Regnjacka Marmor Precip

Nån som äger en Marmot Precip jacka? Funderar på köpa regnjacka kring tusenlappen. Litar inte längre på Gore tex Paclite och tänker inte lägga en halv månadslön på brukskläder.

ha d
 
Jag tittade på Precip men valde till slut en Oracle istället. Den kändes som en bättre allroundjacka helt enkelt, annars är dom väldigt lika. Jag är nöjd än så länge. Jackan är väldigt lätt och har en utmärkt ventilation om man öppnar under armarna. Bröstfickorna är klockrena. Jag har långa armar men skärningen är generös och den glipar inte mot handskarna. När jag står upp går det att dra ner den så att den täcker även ryggslut/rumpa. Huvan använder jag inte så det kan jag inte uttala mig om.
/Rilleman
 
Jag är inne på min andra PreCip nu. Är helnöjd. Enda man kan anmärka på är att passformen är lite pösig. Om man prioriterar låg vikt framför dragkedjorna under ärmarna, och vill ha en mer slimmad passform, så föreslår jag Marmot Essence.
 
Använde pre-cip ett tag. Helt OK jacka för pengarna, men skall man ánvända jackan mycket så slits den snabbt. Har man softis som huvudplagg och regnjackan ligger i mest ryggan funkar en nog bra. Är du mycket aktiv och därmed sliter mycket på kläderna så rekommenderar jag att du även tittar på stadigare (tyngre) jackor.
 
Jag hoppar på den här tråden. Jag blev ombedd att rekommendera en lämplig skal-/regnjacka och en jag genast tänkte på var Precip. När jag sedan läste recensionerna här på utsidan blev jag osäker. Det verkar som om den blivit sämre med åren om man skall tro recencenterna. Är den fortfarande ett riktigt bra köp, mycket för pengarna så att säga, som ryktet som jag uppfattat det säger.

Om den gick att hitta i butik så man kunde prova den skulle jag annars rekommendera MEs Alpine jacka som jag själv har. Rekommenderas starkt. Vet någon nån butik inte alltför långt från Örebro som kan tänkas ha MEs klädsortiment?

Mvh
Peter P.
 
Tyckte faktiskt att Precip redan tidigt blev våt och tung i ärmarna,sen släppte laminatet i nacken(av nötning av håret+ hårspray säger en del).Försökte impregnera om den några gånger med rätt klent resultat beträffande ärmarna.
Marmot Essence verkar hålla helt annan kvalitet så här långt,och är dessutom mycket snyggare skuren.
 
Köp den inte

Som jag skrivit i min recension av denna jacka är detta nog det sämsta jag stött på i alla kategorier (och jag har reklamerat och använt två stycken under 2006)

Efter att ha läst recensioner och tester valde jag att köpa en precip jacka i april 2006och den har gav mig bara gråa hår. Jag gillade vikten, skärning och allt men den läckte som ett såll. Inte det minsta duggregn klarade jackan av. Ok tillbaka och reklamera den - lite ovanligt men inga problem sa butiken - efter fyra veckor kommer svaret - fel på tyget ok. Jag plockar ut en ny jacka efter som jag fortfarande var i tron att det var den första som var dålig men det tog ett duggregn och sen var jackan tillbaka i butiken och jag köpte inte en ny.

Jackan har varit utsatt för lättare duggregn i lugn aktivitet, stå stilla och titta på hundträning. Jag har cyklat till jobbet i varierat regnväder och jackan är dyngsur på insidan och regnet gör stora fina fläckar vid varje droppe.

Nej ta och titta på andra jackor om du vill ha något som står emot regn.
 
Niclas: det var ju himla tråkigt, undrar vad du fått för sorts måndagsexemplar?

Man ska samtidigt komma ihåg att något som säljs, används och recenseras så mycket för det första knappast är helt värdelöst (som din jacka uppenbarligen var!) och dessutom utsätts för hårdare granskning av fler kritiska ögon än de där exklusiva prylarna som det finns en-två recensioner om.

I praktiken tror jag skillnaden är rätt liten mellan Marmot, ME, MHW mfl när det gäller de lätta regnjackorna för ~1000kr. Man får titta på passformen, om man önskar någon speciell detalj (Precip har t ex ventilationsdragkedjor under ärmarna) samt vikten. Sen letar man upp den på rea (dessa jackor görs ju i STORA volymer) och kapar åt sig den för 5-600...

Brigas: Jag har samma upplevelse, tror det är svett och fett från håret och nacken som nöter upp jackan. Du är den tredje jag hör utöver mig själv som haft problem med att PreCip nöts just där i nacken, vilket man kan tycka är ologiskt. Å andra sidan hade jag svettats hårt i min jacka under tre säsonger innan det började läcka så smått, sen hade jag den ytterligare en säsong och nu är den med som reserv när jag fiskar. En ny 600-kronors jacka var tredje-fjärde säsong kan jag leva med.
 
Brigas: Jag har samma upplevelse, tror det är svett och fett från håret och nacken som nöter upp jackan. Du är den tredje jag hör utöver mig själv som haft problem med att PreCip nöts just där i nacken, vilket man kan tycka är ologiskt. Å andra sidan hade jag svettats hårt i min jacka under tre säsonger innan det började läcka så smått, sen hade jag den ytterligare en säsong och nu är den med som reserv när jag fiskar. En ny 600-kronors jacka var tredje-fjärde säsong kan jag leva med.

Samma här men jag tror det handlar om nötning på grund av huvan. Hmm, tror jag skrivit det förr.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Danne99 Köpte en regnjacka för 900kr...ångest.. Kläder 2
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
skallagrimson Vindjacka som även funkar som regnjacka? Kläder 1
Askel Regnjacka likt Itab Packaway Kläder 22
riger Letar efter en ny regnjacka Kläder 16
nicko_ Problem att hitta gammal tråd med rekommendation för billig, bra regnjacka Kläder 9
DrJ Lätt flourkarbonfri regnjacka? Kläder 3
omnes Återimpregnera regnjacka Kläder 5
Vasp1 Ny Regnjacka Kläder 29
Karolina P Regnjacka (Marmot): 20' mm, 20' g/kvm, 181g - fynd? Kläder 1
dandan Regnjacka Fjällräven Bäck Kläder 1
Thrashback Regnjacka längre modell Kläder 19
UffeB Lätt regnjacka som inte är en midjekavaj - en utopi? Kläder 90
Snubblaren Skillnaden mellan regnjacka och skaljacka? Kläder 41
MagnusEnbom Regnjacka eller softshell? Kläder 10
utemänniska Regnjacka att tävla/träna i? Kläder 14
grodanbolle Lätt Regnjacka? Kläder 19
piaea Regnjacka för höst/vår och sommarvandring Kläder 9
clopin Hjälp med regnjacka - nybörjare Kläder 5
Nils Petter Tips på regnjacka Kläder 7
henkealf Rea på skaljacka/regnjacka i damstorlek small-medium? Kläder 2
Emmma impregnera regnjacka foss Kläder 1
AndersOleander Vind och regnjacka Kläder 23
tomatchili Tips på bra regnjacka/lätt skaljacka med huva.... Kläder 10
bergholm Regnjacka Kläder 10
mtallberg North Face regnjacka? Kläder 2
mtallberg Helly Hansen regnjacka? Kläder 0
mats.brorson Fjällräven Singi Regnjacka/byxor Kläder 5
Johan_olsson Regnjacka á 1000:- Kläder 13
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
waltruz Marmot precip vs itab packaway regnbyxor Kläder 18
LindyAnna Rädda precip jacka? Kläder 5
JohannaXX Marmot Precip Full Zip Pant - 100 % vattentäta? Kläder 7
L.A. Packway vs Precip? Kläder 0
Joakim Ambrosson Marmot PreCip - regnkläder? Kläder 24
bergholm Marmot Precip Kläder 12
pasta Vilken andas bäst-Haglöfs Foss eller Marmot Precip? Kläder 8
boran Är Marmot Precip vattentät? Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.