Bloggar > Karin Trolin

Karin Trolin

Creeking o ledarskap i Åreforsarna! Placerad på karta

Äntligen var det dags för den efterlängtade Creeking o instruktörskursen!

Laddat gäng!

Under veckan hålls det kompetensutvecklings kurser inom forspaddling i Åreforsarna. En specialinstruktör från Sweetwatercoaching i England, Dennis Newton har hyrts in för att utbilda vidare de forspaddlare i Sverige som har kommit en bra bit på vägen o kanske instruerar själv men gärna vill höja sin egen nivå samt få ny inspiration och bättre teknik.

Dennis Newton  a relaxed coach! ;)

7 peppade paddlare var vi som fick chansen att suga åt oss tips och tekniköveningar under veckans första två dagar. Idag o imorgon kommer 7 till!

I Åre har det ju varit kaotiska översvämningar och störtfloder ner från skutan som rasat sönder vägar och div nödvändigheter för att ta sig fram. Men lagom till söndagen gick det iaf ta sig fram..  utmaningen låg nu i att hitta forssträckor med "lagom" mkt vatten...

De forsar som vanligtvis fungerar under denna del av sommaren var överfyllda och svåra att använda sig av. Vålån och Enan fick på foten o det fick bli gamla goa Medstugeån till kurslokal.

Här kan man hitta både svåra och lätta forsar med tekniska partier i form av drop's och fall, stora vågor o valsar. Bra för oss som dels ville träna svåra linjer i forsar utan alltför stora konsekvenser om något går fel. Samt svårare passager för att applicera de olika intränade teknikerna.

rekning!Boof!Slide o inglidnings-träning!Torrsimning ( el landövningar) = viktig förberedelse!

En fantastiskt bra kurs och Dennis får fem tummar upp för sin pedagogik och förmåga att se de olika deltagarnas behov.

Paddeldrag, kajakkantningar, kraftanvändning och sinnet har fått sig en rejäl boost!

Mer paddling till folket, o nu skall vi hem och fila lite mer på de fortsättningskurser samt creekingkurser som hålls i firman! :)

www.explore61n.se

GÄnget!Grym paddling, en nöjd Max!"Ugandatransportering" i SverigeKarin in action!

Postat 2010-06-23 11:40 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Snöbrist o lavinfara! Placerad på karta

Sedan  jag kom  tillbaka upp till Åre efter nyår så  har det ju  varit ett  intressant  Januari...

Här i  fjälltrakterna där  de  västliga fronterna brukar komma in  m lämpliga  mellanrum o  lämpa  av lite lagom snömängder så har  de första tre veckorna på 2010  inte riktigt flytit på i kung Bore's tecken.  Tvärtom  verkar det ju på östkusten,  hemmatrakterna Hälsingland mm har fortsatt förärats det vita guldet medans Jämtland o fjällvärlden har bjudits sibirisk  kyla o  torra prognoser.

Direkt efter nyår så bjöd  skutan på  vad  den  kalla perioden  med tunnt  snötäcke  kunnat förutspå.  Två  skidåkarutlösta laviner gick  i Östra samt Västra ravin med mer eller mindre lyckliga  utgångar.  Den  kyla i samband m tunnt snötäcke som  vi  haft  i  vinter  gäckar stabiliteten o  bygger upp ihålllande svaga lager m  god förmåga att leverera lavinsläpp.

Östra Ravin där första lavinen släppte till marken..

Det som är positivt med detta är att fler o fler verkar förstå att laviner  kan  gå även hos oss o  att det kan vara smart att lära sig lite mer om  sådant om man skall  åka offpist.

Vinterns jobb för mig består i dels jobb i skidpatrullen här i Åre,  + en deltid f  Åre Lavincenter o  Mårten. En  fantastisk kombo efter åren i Fernie's  skidpatrull i BC;  där man jobbar m lavinavsäkring o prognoser varje dag..

Veckan  som  gick (v2) hölls den första Lavin 2an  ( SLAO) i  Lavincentrets regi.  Jag var med o  hjälpte till  lite under några dagar och  det blev en  riktigt  intressant  vecka.  Nog för att kursen i sig är väldigt intressant o gedigen,  men kommer lite praktiska reella uppgifter  så blir det hela än mer givande. Det gick  flera släpp under veckan som gruppen kunde ut och  analysera ,  gräva i o ta lärdom av.

Lavin2-gruppen hittat intressant grävobjektEn del av brottkanten, rätt rejäl...Grävsession o  analyseringstime!Kompressionstest!

Lavinkäglan nedan BlåstenLavinen  Blåsten!Nedfärd skutanRödkullekammen

Kursen  är en i mängden av lavinkurser som hålls i  vinter. För att gå denna bör man ha gått Slao's lavin1  el  motsv, gått en del toppturer o tränat med sin tranciever!

Det blir också en hel del informationsdagar om Laviner, Lavin1-kurs,   o  Avancerad lavinkurs.  Kolla in Åre lavincenter om  du är  på G ut o  vill lära dig mer! Där finns inte bara kurser utan  allmän info  o prognoser om väder, vind o lavinfara för Åretrakten,  lämpligt för alla som  vistas på fjället! :)

Nu har det ju äntligen kommit en del  snö  sista dagarna o  mjukat upp sluttningarna. Fantastisk  puderpumpning i trädgränsen på ost o sydsluttningar i fredags!  Men med snö stundvis i kombination m hård vind osså nu  kyla  uppå  här så skall snön o  stabiliteten däri bli väldigt spännande att följa vidare i veckan o  resten av vintern!  Håller tummarna för mer!