Texter om vandringar, erfarenheter, geocaching & friluftsliv

Vandring är en stor passion. Efter ha vandrat i flera år i svenska fjällen och låglandsleder bl.a. Höga Kust-leden och Bergslagsleden har jag vänt kosan mot Sydeuropa. Där finns många intressanta bergsområden bl.a. Pyrenéerna och Alperna. Hittills har jag hunnit med två turer i Pyrenéerna och första gången i franska Alperna i somras (2010). Gjorde en tur i Skottland för flera år sedan. På hemmaplan försöker jag gå ut på Bohusleden när tillfällen ges. Även dagsturer i naturen runt och utanför Göteborg.

Bor numera i Göteborg.

/Jonas

Användarnamn: greenjuice

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Paddling, Foto, Utförsåkning, Vandring, skidåkning, geocaching, matlagning ute i naturen

Vilhelminajfällen - Kungsleden - en förlängning med 12 mil - del 2

Tack för era kommentarer i förra inlägg. Jag kan tänka mig att det råder olika åsikter om vad som är bra och dåligt när det gäller att skapa en ny led. Det blir ett stort ansvar och att besluta en lämplig rutt som korsar fjällen.

Jag passade på att slå upp boken Vandra i Sverige av Lars Magnusson (2002) och sökte upp kapitel om Vilhelminafjällen. Det är nämligen ett stort område med många fjäll bla Lasterfjällen, Fjällfjällen, Vardofjället, delar från Norra Borgafjällen och Marsfjället. Enligt boken finns det ett omfattande ledsystem på 42 mil sommarleder!

Det finns sex övernattningsstugor i området. De är obemannade men fem av dem sköts av länsstyrelsen och en av STF, Blerikstugan. Man kan övernatta i dem och det finns inbetalningskort i dessa så att man kan betala.

Vilhelminafjällen

Taget från Google Maps med terräng-visning.

I boken finns en enkel karta över Vilhelminafjällen och som jag ser är det rätt omfattande så det behövs nog inte skapa någon ny led utan ta de rösade som redan finns. Förhoppningsvis väljer de lämplig led för Kungsleden. Jag hoppas också att STF kommer med något nytt tänkande och en modern fjällturism så att den inte sliter på naturen och orsakar konsekvenserna för fjällnaturen och djur som lever där i området.

Enligt boken är området rikt djurliv med björn, lodjur, järv och häckande kungsörn, småspov, brushane, myrsnäppan. Även finns det tjäder, järpe och lappmes. Det finns också möjligheter att fiska i området. De flesta leder går genom dalgångarnas björkskogar, över myrar och ibland på rullstensåsar. Nivåerna är inte så höga heller, mestadels flacka.

Det finns mer information om området i boken, Vandra i Sverige av Lars Magnusson (2000) utgiven av Prisma och STF.

2009-01-09 22:59   päeng
I min ungdom för längesedan läste jag böckerna I marsfjällets skugga och Fjällfolk av Bernard Nord och tänkte att dit ska jag någon gång. Sen blev det liksom bortglömt men nu blir man ju sugen igen.
Pär

2009-01-10 23:03   peter1969
Marsfjället borde man ju ha sett (har också lästa Bernard Nordh) och Östra och Västra Fjällfjället. Om ett fjäll heter så måste det ju innebära att det är ett riktigt rejält fjäll.......

2009-01-12 07:01   greenjuice
Peter: Ja, det är ett stort fjälllområde, bara söder om området ligger Norra Borgafjället! Blev lite nyfiken på att vandra där i Vilhelminafjällen.

Vandring i Gran Paradiso, Alta Via 2

Årets vandring skedde i italienska Alperna. Tidigare har jag mestadels vandrat i franska Alperna bl.a. i nationalparken Ecrins och Vanoise. Även har jag gått i Pyrenéerna ett par gånger på både spanska och franska sidan av bergskedjan. Den här gången var jag nyfiken på nationalparken Gran Paradiso på italienska sidan av Alperna. Det skulle åter bli en ren stugtur igen. Vi skulle gå från Chardonney till Courmayeur på en led som heter Alta Via 2.

Hemkommen från italienska Gran Paradiso

För en vecka sedan kom vi hem från italienska Alperna där jag och min färdkamrat har vandrat på Alta Via 2-leden som passerar nationalparken Gran Paradiso. Det var en mycket fin tur.

Fortsättning om Viewranger: Skärmdumpar

I förra inlägget presenterade jag hur Viewranger fungerar och vad man kan använda appen till för. Jag har mest nytta av Viewranger på hemmaplan eftersom jag beger mig ofta ut på rundvandringar här i Skåne. Vid längre turer som alp- eller fjällvandringar använder jag mest till att lokalisera min position ute i terrängen. Att använda appen varje dag vid längre turer blir problematiskt då batteriet inte håller mer än en dag även om mobilen körs i flygplansläge.