Regnjacka för höst/vår och sommarvandring

Hej!

Jag är på jakt efter en regnjacka som jag både står emot regn bra, är vindtät så man kan vandra i den och som är lätt. Jag har kollat på Marmot Precip men är lite osäker på om den uppfyller mina krav. Är det någon som har erfarenhet av denna. Jag har en skaljacka i gore tex --- men den kommer bli på tok för varm att vandra i,, är nog ganska varmblodig och vill inte ha på mig för mycket kläder.

Hälsningar
Pia
 
Regnjackor är varma, och att vandra i dem när det inte regnar är ingen bra idé. Välj antingen en regnjacka som är mycket lätt och kan vikas i hop i fickan, eller ett vindplagg som står emot lättare regn.
 
Har använt Marmots Precip de senaste åren och nog fungerar den att vandra i. Ser man till att ventilera så gott det går så slipper man en del av fukten från insidan. Dock inte allt. Den jacka jag använder har långa venilationsdragkedjor under armarna, vilket gör stor skillnad om det blir för varmt. En nackdel är kanske att Precip inte är alltför slitstarkt. Membranet på byxxorna har släppt i baken, till stor del p.g.a. cykling. Jackan har klarat sig bättre trots ryggsäcksbärande stor del av tiden. Ett Precipställ är inte heller så jättedyrt och håller de ett par säsonger så är det väl investerade pengar anser jag.
 
Jag reklamerade en Marmot Precip regnjacka (herr, 1000skr)då den släppte igenom vatten.
Marmot skryter om att det är deras nya flaggskep vad gäller tunnt och lätt material.
Jag hade haft den någon månad och max använt den fem gånger nu i sommar.
Och då i stadsmiljö.

Jag har ingen direkt erfarenhet av denna typ av jackor men är det verkligen så dålig kvalité eller hade jag bara oturen att få ett "måndagsexemplar"?
Reklamationen gick bra, jag fick tillbaka pengarna utan tjafs.

Köpte istället en Haglöfs Ambition Gore-tex. Kollar sömmar och sånt noga och tycker att det verkar vara rätt svaga sådana vid ärmsluten.
Någon som har erfarenhet av att sömmar och sånt slarvas med?
Gör tillverkarna svaga "punkter" på en jacka för att den ska gå sönder?
Och var på en jacka ska man kolla extra noga?
Och nätet (mesh) som finns på insidan av jackan verkar heller inte vara av toppmaterial.
Är det bara jag som oroar mig i onödan?
Jag köpte förövrigt jackan till reducerat pris.

/S
 
Hej!

Jag är på jakt efter en regnjacka som jag både står emot regn bra, är vindtät så man kan vandra i den och som är lätt. Jag har kollat på Marmot Precip men är lite osäker på om den uppfyller mina krav. Är det någon som har erfarenhet av denna. Jag har en skaljacka i gore tex --- men den kommer bli på tok för varm att vandra i,, är nog ganska varmblodig och vill inte ha på mig för mycket kläder.

Hälsningar
Pia

Jag har en Marmt Essence, gjord i Precip plus, som om jag förstått rätt ska vara ett bättre material än det vanliga precip (åtminstånde hävdade återförsäljaren det). Jag kan i alla fall rekomendera den. Den är superlätt (~200 g) men saknar ventilation under armarna, men jag använder den enbart vi regn och är jättenöjd. Den har följt med istället för min gamla GTX-jacka på mina tre senaste sommar/höst-vandringar och jag har inget att anmärka. Som komplement har jag en Marmot Ion mot vinden då jag inte tycker om att använda regnjackan i onödan. Kombinationen fungerar klockrent då jag också är ganska varm av mej!
//Björn
 
Jag har varit nöjd med ventilationen i min Marmot Precip, har i princip alltid haft armhåledragkejorna öppna då jag rört mig. Dock har det behövt regna en del innan den åkt på, vid kortare, lättare duggregn fortsätter jag i underställströja eller vindblus.
Lämnade dock kvar precipjackan i Konsul Perssons stuga för någn vecka sen och ska nu prova ITABS Packawayjacka. Den saknar pitzips och lär ju vara svettigare. Är den för svettig blir det nog en ny Precip i stället.
 
Jag har varit nöjd med ventilationen i min Marmot Precip, har i princip alltid haft armhåledragkejorna öppna då jag rört mig. Dock har det behövt regna en del innan den åkt på, vid kortare, lättare duggregn fortsätter jag i underställströja eller vindblus.
Lämnade dock kvar precipjackan i Konsul Perssons stuga för någn vecka sen och ska nu prova ITABS Packawayjacka. Den saknar pitzips och lär ju vara svettigare. Är den för svettig blir det nog en ny Precip i stället.

Jag undrade just vem som glömt sin regnjacka!

Säger bara: Mountain Equipment. Bättre skärning, bättre luva.Vet bara inte vad den heter numera, de byter ju namn hela tiden..

Är det bara lite regn ute så tycker jag softshell funkar bäst.
 
Jag saknar definitivt ärmhålsventilationen när jag kör andra regnjackor än Marmot Precip. Har t ex en Essence som är SÅ mycket bättre skuren etc etc, men som jag bara har för bergslöpningen då man ändå svettas som en gris. Vid vandring, fiske mm är jag helt beroende av ärm-hålen. The North Face Diad Jacket är en annan modell som inte kostar skjortan (reas på många ställen i USA), som är lätt (~200g) och har ärmhålsventilation. Haglöfs har väl oxå nån variant (och säkert Arc'teryx), men då blir prisskillnaden rätt kännbar mot Marmot Precip som man ju ofta hittar på rea för 6-700 kr...

Själv har jag inte haft problem med Precip-membranet, men många har haft klagomål på detta. Jag har inte längre ambitionen att en ultralätt och -tunn regnjacka ska palla mer än tre säsongers intensiv användning (inklusive svett, myggmedel och all annan kemisk nötning man dammar på med), och det har mina Precip gjort.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Danne99 Köpte en regnjacka för 900kr...ångest.. Kläder 2
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
skallagrimson Vindjacka som även funkar som regnjacka? Kläder 1
Askel Regnjacka likt Itab Packaway Kläder 22
riger Letar efter en ny regnjacka Kläder 16
nicko_ Problem att hitta gammal tråd med rekommendation för billig, bra regnjacka Kläder 9
DrJ Lätt flourkarbonfri regnjacka? Kläder 3
omnes Återimpregnera regnjacka Kläder 5
Vasp1 Ny Regnjacka Kläder 29
Karolina P Regnjacka (Marmot): 20' mm, 20' g/kvm, 181g - fynd? Kläder 1
dandan Regnjacka Fjällräven Bäck Kläder 1
Thrashback Regnjacka längre modell Kläder 19
UffeB Lätt regnjacka som inte är en midjekavaj - en utopi? Kläder 90
Snubblaren Skillnaden mellan regnjacka och skaljacka? Kläder 41
MagnusEnbom Regnjacka eller softshell? Kläder 10
utemänniska Regnjacka att tävla/träna i? Kläder 14
grodanbolle Lätt Regnjacka? Kläder 19
clopin Hjälp med regnjacka - nybörjare Kläder 5
Nils Petter Tips på regnjacka Kläder 7
skogsvakt Regnjacka Marmor Precip Kläder 23
henkealf Rea på skaljacka/regnjacka i damstorlek small-medium? Kläder 2
Emmma impregnera regnjacka foss Kläder 1
AndersOleander Vind och regnjacka Kläder 23
tomatchili Tips på bra regnjacka/lätt skaljacka med huva.... Kläder 10
bergholm Regnjacka Kläder 10
mtallberg North Face regnjacka? Kläder 2
mtallberg Helly Hansen regnjacka? Kläder 0
mats.brorson Fjällräven Singi Regnjacka/byxor Kläder 5
Johan_olsson Regnjacka á 1000:- Kläder 13
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
highlandpark Alternativ för dagsvandring höst/vinter Kläder 24
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
tooomas Vandringsjacka för sommar-sensommar-höst Kläder 32
SLMT Perfekta jackan för vår, höst och sommar Kläder 7
snowdog Vår höst jacka Kläder 1
sooman Kajakkläder: Höst/tidig vår Kläder 0
Mattias1981 Skalkängor, Vår, Sommar o höst Kläder 6
museo12 Kläder för vandring i skånsk höst och vinter (nybörjare) Kläder 4
JohnS Vinter-/höst-jacka för Skåne Kläder 8
pythagoras Sommarvandring med Haglöfs Solite Lite? Kläder 5
Elvah Gaiters/damasker vid sommarvandring Kläder 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.