Rockar livet i Annelistyle.

Användarnamn: Anneli

Jag och mitt EV2-tält

Jag får mycket frågor om tältet jag använt de sista åren, ett Mountain Hardwear EV2, så nu får det bli ett blogginlägg om det. Jag skriver inte en vanlig produktrecension utan formar det efter de frågor jag får. Tänk på att det här är hur jag ser tältet utifrån mina behov.
 Anneli Wester Muztagh Ata

Genrellt
Jag har flera olika tält för olika ändamål. Det här tältet har jag mest i bergen på turer då jag går ensam, vädret kan vara precis hur blåsigt som helst och den största utmaningen på turen helt generellt är att palla mentalt. Skulle jag köpa ett tält för att ha i huvudsak i svenska fjällen skulle jag välja något annat.

Storlek och vikt

Ca 104 cm högt, 120 cm brett och 265 cm långt. Ca 2,5 kilo men mitt blir lite tyngre då jag har 4-5 mm repsnören istället för de tunna tältlinor som kommer med. Repsnörena har jag i och för sig till annat också och hade ha behövt med i alla fall. Jag skulle gärna komma ner lite i storlek och vikt men man kan ju inte köpa tält som inte finns.

Anneli Wester Camping
Repsnören som håller tältet på plats istället för tältlinor. Vanliga tältlinor syns som de tunna röda snörena bakom. De brukar jag inte ha med alls längre. De pallar inte lika busväder som jag pallar så jag vill inte tvingas bryta för att tältlinorna gav upp.

Köldknäppen - bakom kulisserna

Förra helgen var jag och föreläste på GetOuts höstmässa Köldknäppen i Bodafors. Det gick bra och det var väldigt kul och jag hoppas vi ses igen nästa år. Okej, det är det vanliga man kan säga om sånt. Men jag vil ju dela med mig av äventyrslivet lite mer, hur det faktiskt är, bakom kulisserna. Så vi tar lite till.

En del tror att man som äventyrare är ett enda stort energiknippe och sprudlar av energi. Det kanske finns såna äventyrare men nja, det är nog just bara en tro och inget annat. Jag själv är som jag är. Jag är som jag är bl.a. för att jag saknar förmåga att stänga av livet.

När livet blir för stort

Jag skulle skriva ett inlägg om min nya värstingsponsor Military Fitness men jag trodde att det var klart med lite info bredvid här, från utsidan, men jag har missuppfattat på nåt vänster, men det är på väg! Jag skriver lite om livet så länge då!

Jag har precis haft en väldigt tuff period, förlorade nyligen någon som jag tyckte mycket om. Det blev en ordentlig knock av livet, life rules men shit vad bökigt det kan vara. Mitt i allt slog det mig ändå att mycket av de metoder och mekanismer man använder för att traggla sig igenom livet när det bråkar med en så här är samma som i alla fall jag jobbar med i bergen.

Hur man minskar risken att bli höjdsjuk

Jag får ofta frågor om hur jag vågar gå ensam med tanke på höjdsjuka. Mitt svar på det är att i stort sett alla som jag träffat som har varit allvarligt sjuka av höjden har gått alldeles för fort och dessutom fortsatt trots att de hade mycket symtom på höjdsjuka och att det i väldigt stor utsträckning går att undvika höjdssjuka.

Innan jag går vidare vill jag snabbt nämna att det finns sätt att hjälpa kroppen att acklimatiseras fortare. Ett kanonbra knep är att se till att man hela tiden har bra vätskebalans i kroppen, dvs. att dricka mycket. Det finns dock en medicin som används av många, Diamox. Den gör att vissa processer i kroppen som har med acklimatiseringen att göra går fortare, dvs. vi acklimatiseras fortare. När man väl är acklimatiserad så är man acklimatiserad, man blir inte oacklimatiserad för att man slutar att ta medicinen.

Filmsnutt från topptältningen på Muztagh Ata

Jag har fått en del förfrågningar om bilder från toppen. Jag har många bilder men roligast är väl den här lilla filmsnutten. Det är ju på gränsen att man kan lägga ut den, men okej, jag får väl bjuda på det då.

ÄNDRING: Filmen var himla skakig i vissa partier så jag redigerade med YouTubes antiskakredigering vilket fick mig att verka än mer groggy så här är orginalversionen igen, dvs. himla skakigt. Tanken är att göra en version med engelsk textning och med lite andra klipp också och tills dess ska det bli ordning på det hela, jag håller på att lära mig hur det funkar med redigeringsprogrammen. Ni får hålla tillgodo så länge.