I samarbete med:

Användarnamn: Karin@explore61N

Intressen: Alpinism, Klättring, Expeditioner, Vandring, Navigering, Mountainbike, Multisport, Orientering, Paddling, Segling, Utförsåkning, Speleologi, Kiting o skidor av alla de slag!!

Alpin Klätterträff Sylarna

Ja så var ännu en Sylarna -helg lagt till minnesposten. Östersunds klätterklubb ( ÖKK) tog för många år sedan initiativ till en nationell alpin klätterträff i allas vårt sydligaste alpina fjällområde Sylarna.

En fantastisk tillställning redan ifjol då helgen också sammanföll samtidigt som andra årliga "Girl's get Higher" -träffen.

I år hade vi dock lite mer tur med vädret.  Vi valde att senarelägga hela tillställningen eftersom vi ifjol blev inblåsta o inte tog oss längre upp i bergen än närliggande husbergen Herr- Fruntimmersklumpen.

Av de fyra dagarna i massivet så blev 50% vindstilla o helt klarblåa skyar. Fantastiskt...   speciellt m tanke på att veckan innan hade stormat rejält så både Sylarna o Storulvån fått stänga både station o vägar upp.o nu veckan efter är samma läge!

Det innebar visserligen också att det var enorma mängder människor som ville till fjälls nu när det blev en lite lucka i vädret.

trångt men mysigt!

>>Under onsdagen hade några av tjejjerna varit uppe o kört "Martins åk" i midjedjupt puder ( helt orört sedan långa ovädret innan)

>>Torsdagen blåste det hund. Vi provade gå uppåt massivet utan sikt så långt det gick..  När vi kom i höjd m vaktklumpen så blåste det 30-35m/s sidvind i byarna o vi fick stanna upp i emellanåt för inte blåsa omkull. När det sedan blev ihållande, insåg vi att vi inte kunde ta oss framåt längre...

Utmaningen blev att få av stihudar o ställa om för nerfärd utan att släppa det minsta tag om något....  Då skulle det ligga nere vid Spåjme sekunderna senare.....

På kvällen bjöd Anna- Malou på bildspel om klättring ifrån Norra skandinavien! Fin inspiration för hela gänget!

>>Fredagen: Bluebird o noll vind.Halva gänget körde St Syltranversen. 3 replag valde Djävulskammen istället för mer ihållande klättring o mindre transport. Fin approach över glaciären upp mot pinnaklarna.

Klättringen på kammen var dock klurigaste snöläget nånsin...  För skört o lite för att kunna få fäste m stegjärn o yxa, men för mkt för att se säkringsplatser...  Intressant. Att vi dessutom var tre replag gjorde att det blev lite väntan emellanåt. En bra dag o plats i solen för dylikt iaf!  Man kan ju må sämre!

Svår lead i rassnön... mer mixad kllättring än tänkt...Men uppåt gick det!Väntans tider under på Djävulskammen....Mattias o jag på standplats 2erika spanar ner från utomordentlig plats på jorden!Marre säkrar MalouMattias på sista repan...

Kvällen : Erika Ranbrandt höll bildspel om klättring i Sylarna-området!

>>Lördagen var det blåsigt igen, varmt,  men bättre sikt. En perfekt dag för köra lite skidåk. Lillsylen för några o vi körde rännorna på fruntimmersklumpen. RIktigt fin åkning!

>>Söndagen som var avresedag föll sig också ljuvt solig o inbjudande så vi som bestämt oss för lägga energin i år i den alpina miljön ist för skida de 16km ut t Storulvån kunde inte hålla oss från att äventyra lite då med innan hemresan.

7an i profil nerifrånUlf på väg upp i snörännanuppåt kruxet..Sista biten på snöfältet, utsikt mot templet.Urtoppad på Herrklumpen...

7an, snörännan m klippkrux på slutet blev dagens utmaning...  En snäll favorit i repris från fjolårets ovädersdagar. Grym utsikt över Sylmassivet!

Tack för en grymt trevlig o givande helg alla ni som var med!  Både ÖKK samt "Girls get higher" -gänget! Vi ses nästa år o håller tummarna fler alpin-intresserade klättrare hakar på då!Halva ÖKK-gänget!

Sylmassivet ifrån vesslan...

2011-04-09 13:06   Thomas Traneving
Det ser härligt ut! /H

Kontinuerliga forsar o canyons i Alperna!

Efter att i flera år pratat om att fixa en forsträff nere i alperna, liksom vi brukar göra på flera orter o områden i Sverige så var det äntligen dags.