Niclas: det var ju himla tråkigt, undrar vad du fått för sorts måndagsexemplar?
Man ska samtidigt komma ihåg att något som säljs, används och recenseras så mycket för det första knappast är helt värdelöst (som din jacka uppenbarligen var!) och dessutom utsätts för hårdare granskning av fler kritiska ögon än de där exklusiva prylarna som det finns en-två recensioner om.
I praktiken tror jag skillnaden är rätt liten mellan Marmot, ME, MHW mfl när det gäller de lätta regnjackorna för ~1000kr. Man får titta på passformen, om man önskar någon speciell detalj (Precip har t ex ventilationsdragkedjor under ärmarna) samt vikten. Sen letar man upp den på rea (dessa jackor görs ju i STORA volymer) och kapar åt sig den för 5-600...
Brigas: Jag har samma upplevelse, tror det är svett och fett från håret och nacken som nöter upp jackan. Du är den tredje jag hör utöver mig själv som haft problem med att PreCip nöts just där i nacken, vilket man kan tycka är ologiskt. Å andra sidan hade jag svettats hårt i min jacka under tre säsonger innan det började läcka så smått, sen hade jag den ytterligare en säsong och nu är den med som reserv när jag fiskar. En ny 600-kronors jacka var tredje-fjärde säsong kan jag leva med.