I samarbete med:

Användarnamn: Karin@explore61N

Intressen: Alpinism, Klättring, Expeditioner, Vandring, Navigering, Mountainbike, Multisport, Orientering, Paddling, Segling, Utförsåkning, Speleologi, Kiting o skidor av alla de slag!!

Creeking o ledarskap i Åreforsarna!

Äntligen var det dags för den efterlängtade Creeking o instruktörskursen!

Toppturer o äventyr i Skäckerfjällen!

Efter  många  års längtan och  planerande  efter toppturer i detta specifika bergsmassiv NV om Åre har vi äntligen fått uppleva storheten därute!

Denna  vinter har jag haft  som plan att besöka o skida nord o västjämtlands bergsområden istället  för att dra mot mer närliggande o kända områden söder om "hemma-dalen".  Det finns ju så mkt mer än vålådalen, lunndörren,  storulvån, bunner o sylarna. Stora blåsjön o skäcker var  fortfarande  oupptäckta. Här gällde  det bara att få till någon långhelg el helst en vecka eftersom det både är en bit att åka o knata in. Sen att få till ledigheterna  samtidigt som goa turkamrater synkar ju tyvärr inte alltid.

Forspaddling= bästa sommarsporten!?

I år har sommaren verkligen överraskat oss forspaddlare!

Vårfloden brukar rinna förbi alldeles för snabbt och sedan håller sig älvar o åar på hyffsad nivå tills höstregn o störmar drar in.  ...     Inte 2009!   detta myckna regnande och "ovanligt" väder gör att forspaddling stoltserar på tronen som världens bästa sommarsport.   I forsen blir man ju blöt ändå , spelar ingen roll om det regnar eller är sol!

Roadtrip Sylarna+ Urkult!

Så var man ute på vägarna igen då!

Jag slog mina drömmar ihop med Mattias, en vän och utemänniska ifrån Hudiksvall. Först drog den fantastiska Urkult uppe i Näsåker/ sollefteå i festivaltarmen på oss. Det som gör denna festival så optimal för en äventyrare som mig är att man inte bara får musik, konserter dans och spel i världsklass utan precis utanför hägnen ligger även Nämforsen. Inte mindre än fem strömfåror nedanför kraftverket bjuder på utomordentlig utförspaddling som dessutom är garanterad. Som forspaddlare slåss man alltid med vattennivåer för att veta att paddlingen man vill göra verkligen är rätt nivå. ( inte för mycket vatten och inte för lite...) Här släpper kraftverket alltid på lika många kubik varje dag mellan 08.00- 22.00...   trodde vi ja....