Återimpregnera regnjacka

Jag gjorde en trist upptäckt igår, min regnjacka håller inte tätt längre. Hela axelpartiet var helt blött efter ca 1½ timme i kraftigt regn. Så det är ju inte mycket att hänga i granen längre.
Men frågan är om det går att impregnera det och få tillbaka den täthet som man förväntar sig av en regnjacka eller om det bara är att slänga och köpa nytt. Någon som har testat?

/Omnes

Efter sex år av ickeskötsel impregnerade jag nyligen min regnjacka (MHW Epic) då den liksom vättes av regn istället för att det pärlade sig och rann av, som när den var ny.

Jag rengjorde jackan enbart med vatten pga rädsla för tvättmedlet, sedan fick den torka, och därefter körde jag i tvättmaskinen med flytande impregneringsmedel enligt instruktioner på förpackningen. Efteråt torkning i torkskåp på 40 grader. Resultatet blev helt okej men inte jättebra. Den blev märkbart mer hydrofobisk och väldigt hal. Vatten rinner av bättre nu, men i synnerhet på axelpartierna verkar det fortfarande bli lite vattengenomslag. Jag har inte gjort nåt längre test, men efter ~15 min i hällregn medan jag plockade hallon så var jag fortfarande helt torr överallt.

Jag ska göra om det och då tvätta ordentligt innan, samt torka på högre värme efteråt. Dvs inte vara så feg. Värmen efteråt ska ju aktivera impregneringen på något vis. Kanske var 40 grader lite väl lågt.

Möjligen kan man även köra impregneringsspray på utsatta delar efteråt. Men axelpartierna är ju väldigt utsatta vid ryggsäcksbärning. Det borde vara galon där.

Nej, nej, inget tex-mex. Det är en helt vanlig gammal hederlig regnjacka i 100% nylon :)

För att sådana regnjackor skall vara vattentäta brukar de ha en PU-beläggning eller dyligt på insidan. Enbart impregnering brukar inte räcka för att jackan skall bli vattentät. Eventuellt kan du ha ett löst nylonfoder i jackan som gör att du inte ser och kan inspektera beläggningen som finns på yttertygets insida.
Har den vattentäta beläggningen gett upp (PU-beläggningar har en tendens till att åldras och släppa/flaga efter några år) på vissa partier är det nog godnatt som regnjacka, däremot finns chans till förlängt liv som vindjacka.

För att sådana regnjackor skall vara vattentäta brukar de ha en PU-beläggning eller dyligt på insidan. Enbart impregnering brukar inte räcka för att jackan skall bli vattentät. Eventuellt kan du ha ett löst nylonfoder i jackan som gör att du inte ser och kan inspektera beläggningen som finns på yttertygets insida.
Har den vattentäta beläggningen gett upp (PU-beläggningar har en tendens till att åldras och släppa/flaga efter några år) på vissa partier är det nog godnatt som regnjacka, däremot finns chans till förlängt liv som vindjacka.

Trodde nästan att det var något sånt. Jaja, men inget ont som inte för något gott med sig. Då får jag ju chansen att jaga rätt på en ny trevlig jacka :)

Ja, vindjacka var inte dumt. Det hade jag inte tänkt på. Tack för tipset!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Carlos2 Regnjacka Kläder 8
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Danne99 Köpte en regnjacka för 900kr...ångest.. Kläder 2
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
skallagrimson Vindjacka som även funkar som regnjacka? Kläder 1
Askel Regnjacka likt Itab Packaway Kläder 22
riger Letar efter en ny regnjacka Kläder 16
nicko_ Problem att hitta gammal tråd med rekommendation för billig, bra regnjacka Kläder 9
DrJ Lätt flourkarbonfri regnjacka? Kläder 3
Vasp1 Ny Regnjacka Kläder 29
Karolina P Regnjacka (Marmot): 20' mm, 20' g/kvm, 181g - fynd? Kläder 1
dandan Regnjacka Fjällräven Bäck Kläder 1
Thrashback Regnjacka längre modell Kläder 19
UffeB Lätt regnjacka som inte är en midjekavaj - en utopi? Kläder 90
Snubblaren Skillnaden mellan regnjacka och skaljacka? Kläder 41
MagnusEnbom Regnjacka eller softshell? Kläder 10
utemänniska Regnjacka att tävla/träna i? Kläder 14
grodanbolle Lätt Regnjacka? Kläder 19
piaea Regnjacka för höst/vår och sommarvandring Kläder 9
clopin Hjälp med regnjacka - nybörjare Kläder 5
Nils Petter Tips på regnjacka Kläder 7
skogsvakt Regnjacka Marmor Precip Kläder 23
henkealf Rea på skaljacka/regnjacka i damstorlek small-medium? Kläder 2
Emmma impregnera regnjacka foss Kläder 1
AndersOleander Vind och regnjacka Kläder 23
tomatchili Tips på bra regnjacka/lätt skaljacka med huva.... Kläder 10
bergholm Regnjacka Kläder 10
mtallberg North Face regnjacka? Kläder 2
mtallberg Helly Hansen regnjacka? Kläder 0
mats.brorson Fjällräven Singi Regnjacka/byxor Kläder 5
Johan_olsson Regnjacka á 1000:- Kläder 13

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg