I samarbete med:

Användarnamn: Karin@explore61N

Intressen: Alpinism, Klättring, Expeditioner, Vandring, Navigering, Mountainbike, Multisport, Orientering, Paddling, Segling, Utförsåkning, Speleologi, Kiting o skidor av alla de slag!!

Creeking o ledarskap i Åreforsarna!

Äntligen var det dags för den efterlängtade Creeking o instruktörskursen!

Laddat gäng!

Under veckan hålls det kompetensutvecklings kurser inom forspaddling i Åreforsarna. En specialinstruktör från Sweetwatercoaching i England, Dennis Newton har hyrts in för att utbilda vidare de forspaddlare i Sverige som har kommit en bra bit på vägen o kanske instruerar själv men gärna vill höja sin egen nivå samt få ny inspiration och bättre teknik.

Dennis Newton  a relaxed coach! ;)

7 peppade paddlare var vi som fick chansen att suga åt oss tips och tekniköveningar under veckans första två dagar. Idag o imorgon kommer 7 till!

I Åre har det ju varit kaotiska översvämningar och störtfloder ner från skutan som rasat sönder vägar och div nödvändigheter för att ta sig fram. Men lagom till söndagen gick det iaf ta sig fram..  utmaningen låg nu i att hitta forssträckor med "lagom" mkt vatten...

De forsar som vanligtvis fungerar under denna del av sommaren var överfyllda och svåra att använda sig av. Vålån och Enan fick på foten o det fick bli gamla goa Medstugeån till kurslokal.

Här kan man hitta både svåra och lätta forsar med tekniska partier i form av drop's och fall, stora vågor o valsar. Bra för oss som dels ville träna svåra linjer i forsar utan alltför stora konsekvenser om något går fel. Samt svårare passager för att applicera de olika intränade teknikerna.

rekning!Boof!Slide o inglidnings-träning!Torrsimning ( el landövningar) = viktig förberedelse!

En fantastiskt bra kurs och Dennis får fem tummar upp för sin pedagogik och förmåga att se de olika deltagarnas behov.

Paddeldrag, kajakkantningar, kraftanvändning och sinnet har fått sig en rejäl boost!

Mer paddling till folket, o nu skall vi hem och fila lite mer på de fortsättningskurser samt creekingkurser som hålls i firman! :)

www.explore61n.se

GÄnget!Grym paddling, en nöjd Max!"Ugandatransportering" i SverigeKarin in action!

Kontinuerliga forsar o canyons i Alperna!

Efter att i flera år pratat om att fixa en forsträff nere i alperna, liksom vi brukar göra på flera orter o områden i Sverige så var det äntligen dags.