I samarbete med:

Användarnamn: Karin@explore61N

Intressen: Alpinism, Klättring, Expeditioner, Vandring, Navigering, Mountainbike, Multisport, Orientering, Paddling, Segling, Utförsåkning, Speleologi, Kiting o skidor av alla de slag!!

Creeking o ledarskap i Åreforsarna!

Äntligen var det dags för den efterlängtade Creeking o instruktörskursen!

Atlantseglingen- i hamn!

Måste bara   skriva  en liten avslutning på denna  fantastiska långsegling. Tacka alla er som varit  med eller  följt oss via web’en, sätta ett slutord och recensera  alla  dessa sjömil.

Explorer  har  ju nu seglat  jorden runt via Nordost passagen. Bermuda- Azorerna- engelska kanalen- Nordsjön- genom Danmark – Kattegatt – Göteborg var min del denna gång dvs 4000sjömil / 740mil!!

Toppturer o äventyr i Skäckerfjällen!

Efter  många  års längtan och  planerande  efter toppturer i detta specifika bergsmassiv NV om Åre har vi äntligen fått uppleva storheten därute!

Denna  vinter har jag haft  som plan att besöka o skida nord o västjämtlands bergsområden istället  för att dra mot mer närliggande o kända områden söder om "hemma-dalen".  Det finns ju så mkt mer än vålådalen, lunndörren,  storulvån, bunner o sylarna. Stora blåsjön o skäcker var  fortfarande  oupptäckta. Här gällde  det bara att få till någon långhelg el helst en vecka eftersom det både är en bit att åka o knata in. Sen att få till ledigheterna  samtidigt som goa turkamrater synkar ju tyvärr inte alltid.

Snöbrist o lavinfara!

Sedan  jag kom  tillbaka upp till Åre efter nyår så  har det ju  varit ett  intressant  Januari...

Här i  fjälltrakterna där  de  västliga fronterna brukar komma in  m lämpliga  mellanrum o  lämpa  av lite lagom snömängder så har  de första tre veckorna på 2010  inte riktigt flytit på i kung Bore's tecken.  Tvärtom  verkar det ju på östkusten,  hemmatrakterna Hälsingland mm har fortsatt förärats det vita guldet medans Jämtland o fjällvärlden har bjudits sibirisk  kyla o  torra prognoser.

Forspaddling= bästa sommarsporten!?

I år har sommaren verkligen överraskat oss forspaddlare!

Vårfloden brukar rinna förbi alldeles för snabbt och sedan håller sig älvar o åar på hyffsad nivå tills höstregn o störmar drar in.  ...     Inte 2009!   detta myckna regnande och "ovanligt" väder gör att forspaddling stoltserar på tronen som världens bästa sommarsport.   I forsen blir man ju blöt ändå , spelar ingen roll om det regnar eller är sol!