Vind och regnjacka

Hallå, behöver tips på vad ska jag välja för (skal?)jacka. Jackan ska vara vindtät, andas någonlunda och vara så vattentät att jag kan lämna galonjackan hemma. Skall andvändas vår/sommar/höst till vandring och paddling. Om inte detta möjligt att få in i en jacka är jag tacksam för tips på möjliga kombinationer.

Ett stort plus är också om jackan finns i någonlunda diskret färg så jag slipper se ut som ett vandrande trafikljus...
 
AndersOleander; sa:
Hallå, behöver tips på vad ska jag välja för (skal?)jacka. Jackan ska vara vindtät, andas någonlunda och vara så vattentät att jag kan lämna galonjackan hemma. Skall andvändas vår/sommar/höst till vandring och paddling. Om inte detta möjligt att få in i en jacka är jag tacksam för tips på möjliga kombinationer.

Ett stort plus är också om jackan finns i någonlunda diskret färg så jag slipper se ut som ett vandrande trafikljus...

ITAB's packaway brukar rekommenderas, kika in på: http://www.idefixteko.se
 
Bästa allroundjackan är Arcteryx Theta AR. De få gångerna jag har paddlat har jag uppskattat skärningen i jackan som ger bra rörelsefrihet. Min gamla North Face stramade betydligt mera då armar och skuldror skulle till att roteras.
 
Det vore till hjälp om du berättade i vilken prisklass du tänkte lägga dig samt om vikt och slitsyrka spelar någon roll. Vill du har en lätt men kompetent skaljacka finns det många bra alternativ, men de är oftast dyra och tyngre. Sen finns ju lätta regnjackor (Marmot Precip m.f.).
 
öringen; sa:
ITAB's packaway brukar rekommenderas, kika in på: http://www.idefixteko.se
Jag håller helt med om att ITAB är värt att titta på. Vill du ha en bra skaljacka för under 1000 kronor,så kan jag rekomendera T&P Discovery jacka http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16247&plats_id=1310
Den är helt vattentät och har andas funktion.Den är säkert inte i klass med någon skaljacka med något super membran som eVENT,men dom kostar också 5 gånger så mycket. För att underlätta andningen så finns det ärmhålsventilation med blixtlås.Jackan finns i bla färgen grafitgrå/svart vilket är en diskret färg så att man inte lyser som ett trafikljus.Jag har själv en Discovery jacka och jag tycker att den är kanon bra.
 
Jacka

Prisvettigt är för närvande hos Skövdenatur nu, Lundhags både 2 o 3 lagers i Event för 1995 eller 2495 om du tänkte så pass dyra jackor, annars finns det säkert en uppsjö av jackor som är bra med både för o emot, som tidigare sagt är Marmot Precip ett bra prisvärt alternativ lycka till, 3lagers slitstarkt men lite klumpigt o ibland onödigt tungt o dyrt, 2lagers varianter lättare billigare o bättre packvolym mindre slitstarkt dock, även North face o Mountain hardwear gör bra "regnjackor" runt 1200kr
 
Marmot PreCip är en av de få (enda?) lätta regnjackan med dragkedjeventilation i armhålorna. Jag skriver det i alla trådar, eftersom det är så betydelsefullt för den som svettas mycket i regnjacka. Den har gjort att jag aldrig tar med mig någon vindjacka på fjället; om det blåser så snålt att jag måste ha vindskydd, funkar PreCip med öppna ventilationskedjor bra.
 
langby; sa:
Det vore till hjälp om du berättade i vilken prisklass du tänkte lägga dig samt om vikt och slitsyrka spelar någon roll. Vill du har en lätt men kompetent skaljacka finns det många bra alternativ, men de är oftast dyra och tyngre. Sen finns ju lätta regnjackor (Marmot Precip m.f.).

Jag utelämnade prisintervall för jag är intresserad av svar i alla prisklasser. Vad jag undrar över är om Skaljackan för 4000kr gör jobbet så himmla mycket bättre än regnjackan för 500-1000kr. Vad är egentligen skillnaden förutom bättre andningsförmåga? Finns det en värmeaspekt också? Är det bekvämare/varmare att ha en goretexjacka när man är ute på en ryggig höstdag jämfört med att ha en vind/regnjacka? Och tvärt om, blir goretexjackan i 3 lager för varm på sommaren?

Slitstyrka är mer intressant desto dyrare jackan är eftersom man vill ha valuta för pengarna. Vikten är också intressant så länge det inte innebär att man måste lägga en tusenlapp extra för att komma ner några hundra gram.

Tacksam för fler jacktips
/Anders
 
Det finns nog alldeles för många jackor som passar din beskrivning för att vi ska kunna tipsa om annat än "min jacka funkar bra" :)

Vad gäller värmeaspekten så är det såklart så att en jacka med tjockare tyg isolerar bättre än en lättviktsjacka - tunnt tyg leder bort värme. Men det är kanske ingen jätteskillnad - isoleringen ska man ju sköta med andra kläder än skaljackor.

ITAB:s Packaway är som sagt ett hyfsat val ("jag har en sån, den funkar bra") om det är lättvikt du är ute efter. Den är dock ganska tunn, ventilerar inte särskilt bra och är ganska kort.

Är det bra membran du är ute efter så brukar ju jag tycka jag att Torays membran verkar prisvärda. De andas nästan lika bra som Event och bättre än Gore-tex enligt vissa oberoende tester.
Finns i jackor från Bergans och Bask, och även i betydligt mer prisvärda jackor från Stadium/Everest.
044722.jpg


Everest Welded jacket,
helsvetsade sömmar och elastiskt tyg, 1500:-
Finns i galet grönt och vanlig svart.
 
The naked truth...

...som det heter på ren svenska.
Klättermusen brukade ha en informationsruta invid varje produkt i sin katalog som hette the naked truth. Där skrev de bla om andningsförmåga kontra slitstyrka, fördelar på ett område på bekostnad av fördelar på ett annat osv. En titt i deras katalog kan kanske ge ett och annat tips (även om de förstås inte kommer att framhålla Precip, ITAB mfl.).
 
Skaljacka

Ett tips är klättermusens utförsäljningslista...prototyper och utgående modeller..för bra priser!Satsa på en jacka med bra material som håller...Mvh.Timo.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
pettersson.e Tröja som tål vind att ha under stads/finjacka? Kläder 5
Rickard Falkenäng Värme utan vind Kläder 10
Dannesten Vind/regn/skydd Kläder 3
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Danne99 Köpte en regnjacka för 900kr...ångest.. Kläder 2
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
skallagrimson Vindjacka som även funkar som regnjacka? Kläder 1
Askel Regnjacka likt Itab Packaway Kläder 22
riger Letar efter en ny regnjacka Kläder 16
nicko_ Problem att hitta gammal tråd med rekommendation för billig, bra regnjacka Kläder 9
DrJ Lätt flourkarbonfri regnjacka? Kläder 3
omnes Återimpregnera regnjacka Kläder 5
Vasp1 Ny Regnjacka Kläder 29
Karolina P Regnjacka (Marmot): 20' mm, 20' g/kvm, 181g - fynd? Kläder 1
dandan Regnjacka Fjällräven Bäck Kläder 1
Thrashback Regnjacka längre modell Kläder 19
UffeB Lätt regnjacka som inte är en midjekavaj - en utopi? Kläder 90
Snubblaren Skillnaden mellan regnjacka och skaljacka? Kläder 41
MagnusEnbom Regnjacka eller softshell? Kläder 10
utemänniska Regnjacka att tävla/träna i? Kläder 14
grodanbolle Lätt Regnjacka? Kläder 19
piaea Regnjacka för höst/vår och sommarvandring Kläder 9
clopin Hjälp med regnjacka - nybörjare Kläder 5
Nils Petter Tips på regnjacka Kläder 7
skogsvakt Regnjacka Marmor Precip Kläder 23
henkealf Rea på skaljacka/regnjacka i damstorlek small-medium? Kläder 2
Emmma impregnera regnjacka foss Kläder 1
tomatchili Tips på bra regnjacka/lätt skaljacka med huva.... Kläder 10
bergholm Regnjacka Kläder 10
mtallberg North Face regnjacka? Kläder 2
mtallberg Helly Hansen regnjacka? Kläder 0
mats.brorson Fjällräven Singi Regnjacka/byxor Kläder 5
Johan_olsson Regnjacka á 1000:- Kläder 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.