vandring,paddling och annat friluftsliv

bor i Jokkmokk.
"måste" dagligen motionera i skog och mark,samt allmänt vistas ute i naturen.
Gör ofta korta turer i kommunen,både till fots och med kajak.
Har en önskan om att hinna se så mycket som möjligt av hemkommunens fjällvärld.
Stillsamt intresse:läsa,hälsofrågor.

Användarnamn: brigas

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Paddling, Utförsåkning, träna längskidåkning,terränglöpning,rullskridskor,rullskidor,styrketräning

En sån dag!

Vi åkte upp till mammas stuga utanför Kvikkjokk i fredags.

Mera snö att skotta sen sist,utkylt i huset,men med eld i både järnspis,öppenspis och alla element på högsta värme,så var det hyggligt varmt när vi gjorde kväll.

Månen tittade fram och hälsade oss välkomna tillbaka.

Öl och korvgrillning i öppenspisen är alltid mysigt.Hunden ville åka hem,sur som en fjortis på landet...

Ingen sol på lördagmorgon,men vissa blå hål syntes.Vid frukosten kunde jag se till Staika.

Jag åkte ut med skidor för att rasta hunden,,då blev hon gladare.Fram och tillbaka till Kvikkjokk efter leden.det kom en del morgonpigga skoteråkare,men hon höll sej åt sidan.

Det skulle nog bli en riktig höjdardag.

Vi skotrade iväg upp i Tarradalen.

Tänkte oss till Staika och sen samma väg tillbaka.Det är enormt mycket snö.Vissa ledkryss var nästan begravda i snön.

När vi var på väg ner mot Tarra igen så ändrade jag mej,nog farao skulle jag väl kunna köra den höga vägen genom Rakasvagge och Kungsleden hem.

Vindstilla,bra bärighet i snön,hyfsat bra skoter och mycket pålitlig färdkamrat.

Så vi drog iväg upp till ca 900m höjd,långa sträckor helt ospårat och skråkörning.Spår av hare,ren och järv.

Staika är som den vackraste pyramid från östsidan.

Väl nere mot Vuokasjöarna såg vi lite pimplare,och tidigare på leden genom Tarra faktiskt ett par damer på turskidor,samt rätt många skoterekipage,som alla följde leden mot Vaimok.

Där uppe hade vi varit helt för oss själva.

Det är en underbar utsikt ner i Tarradalen en dag som denna.Nästan ingen kylande vind,ändå är man lite frusen innan man väl är hemma igen.

Inget uteätande;vovven väntade i stugan,och det var faktiskt rätt skönt och enkelt att göra maten inomhus,men käket hade gjort en runda i packlådan i alla fall.

Skyndade mej ut och skejta innan det blev mörkt.Hann åka hela älven dit där leden går upp i skogen.En stor älg som inte iddes flytta sej så många meter,trots mitt "ursäkta,jag vill passera",sen en till älg som lagt sej i snön.På hemvägen stod de tillsammans och glodde på mej.

Solen som gick ner över alla fjällsiluetter,orange-rosa...Det är paradisvackert!

Värma tvättvatten på järnspisen av smält snö och sen ta en härlig "hinkdusch" i kabinen innan det var schlagerdags med sedvanlig öl/korv/vin/kex-mys.

Idag,mulet och efter ett tag började det snöa på ordentligt.

Började med att reka nån alternativ körväg på höger sida vägen,och försöka hitta lite bra ved att fylla på med.

Skoj att gå på snöskor.

Det är som sagt massor av snö i år..

Rätt fantasieggande snöskulpturer...

Vi trampade startspår för syrrans slädhundar ut till leden.Mycket vatten som tränger upp genom snön.Hoppas det fryser på,men vill inte fastna i snösörjan.

Hunden fick en springtur i kanalen och på älven in till Kvikkjokk och Kamajokk.

Sen åkte vi upp till Tata med skotrarna längs Kungsleden.

Ett fåtal skidturister,med små ryggsäckar,och lite större säckar och pulka.

Snöfallet tätnade alltmer,och jag tycker lite synd om dem som ska färdas över sjöarna och inte se ett smack.

Leden är lite smal ännu,trots att den pistas,sen brukar även den bli toppen att skejta på,både Kungsleden söderut och norrut.

Vi kunde lämna kvar mycket i stugan,för vi ska upp över påskdagarna igen.Och då hoppas jag att vi får fler dagar med sånt fantastiskt väder som i lördags.

2008-03-16 23:46   tassemark
Hurra för snömängderna. Hur är det jämfört med mitten av mars i fjol?

2008-03-17 07:54   brigas
Jämfört med ifjol är det mycket mer snö,och det kommer mer...
Risk för mycket vatten på sjöar och kanaler och svåråkt längre fram när det blir töväder,men snön lär ligga länge.

2008-03-17 15:34   ulindh
Nog längtar man efter snö när man ser dina bilder, här i Stockholm fick jag endast njuta några flingor som singlade ner när jag cyklade till jobbet i morse, och de försvann lika snabbt när de slog i marken.

2008-03-17 19:30   BrittMarie
Nästa år ska jag nog försöka få till en vinterfjälltur, det var länge sen sist. Jag längtar!

2008-03-17 21:53   tassemark
Glaciärerna skulle sannerligen kunna behöva ett bra år, kul än så länge.

2008-03-18 00:28   Islusen
Harligt! Lyckliga du.......

2008-03-18 17:38   Emmma
roligt med dina rapporter från kvikkjokkstrakterna!
jag visste inte att det var så mycket snö...
väldigt fina bilder!

2008-03-19 11:09   annakari
Oroar mej lite för vatten på sjöarna i år också på turen. Ifjol blev pjäxorna blöta redan första dagen o det var de resten av veckan med mycket skavsår som följd. Däremot verkar snöläget bättre. Önskar dej en solig påsk med fina turer.

Fierrovagge -och lite om Sommarlabba-färjan

I år skulle vi gå en enkel tur,anpassad till liten hund och något bekväma människor.

Flyg till vindskyddet i Kuravagge,gå till Vaimok,över berget till Fierrovagge och sen ned till Sommarlabba och Tarraleden hem.

Kaskaivo övergivet utflyktsmål?

Tidigare var stigen upp till Kaskaivo klassad som dagsutflykt från Kvikkjokk.och -ja en gång för länge sen gick jag och min pappa upp där,dagsutflykt helt klart.

För ca 8-10 år sen var jag upp,skitjobbigt minst sagt,då mängder av träd fallit över stigen,då sov jag över,kom hem varm och trött.

En liten björn

På eftermiddagens hundrunda följde även min son med,första gången i höst.

När vi gick i solens sista strålar längs en ås omgiven av vatten sa han "en björn";något 10tal meter framför oss kom en riktigt mörk liten björn,vek ned mot vattnet;och min lilla cavalier Pixi gick efter.