Eriks utflykter och äventyr

Naturskådning och friluftsliv i stillsamt format. Har alltid varit ute i olika former, mest i hemmamarkerna vid Bottenvikskusten. Fotar och dokumenterar gärna mina små äventyr.

Användarnamn: scandiaca

Guijaure, fem dagars vandring

Från väg 95, aka Silvervägen väster om Arjeplog, är det bara att parkera och välja startplats åt det håll man vill vandra. Det blir förstås enklast med egen bil, men här går också en buss större delen av vägen. Jag stannade vid Vuoggatjålme och vandrade västerut, mot Guijaure.

Vandring längs Dellikälven

Där skogsland möter fjäll har alltid haft en speciell lockelse på mig. Tryggheten i skogen kombinerat med vidderna på kalfjället ett stenkast bort. Jag letar gärna nya platser inom måttligt avstånd hemifrån, och Arvidsjaur-Arjeplog-Sorsele blir mest naturligt då man bor i norra Västerbottens kustland.

Dagstur i senhöstskogen

Efter en oktober dominerad av förkylningar och jobb var det befriande att till slut få en dag ute i den fria naturen. I vackert frostig senhöstskog. Senhösten är rogivande vacker, om man bara hinner ut dom korta ljusa timmar som är. En promenad med kaffekok över öppen eld i skogarna runt Skellefteå har blivit standard när jag vill ut och andas, må bra och ibland kanske testa nån friluftspryl.