Rockar livet i Annelistyle.

Användarnamn: Anneli

Väderkaos, många döda och försvunna i Himalya

Monusunen bråkar, regnet öser ner, tyfon i Indien skapar snökaos och många vandrare rapporteras försvunna i Himalaya.

Monsunen kommer upp söderifrån mot Nepal och Tibet i slutet av maj/början av juni och drar sig tillbaka igen i slutet av augusti/början av september. Det är så det brukar vara. Så här är det vandrings- och klättersäsong på våren och på hösten, innan och efter monsunen. I bergen i Pakistan och på Kina-sidan norr om Pakistan, dit monusnen inte når, där t.ex. 8000-metersbergen K2, Broadpeak och Gasherbrum I och II ligger, är det högsäsong under sommaren. Så just nu, i oktober, är det högsäsong här i Nepal.

Supa i kanalen - toppenbra söndagsäventyr!

Livet är här och nu, inte en transportsträcka till något snajs där borta, inte på fredag, på semestern eller i framtiden när jag blir lycklig eller whatever. Livet är idag. Också en helt vanlig söndag.

Jag vaknade av solen som ropade – Anneli, kom och lev, kom!

Så jag gick upp, drog på mig lite kläder och stack ut direkt. Köpte mig frukost på vägen och körde ner till älven. Vinden var fortfarande isande kall så tidigt på majmorgonen, en del gick i mössa och vantar, andra sög i sig av livet och körde all in i shorts. Jag själv körde en mix med min somriga favoritdunjacka och somriga trekvartsbyxor. Kylan bet. Det gjorde inget, jag njöt ändå av min frukost.

Så mycket liv.

Varje gång jag sitter under Älvsborgsbron tänker jag på en polare som hoppade från bron. Det gick så där. Hon överlevde. Sitter i rullstol. Lever i sin egen värld. Jag överlevde också. Ett annat hopp. Jag går för egna ben. Och jag lever inte längre i min egen värld. Förra året entrade jag The Human Community som jag kallar samvaron med andra, att vara i relationer på ett mer närvarande sätt. När jag sitter här tänker jag på att jag behöver hitta ett sätt att hänga här i The Human Community på mitt sätt,  så jag kan både vara i min egen värld men samtidigt vara del av gemenskapen. Att vara stark ensam är ingen motsats till att vara stark tillsammans. För mig kompletterar de varandra. Som höger och vänster hand. Bra att ha båda. Så jag övar på det. Att funka med båda.

Sånt funderade jag på. Jag kände mig priviligierad för att jag har så mycket liv i mitt liv.

Delar man med sig av frukosten får man frukostsällskap!

Hur jag lärde mig springa igen

Back to basic med mitt naturliga löpsteg, som naturen skapt oss att springa, blev nyckeln till att återigen kunna springa.

Hur jag klarar huden under extremäventyr.

Hög höjd innebär extrem påfrestning på huden. Luften är väldigt torr, kylan är sträng, solen gassar utan det skydd luften ger på havsnivå och vinden pinar på. Vad händer med huden och hur skyddar jag mig?

På hög höjd ä är luften väldigt torr, dvs. det är mindre vattenånga i luften. Det gör att man lätt torkar ut eftersom man förlorar mer vätska i andningen, dvs. luften man andas ut är lika fuktig som vanligt av min inre luftfuktighet, men luften jag andas in är torr som fnöske så i varje andetag går jag massa minus på vätska. Drick, dricka och åter dricka är knepet.

En annan grej som påverkas kraftigt av den tunna luften är huden. Huden behöver fukt och helt plötsligt är det snustorrt. Det gör att redan när jag vandrar in till baslägret på 4.000-5.000 meter beroende på berg, så börjar huden reagera. Huden vill ha massa mer fukt och hallå!!

Heja gärna om vi ses på Nordic Outdoor i helgen!

I helgen är det Nordic Outdoor  i Göteborg - jag föreläser inte i år men är där och kramas med sponsorerna och minglar runt - är ni där så heja jättegärna!!

Jag har lovat bort mig på någon cykelbana, kanske någon vill kulrejsa - skit i om du kan cykla, det handlar bara om att ha kul, gladast vinner!! Fanns någon segwaybana också, där kan vi också kulrejsa! Men kanske iiinte gå på lina just idag, olala, lite partymood i kroppen sen jag hamnade på Heaven23 med utställarna igår, haha, så det kan gå!

Tips från mina suppliers:

Passa på att testa 24HourMelas mat! På bordet finns små skålar med ingridienser i maten separat, innan den blandas alltså, det är så jag får den till värstingäventyren, de och Blå Band specialfixar till mig och till andra som beställer specialfix! Noop, inte billigaste alternativet men jag är med och produktutvecklar så jag har lite vip. Vad tycker ni om de nya röda påsarna - mitt förslag och shit vad bra det blev!!

De har hela rätter så klart men gårdagens favorit för mig var det nya receptet på rispudding, smakar risgrynspudding med saftsås som man åt den som barn, värsta nostalgitrippen! Provligg äggkartongsliggunderlagen jag skrev om härom veckan hos Thermarest!

Testa Merrells barforaskor, skorna som gjort det möjligt för mig att springa igen, starta försiktigt så ni vänjer benen vid ett naturligt gång/löpsteg igen, och japp, i sommar blir det första maratonen med dem, så himla bra!

Primus har nya intressanta fix med sina gasbehållare som jag ska testa på Cho Oyu i sommar, och de har mitt favvokök, ett lågt gaskök med slang och förvärmarslinga som bara går på gas men funkar i kyla och blir det riktigt kallt så håller jag behålllaren över lågan ett ögonbblick så det igång igen, aldrig mer flytande bränsle, bäst ever!

-----------------------------------------
F Ö R E L Ä S N I NG !
Jag föreläser i Göteborg den 5 juni - mer info här!
------------------------------------------
För er som undrar vem jag är, här finns en fantastiskt välskriven artikeln om min bakgrund i det ansedda Magasinet Filter. Jag måste varna, det är starkt!

Här har ni min engelska facebooksida, crazy, nu har den passerat 140.000!!
Här är min privata svenska facebook, där går det bra att följa mig.
Och här har ni min hemsida. Där kommer snart nytt, heja!