Bloggar > Karin Trolin

Karin Trolin

Alpin Klätterträff Sylarna Placerad på karta

Ja så var ännu en Sylarna -helg lagt till minnesposten. Östersunds klätterklubb ( ÖKK) tog för många år sedan initiativ till en nationell alpin klätterträff i allas vårt sydligaste alpina fjällområde Sylarna.

En fantastisk tillställning redan ifjol då helgen också sammanföll samtidigt som andra årliga "Girl's get Higher" -träffen.

I år hade vi dock lite mer tur med vädret.  Vi valde att senarelägga hela tillställningen eftersom vi ifjol blev inblåsta o inte tog oss längre upp i bergen än närliggande husbergen Herr- Fruntimmersklumpen.

Av de fyra dagarna i massivet så blev 50% vindstilla o helt klarblåa skyar. Fantastiskt...   speciellt m tanke på att veckan innan hade stormat rejält så både Sylarna o Storulvån fått stänga både station o vägar upp.o nu veckan efter är samma läge!

Det innebar visserligen också att det var enorma mängder människor som ville till fjälls nu när det blev en lite lucka i vädret.

trångt men mysigt!

>>Under onsdagen hade några av tjejjerna varit uppe o kört "Martins åk" i midjedjupt puder ( helt orört sedan långa ovädret innan)

>>Torsdagen blåste det hund. Vi provade gå uppåt massivet utan sikt så långt det gick..  När vi kom i höjd m vaktklumpen så blåste det 30-35m/s sidvind i byarna o vi fick stanna upp i emellanåt för inte blåsa omkull. När det sedan blev ihållande, insåg vi att vi inte kunde ta oss framåt längre...

Utmaningen blev att få av stihudar o ställa om för nerfärd utan att släppa det minsta tag om något....  Då skulle det ligga nere vid Spåjme sekunderna senare.....

På kvällen bjöd Anna- Malou på bildspel om klättring ifrån Norra skandinavien! Fin inspiration för hela gänget!

>>Fredagen: Bluebird o noll vind.Halva gänget körde St Syltranversen. 3 replag valde Djävulskammen istället för mer ihållande klättring o mindre transport. Fin approach över glaciären upp mot pinnaklarna.

Klättringen på kammen var dock klurigaste snöläget nånsin...  För skört o lite för att kunna få fäste m stegjärn o yxa, men för mkt för att se säkringsplatser...  Intressant. Att vi dessutom var tre replag gjorde att det blev lite väntan emellanåt. En bra dag o plats i solen för dylikt iaf!  Man kan ju må sämre!

Svår lead i rassnön... mer mixad kllättring än tänkt...Men uppåt gick det!Väntans tider under på Djävulskammen....Mattias o jag på standplats 2erika spanar ner från utomordentlig plats på jorden!Marre säkrar MalouMattias på sista repan...

Kvällen : Erika Ranbrandt höll bildspel om klättring i Sylarna-området!

>>Lördagen var det blåsigt igen, varmt,  men bättre sikt. En perfekt dag för köra lite skidåk. Lillsylen för några o vi körde rännorna på fruntimmersklumpen. RIktigt fin åkning!

>>Söndagen som var avresedag föll sig också ljuvt solig o inbjudande så vi som bestämt oss för lägga energin i år i den alpina miljön ist för skida de 16km ut t Storulvån kunde inte hålla oss från att äventyra lite då med innan hemresan.

7an i profil nerifrånUlf på väg upp i snörännanuppåt kruxet..Sista biten på snöfältet, utsikt mot templet.Urtoppad på Herrklumpen...

7an, snörännan m klippkrux på slutet blev dagens utmaning...  En snäll favorit i repris från fjolårets ovädersdagar. Grym utsikt över Sylmassivet!

Tack för en grymt trevlig o givande helg alla ni som var med!  Både ÖKK samt "Girls get higher" -gänget! Vi ses nästa år o håller tummarna fler alpin-intresserade klättrare hakar på då!Halva ÖKK-gänget!

Sylmassivet ifrån vesslan...

Postat 2011-04-08 23:13 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Snöbrist o lavinfara! Placerad på karta

Sedan  jag kom  tillbaka upp till Åre efter nyår så  har det ju  varit ett  intressant  Januari...

Här i  fjälltrakterna där  de  västliga fronterna brukar komma in  m lämpliga  mellanrum o  lämpa  av lite lagom snömängder så har  de första tre veckorna på 2010  inte riktigt flytit på i kung Bore's tecken.  Tvärtom  verkar det ju på östkusten,  hemmatrakterna Hälsingland mm har fortsatt förärats det vita guldet medans Jämtland o fjällvärlden har bjudits sibirisk  kyla o  torra prognoser.

Direkt efter nyår så bjöd  skutan på  vad  den  kalla perioden  med tunnt  snötäcke  kunnat förutspå.  Två  skidåkarutlösta laviner gick  i Östra samt Västra ravin med mer eller mindre lyckliga  utgångar.  Den  kyla i samband m tunnt snötäcke som  vi  haft  i  vinter  gäckar stabiliteten o  bygger upp ihålllande svaga lager m  god förmåga att leverera lavinsläpp.

Östra Ravin där första lavinen släppte till marken..

Det som är positivt med detta är att fler o fler verkar förstå att laviner  kan  gå även hos oss o  att det kan vara smart att lära sig lite mer om  sådant om man skall  åka offpist.

Vinterns jobb för mig består i dels jobb i skidpatrullen här i Åre,  + en deltid f  Åre Lavincenter o  Mårten. En  fantastisk kombo efter åren i Fernie's  skidpatrull i BC;  där man jobbar m lavinavsäkring o prognoser varje dag..

Veckan  som  gick (v2) hölls den första Lavin 2an  ( SLAO) i  Lavincentrets regi.  Jag var med o  hjälpte till  lite under några dagar och  det blev en  riktigt  intressant  vecka.  Nog för att kursen i sig är väldigt intressant o gedigen,  men kommer lite praktiska reella uppgifter  så blir det hela än mer givande. Det gick  flera släpp under veckan som gruppen kunde ut och  analysera ,  gräva i o ta lärdom av.

Lavin2-gruppen hittat intressant grävobjektEn del av brottkanten, rätt rejäl...Grävsession o  analyseringstime!Kompressionstest!

Lavinkäglan nedan BlåstenLavinen  Blåsten!Nedfärd skutanRödkullekammen

Kursen  är en i mängden av lavinkurser som hålls i  vinter. För att gå denna bör man ha gått Slao's lavin1  el  motsv, gått en del toppturer o tränat med sin tranciever!

Det blir också en hel del informationsdagar om Laviner, Lavin1-kurs,   o  Avancerad lavinkurs.  Kolla in Åre lavincenter om  du är  på G ut o  vill lära dig mer! Där finns inte bara kurser utan  allmän info  o prognoser om väder, vind o lavinfara för Åretrakten,  lämpligt för alla som  vistas på fjället! :)

Nu har det ju äntligen kommit en del  snö  sista dagarna o  mjukat upp sluttningarna. Fantastisk  puderpumpning i trädgränsen på ost o sydsluttningar i fredags!  Men med snö stundvis i kombination m hård vind osså nu  kyla  uppå  här så skall snön o  stabiliteten däri bli väldigt spännande att följa vidare i veckan o  resten av vintern!  Håller tummarna för mer!