I samarbete med:

Användarnamn: Karin@explore61N

Intressen: Alpinism, Klättring, Expeditioner, Vandring, Navigering, Mountainbike, Multisport, Orientering, Paddling, Segling, Utförsåkning, Speleologi, Kiting o skidor av alla de slag!!

Atlantseglingen- i hamn!

Måste bara   skriva  en liten avslutning på denna  fantastiska långsegling. Tacka alla er som varit  med eller  följt oss via web’en, sätta ett slutord och recensera  alla  dessa sjömil.

Explorer  har  ju nu seglat  jorden runt via Nordost passagen. Bermuda- Azorerna- engelska kanalen- Nordsjön- genom Danmark – Kattegatt – Göteborg var min del denna gång dvs 4000sjömil / 740mil!!

Atlanten m vindens fart!

Så  var  det  gjort!  Efter en knapp vecka på Bermuda  hade  vi bunkrat, slipat , fixat o bunkrat  upp oss inför  veckorna  på det  öppna  havet. Atlanten, ett av  de  sju världshaven...  Den  där  resan som det  bara  drömts  om sedan man fick lite koll på jordens geografi i högstadiet, var nu kommen.

Atlantseglingen 2010!

Så bär  det av igen!
Efter en fantastiskt vinter i Åre med Äventyr o jobben i Skidpatrullen o Lavincentret så är väskan åter  packad för en större resa.

Efter uppseglingen Norska kusten av Explorer of Sweden inför Ola Skinnarmos Expedition till Nordostpassagen, bär det nu av  för att segla hem henne sista  sträckan från Bermuda- över Atlanten- Azorerna- engelska Kanalen- Göteborg.

Tromsö, ompackning och uppmärksamhet!

Tromsø  ett favoritområde i världen.  Under senaste stoppet för två år sedan då vi kom förbi o hälsade på lite vänner efter Topptursresa till Lyngen var jag lika förtjust! Berg och hav i alla riktningar o fantastiska människor. Kvaløya = en favorit!

Vi nådde paradiset 01.00 på torsdmorgon.
Vi ringer upp hamnvakten och skickar förfrågan om lägga in oss. Kaj  11 hamnar vi på..  precis nedan stortorget.  Snacka om centralt boende!  Vi sover "ut" till kl 08.00 då det listan på saker att fixas huggs tag i.
Listan är lång. Först o främst måste motorn lags, vårt influgne meck-proffs Janne fixar biffen ( el spridarn var det ju.. ) elegant tillsammans med Niklas.  Hamnvakten aka "politi" kommer förbi och meddelar att vi inte kan ligga där vi gör, så trots uppgörelsen natten innan lägger vi om lite.