I samarbete med:

Användarnamn: Karin@explore61N

Intressen: Alpinism, Klättring, Expeditioner, Vandring, Navigering, Mountainbike, Multisport, Orientering, Paddling, Segling, Utförsåkning, Speleologi, Kiting o skidor av alla de slag!!

Äventyr ombord!

Vi ligger bra i tiden trots allt!   Då vindarna ligger emot oss så har klimatsmarta expeditionen fått tulla lite på extraresurserna..   Vi går för en lite halvkrasslig motor norrut eftersom vi behöver komma fram till Tromsö i god tid för mecka lite med motorläckaget...   Men så nu ikväll så hissar vi segel och tar oss fram med vindens kraft, efterlängtat av oss alla! :)

Det har gungat på rätt bra inatt, stundom har man tryckts emot taket, och mitt i värsta svallningarna så händer något: - Det börjar skrapa precis utanför min koj i förpiken..   Det skramlar och skrapar, låter inget bra så jag väcker kapten Niklas,...   Ola kommer också ner o lyssnar...  Vi saktar ner våra stadiga 7-8 knop och försöker hitta felet!  Båtshaken för att försöka fiska upp en eventuell fiskelina m drag?!   Vi lyckas inte men ljudet försvinner ganska snart efter att vi tuffar på igen.

Uppstigning och skiftstart klockan 04.00 precis utanför Stattlandet. En av världens stundom blåsigaste platser pga fronternas möte med västkusten här, golfströmmen samt den direkta övergången från bråddjupt till riktigt grund botten! Norges surfspot nr 1 Hoddevika ligger här!

Nu är det iaf rätt lugnt, vågorna rullar på och solen brinner i horisonten..  Natten är kort och vi torkar gruset ur ögonen de första magiska morgontimmarna. Ålesund, Östra Volda passeras och vi drömmer om ett strandhugg och toppturer!

Medan vi nya försöker sätt oss in i all teknologi och navigationsapparaten som består av flera GPS och ett större navigationssjökort, springer skiftledaren som i detta fall är Hannibal in och ut till motorn varannan timme för att kolla läckaget.  Gamla hederliga Wettex-trasan skapar succé genom att läggas över läckaget på motorn..  Det mildras rejält och fungerar strålande..

På eftermiddagen efter min tupplur upptäcker jag skrapljudet mot skrovet igen!  Vi får styra in mot land, ankra fast oss och göra en insats. Kapten drar fram våtdräkt ( ja det är faktiskt bara 12 grader här) och dykutrustning..  Tar en titt nere runt skrovet och bogen...  inget..  nån liten fiskelina utan drag hittas och man antar att det kanske lossnat igen. Nu blir det spännande navigering mellan kobbar o skär ut i öppna havet igen innan vi spänner upp seglen! Blir flera styrmän att övervaka navigation och framfärd!

Det vankas söndagsmiddag, den lyxigaste under veckan då en i besättningen skall bjuda på trerätters! Mums

Snart passeras Trondheim.
Spana in vår färd på www.skinnarmo.com

Kontinuerliga forsar o canyons i Alperna!

Efter att i flera år pratat om att fixa en forsträff nere i alperna, liksom vi brukar göra på flera orter o områden i Sverige så var det äntligen dags.