Fjällräven Singi Regnjacka/byxor

Är det någon som har erfarenheter av dessa avseende stryktålighet, vattentäthet och hur dom är att använda jämfört med exempelvis försvarets m/90 regnställ? Klarar dom en vecka i fjällen med regnväder?

///Mats

Test i Råd och Rön

Ingen personlig erfarenhet, men Singi testades i Råd och Rön förra året. Ett av de tre bästa, och det billigaste av dessa tre. Se vidare http://www.radron.se under "Tester i kortform".

Kalle G

Singi

Singi är gjord i Hydratic , en PU-belagd polyesterväv. Den är säkert regntät, men själva väven andas inte bra. Men de satsar istället på andning på ryggen (fungerar inte så bra med ryggsäck) och under armarna. Lite dyrt med 1400 kr för en polyester PU jacka kan jag tycka. Men hållbarheten är det nog inget problem med. Man kan få en 2-lagers gore-tex billigare (om än INTE lika hållbar).

Bylsigt

Letade för ett tag sedan efter ett bra regnställ och provade noggrannt Singi, men fann att storlekarna är rejält fyrkantigt tilltagna. Har inte så mycket med vattentäthet att göra, men är nog så viktigt för användningen. Tungt, bylsigt och stelt fungerar inte för mig på fjället. Försvarets regnställ kommer jag ihåg som mycket enklare. Jag köpte tillslut ett Haglöfs Delta (för halva priset) som svarade bra mot mina krav. Förutsatt att det håller tätt, förstås...

Jacka

Med hänvisning till testet i Råd & Rön ovan så har man kunnat köpa Haglöfs Foss (jag vet att det INTE är Gore-Tex men det andas bättre än många andra) för 800 kr till extrapris. Titta på de utförsäljningar som finns. Har man provat olika modeller så kanske man t o m vågar köpa på nätet, sportsnet eller globetrotter. Utförsäljning av regnjackor är nog bättre efter sommaren, man skall altid köpa offseason om man kan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips