och även förändrat vår egen syn på friluftsliv. Att läsa och producera långa och komplicerade texter kring ämnet görs inte längre.
Trådar i forumet är numer så pass unkna att dom självdör, eller trasas sönder och med mer och mer trashiga inlägg som ingen gitter besvara. Inspiration hämtas inte från uteliv och natur, utan ifrån ”Flashback” och nivån där. Det mesta känns numera söndertrasat, och titt som tätt dyker det upp dessa evinnerliga fördomar mot samer vare sig dessa fördomar är öppna eller förklädda.
Tyvärr.. Sajten kommer nog självdö så småningom. Dessutom tror jag dom som köper reklam här inte vill synas med ’dåligt innehåll’. Inlägg modereras inte längre och det blir mer och mer innehållslöst skräp här utan vare sig substans och värde, än mer för dom som vill synas med det.
Så, Hej, och tack för mig!

Svar 2024-02-09 16:14   lipfip
Hej Ander! Sidan kommer absolut inte att dö. Skulle verkligen uppskatta att ha dig kvar och läsa från dig.

2024-02-09 21:29   Elvah
Jag tycker också att du ska stanna kvar Anders! Du är uppskattad. Det är just sådana som du som man vill möta här. Om inte Utsidan, så vilket ställe finns med plats för längre texter?

Det våras för Gotland.

Sjunkna vrak. Båtskrov av gamla kalkskutor i badviken, Kappelshamn, Lärbro. 2023

Tanklöst, Omoget och Egoistiskt.

Graustäde Fiskeläge Fleringe. Gotland

Vi lever i uppmärksamhetens tidevarv

Endast uppmärksamheten räknas.

Vi har nu här fått en värdegrundsdiskussion här om STF som är ett exempel på detta med hur mycket uppmärksamhet ett ämne kan få, och hur genomtröskat det blir, innan det spottas ut och en ny diskussion uppstår... Värdegrunden har idag blivit ett älskat objekt för att skapa en affekterad rörelse bland läsarna, vare sig det rör sig om ett angrepp på något, eller avvisande av fakta, så visar det hela hur lite det behövs för att sätta hjulen i rullning.