vandring,paddling och annat friluftsliv

bor i Jokkmokk.
"måste" dagligen motionera i skog och mark,samt allmänt vistas ute i naturen.
Gör ofta korta turer i kommunen,både till fots och med kajak.
Har en önskan om att hinna se så mycket som möjligt av hemkommunens fjällvärld.
Stillsamt intresse:läsa,hälsofrågor.

Användarnamn: brigas

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Paddling, Utförsåkning, träna längskidåkning,terränglöpning,rullskridskor,rullskidor,styrketräning

Den kallaste påsken i mitt liv

och den tidigaste jag nånsin får uppleva;det är flera hundra år tills den infaller så tidigt igen.

Med mammas stuga i Lappviken utanför Kvikkjokk som utgångspunkt för våra utfärder på skoter och skidor.

Kylan drog in genom timret,från golvet och otät dörr och fönster.Det är betydligt mer funktionellt med draget när det inte är midvintertemperaturer på ca -30.

Nu längtade jag efter min dunsovsäck i stället för min syntet,som brukar vara fullt tillräcklig inomhus.

Solen lyste grannt och värmde faktiskt en del framåt förmiddagen,så hundarna fick sin motion innan vi gav oss ut själva på skoter.

Det var gruvligt kärvt före och man fick inte en meter gratis,knappt ens på älven där snötäcket ändå blir tunnare av alla skotrar.

Skotrar;ja Kvikkjokk är ett skotereldorado på våren,och det är lite kul att läsa om alla som ska ut på äventyrliga skidfärder i Kvikkjokks omgivningar,då främst Tarradalen och norra Kungsleden.

Det är rätt civiliserat,med stugor,lätt att ta sej både bort och hem med skoter,och man träffar garanterat många längs lederna.Inget för ensamvargar med andra ord.

Då passar nog Tjuoltadalen bättre,inte så mycket trafik där när det inte är tillåtet får oss vanliga dödliga längre,men säkert finns nåt spår att följa,precis som det nog säkert gör i Rapadalen.

Med skoter är en körning på några timmar en något längre tur med hundspann, en riktig långtur på skejtskidor,och flera dar med pulka och turskidor.

Leden i Tarradalen är en bred motortrafikled där vi samsas alla skoter-skidåkare  och hundspannsförare.

Först när man kommer högre upp kan den som vill  välja att göra sina egna spår på fjället,men för mej som alltid skejtar är det toppen med alla fint pistade leder.

Kungsleden är normalt också tilltalande att åka på,men dels gick det ju så kärvt,dels är det smalt i början på norra Kungsleden,så åt det hållet blev det bara skoter denna gång.

Utsikten över "våra" sommarvandringsfjäll är superb.

Vy ovan mot Tjuolta-toppen och Tata,samt över Ivarlako och in mot Sarek.

Anmärkningsvärt är att vi träffar folk som jag tycker "jämt" är ute med skoter på våren,utrustade med GPS mm,men inte verkar ha en aning om vad de olika fjällen heter,knappt riktigt var de befinner sej och än mindre vet hur det ser ut när snön tinat bort.

De missar nåt,helt klart.

På påskafton tog jag en skidtur på kvällen och uppe på älven innan leden går upp på land höll ett par på att sätta upp sitt tält.

Det såg mysigt ut,och de var på glatt humör och fragade om de var på rätt väg mot Njunjes.

-javisst,i änden av berg nr två ligger stugan.

Jag tänkte en hel del på dem sen..Den kallaste natten man uppmätt så sent på året.

Nästa dag långt in på eftermiddan kom vi ner med skotrarna efter en runda mot Selekjokk och genom Rakasvagge ner till Njunjes.Då var dom precis på väg mot stugan,de frågade på nytt om de var på rätt väg.

Jag var tvungen och fråga hur det varit;jättekallt,-32,men de var så glada ändå,de skulle till stugan och steka rödingen som de köpt.

Vi åkte hem och hade stugmys.

Vår gamla mopp låg på sin renskinnstron,där trivs hon som en kung (eller drottning)

På annandan värmde solen mer än vanligt på hundrundan.

Håkan körde skoter och jag åkte skidor till fjället började ovanför Njunjes,det var inte lika kärvt,men nästan,som att åka i sand.

Var förbi STF-stugan och sen skulle jag gå över hängbron,för vi skulle till vårat rastställe  bland tallarna på andra sidan.

Fick hoppa ned från hängbron,för påfarten var riven.Tur jag inte tappade iväg nån skida ner i vattnet.

Såg sen att de glada tältarna ännu var kvar i Njunjesstugan,kanske väntade de på varmare tältväder.men man kan ju lätt välja stugorna längs vägen.

En riktigt härlig lägerplats,vindstilla,värmande sol och bra med ved.

Här hade jag kunnat  ligga och gona mej länge på renskinnet,men man måste ju hem innan det blir kallt och sen skulle vi ju tillbaka till Jokkmokk och vardagen också.

Till helgen har vi lyckats få husrum igen,hoppas på fortsatt bra väder och före då.

2008-03-27 08:35   Wolf25
Härliga bilder.

2008-03-27 21:02   BrittMarie
Vilket härligt väder!!! Lite väl kallt verkar det förstås, men om man bara klär sej efter vädret så brukar det ju gå bra ändå. Fina bilder!

2008-03-27 21:03   Håkan Friberg
Skön beskrivning och lockande bilder.

2008-03-29 20:27   Islusen
Som sagt, i kallaste laget men man blir ändå sugen...!

2008-03-30 20:41   Strykarräven
Ja, påsken var kall. -20 och blåst i slalombacken är mer än vad som är hälsosamt, men det höll å andra sidan öppet i liftarna till fram på eftermiddagen de flesta dagarna. Jag tyckte bara det var bra, dessutom innbar knarrföret att jag vågade åka i brantare backar än vanligt!

2008-03-31 11:01   thureb
Härlig beskrivning och fina bilder. Det nästan känns i tårna hur det kan vara med -30. Även i sydsverige har det varit rätt mycket vinterväder. Ismaximum på Stockholmssjöarna var faktiskt i fredags den 28/3 och på annandag påsk åkte jag skidor intill havet söder om Falkenberg sedan påskdagen bjudit på strålande sol och blommande styvmorsviol innan snövädret kom in från Nordsjön. Igår var det en del åkare i slalombackane vid Isaberg norr om Gislaved men skridskoisarna är på väg helt bort i sydsverige.

2008-04-11 17:43   Annicas fjällängtan
Helt fantastiska bilder och berättelse.En gång körde vi mellan Gällivare och Jokkmock . Det var vårvinter.Det var strålande sol. Vi var på väg söderut och hade absolut inte tid att göra några extra svängar.MEN på en lite sträcka ser man Fjällmassiven så vi tänkte vi åker en liten bit mot Ritsem så vi ser bättre.JA det slutade med vi åkte så långt vi bara kom ,stannade, insöp allt.
Och hade gjort en LITEN OMVÄG.

2008-04-11 21:29   brigas
Liten omväg till Ritsem..det är lika långt mellan Jokkmokk-Kiruna som Jokkmokk-Ritsem.

Fierrovagge -och lite om Sommarlabba-färjan

I år skulle vi gå en enkel tur,anpassad till liten hund och något bekväma människor.

Flyg till vindskyddet i Kuravagge,gå till Vaimok,över berget till Fierrovagge och sen ned till Sommarlabba och Tarraleden hem.

Kaskaivo övergivet utflyktsmål?

Tidigare var stigen upp till Kaskaivo klassad som dagsutflykt från Kvikkjokk.och -ja en gång för länge sen gick jag och min pappa upp där,dagsutflykt helt klart.

För ca 8-10 år sen var jag upp,skitjobbigt minst sagt,då mängder av träd fallit över stigen,då sov jag över,kom hem varm och trött.

En liten björn

På eftermiddagens hundrunda följde även min son med,första gången i höst.

När vi gick i solens sista strålar längs en ås omgiven av vatten sa han "en björn";något 10tal meter framför oss kom en riktigt mörk liten björn,vek ned mot vattnet;och min lilla cavalier Pixi gick efter.