Mest om svenska fjällen.

Social, vettig och trevlig. Jättevan fjällvandrare med stor erfarenhet av orösade leder.
Gillar öde natur, tillika väl valda vackra tältplatser med vida utsikter där jag får vara ensam.
Gillar mest att bada vid öde fjällsjöar.
Står ut med det mesta..Alltifrån folk till ödemark.
Pensionerad polis nu plus 70, med konstnärliga och litterära ambitioner.
Lärare och handledare i kriminalteknik med inriktning på dokumenterande fotografi. Statlig utredare.
Boendes i Vasastan i Stockholm och på släktgård på norra Gotland.
Favoritområden i fjällen är: UnnaRäita, Mårma.

Användarnamn: Anders_sthlm

Intressen: Vandring, Jakt, Turskidåkning, Litteratur, Bär & svamp, Paddling, Foto, Resor, Stockholms vildmarker. Gotlands stränder. Norra Lapplands skogar och fjäll. Kajak i skärgården. Jakt och fiske.

Glaciären som sprack!

Ja just det! Det kanske låter konstigt men så var det. Glaciären som sprack, och rasade ner i Vistasdalen. I det här fallet var det den välbekanta och kända Siehtasglaciären som gav upp i sommarvärmen den 2 Augusti i år och den ena av dess istungor kasade ner med ett dån och förorsakade ett skred med tiotusentals ton med isblock, stora som hus som kanade ner bland björkar och vide ner i dalen. Ett stort slaskskred följde med, med block och grus och geggigt vatten.

Det händer ju inte ofta sånt här och den här händelsen får väl betecknas som sommarens stora glaciologiska händelse i vår fjällvärld.

Man tänker ju direkt inte på att nått sånt här ska inträffa direkt rakt upp och ner och utan vidare... För man tror ju att glaciärer ligger där dom ligger. Dom mår ju inte bra i värmen som vi ju numera känner till och säkert kvider dom och önskar både kyla och snö, men så rätt vad det är så ger dom upp. För även en glaciär kan ju tröttna på den värme som det var i början utav Augusti månad i år och känna sig både lite hängig och trött.

(Den nyligen nedrasade glaciärtungan ifrån Siehtasglaciären. Märk hur skredet  skurit igenom ändmorän och all denna is som ligger i stora sjok nere i Vistasdalen. Jokkens nya fåra ligger nu mer åt norr)

Den här istungan har ju inspirerat och avfotograferats under årens lopp och betytt en hel del för fjällvandrande fotografer som njutit av den övre Vistasdalen därnere, vare sig vi gått i själva Vistasdalen eller på Unna Vistasvagge-sidan. Nu blir ju Unna-Vistassidan ännu mer stenigare och vingligare då man måste passera det här nya moraset och vricka benen på det Precis som om det inte riktigt räckte med det trassel som redan finns med de kantiga stenar man vinglar runt på däruppe vis sjön, eller för den delen allt trassligt vide, men en del av den snårskogen kanade bort nu.

Detta skedde på eftermiddagen den andra Augusti med enorma mängder vatten som sprutade upp i själva brytpunkten eller knycken på den hängande istungan.. Sedan kom ett dån och en tryckvåg och allt gled ner. Antagligen hade det väl ansamlats en betydande mängd vatten uppe under själva den egentliga Siehtasglaciären där den ligger liksom som i en skål och det där vattnet måste ju till slut ta vägen nånstans och den här hängande istungan, den södra alltså var väl rätt ställe att låta vattnet släppas ut.

Stugvärden i Vistasstugan var denna dag på utflykt, (dom är ju det allt som oftast).. och satt och solade, å satt och drack kaffe och anade väl ingenting just här, bara någon timme före det hände här. Så hon kunde ju strukit med.

Det behöver ju inte vara så mycket som påverkar en sådan här glaciär. Visst sånna’ här branta inhäng är väl i riskzonen men finns det inre spänningar med vattentunnlar och överfyllda vattendepåer inne i isen så måste ju isen tillslut ge vika. Så var det ju med Nipalsglaciären 1995, då den gled ner. Den kasade mer ihop kanske..

(Den ihopkasade Nipalsglaciären, året efter, sommaren:1996. Märk det stora hålet uppe i isen ifrån en dold vattentunnel. Ett annat exempel på en glaciär som gett upp)

Sälkaglaciären hade ett stort jökelutsläpp på hösten 1993..

Och ett av de mer historisk kända är väl Såltajeknas ras på 1800 talet ner i Routesvagge,(Sarek)

Där lär ju en hel renhjord strukit med..

Så, oj oj...

(Jag på ensamvandring i Unna Vistasvagge, Augusti 2009)

2009-08-30 21:27   brigas
Vilket skådespel om man sett det på plats.

2009-08-30 22:37   OBD
Instämmer i Britts kommentar, men nog skulle man då ha velat vara på behörigt avstånd. Det är fruktansvärda krafter som frigörs.

2009-08-31 06:59   Håkan Friberg
Mäktigt och otäckt samtidigt.
Snygga strumpor förresten.

2009-08-31 13:09   Emmma
oj. vistasdalenär min favoritdal. och jökelsläpp hör ju inte till vanligheterna. så vilken grej! märkte du att det var på gång, eller hur lyckades du att få uppleva detta?

2009-08-31 13:36   tassemark
Herre jiehklar!

2009-08-31 17:04   Anders_sthlm
Ja hej på er alla.. å tack för kommentarer till detta inlägg då.
Jag var tursamt nog på behörigt avstånd när det hände, ungefär en kilometer ifrån själva molnet och den oerhörda rök som uppstod kring skredet. Studsande jätteblock och isbitar i luften som glas
Tursamt går inte vidare många på skrå där uppe i Unna Vistas. Men visst man känner sig oerhört liten som människa inför sådana här fenomen. Inte direkt för att dom händer dagligen, men nu i ‘Den Globala Uppvärmningens Tidevarv’ som vi ju befinner oss i, så är det väl mer troligt att det kommer att bli vanligare. Med mer folk som rör sig i fjällen och kan just se sådant här, så lär det nog bli mer observerade skred både av det ena och andra slaget..
Jag kom själv att tänka på ‘Roupsokjekna’ i Sarek där vid Äpar. Som ju en gång på åttiotalet.. 1985 --tror jag-- tömdes på vatten, alltså sjön framför. Det lär ju ha varit en rejäl vattenmassa, spåren av den finns ju kvar med renspolade berghällar. Framför den platsen brukar ju en del Sarekvandrare tälta på..

Men det är ungefär som med laviner på vintern när man åker skidor.. Dom måste ju ses. Annars är folk omedvetna om att dom ens existerar. Det är den påtagliga katastrofen som alltid räknas och skadas inte någon person så passerar sånt här obemärkt trots allt.

2009-09-01 12:10   Fjälltorsk
Intressant händelse och intressanta kommentarer. Tål att tänka på.

2009-09-03 22:07   Annicas fjällängtan
Det är så man blir lite ödmjuk inför naturens kraft.

2009-09-06 16:51   Ahkká
Intressant, och kul att du hade lagt in en bild också! Jag var i Nallo för några dar sen, och då berättade stugvärden vad som hänt med glaciären...men jag tog en annan väg och fick aldrig se hur det såg ut.

Det våras för Gotland.

Sjunkna vrak. Båtskrov av gamla kalkskutor i badviken, Kappelshamn, Lärbro. 2023

You only live twice.

You only live twice...

Fjällmassiven har olika personligheter, olika typer av karaktärer, ungefär som om dom har något av obekanta sällsamma egenskaper vi vill locka ur dom.  Vissa tilltalar oss, andra inte. Vissa känns trygga, andra definitivt inte. En del skrämmer. Vissa har namn som: ’Sjuodji’, ett väsen som både ser och hör allt, särskilt när någon skryter eller talar illa om någon. ’Äpar’ ungefär vid samma plats, som kanske många vet, är namn på en myling, ett dött barn som skriker. Längre in i Sarek vid Sarvesvagge finns fjället ’Kalme’, en plats där nån legat obegravd. Vissa namn är fortfarande besjälade med mystik och undanhåller det outsagda.

Tanklöst, Omoget och Egoistiskt.