Regnjacka eller softshell?

Hej

Jag funderar vad som egentligen är bäst på vandringen...
Antingen har man en regnjacka i packlite material som exempelvis "Tierra Pacman",

eller så kör man en ren softshell jacka som typ "Marmot Tempo Jacket" som rent vindskydd och lite värmande. Så drar man på en parkas när skuren kommer.

Vad ska man välja? En varm sommardag kan man såklart ha bara ett underställ, men om det blir kallare så kan det vara skönt att dra på en softshelljacka eller en flis och sedan antingen en parkas eller en regnjacka på det.

Är paclite materialet så bra som det låter och vad är mest vettigt att satsa på?

hälsningar
Magnus

Det finns förstås inget rakt svar på "hur det är och hur det ska vara" i denna fråga. Finns flera tidigare trådar i ämnet, men mina åsikter är dessa:
(förutsatt att vi pratar fjällvandring, eftersom jag antar att du syftar på detta med din dubbelpost i fjällvandringsforumet! :)

Jag går i underställströja och har en regnjacka (billig, typ Marmot Precip eller ITAB) i ryggsäcken. Om det blir riktigt fulväder, inkl svår blåst, så åker regnjackan på. Eftersom jag tenderar att svettas så har jag valt en regnjacka med dragkedjor under armarna (och det har väl Tierra Pacman också), men jag försöker komma billigt undan.

En mjukskaljacka tycker jag är helt överflödig (den är däremot grym på hundpromenaden eller i skidbacken). De allra lättaste (min Patagonia Ready Mix väger ca 4 hg) kan väl vara ett alternativ, men vill man ha en ren vindjacka så skulle jag rekommendera en joggingjacka eller motsvarande i tunt vindtyg. Billigt, lätt, funkis, och undvika onödiga funktioner.

För ca fem år sen var det flera som släpade en windstopperfleece OCH en goretexjacka på vardera 7-10 hg, och som vardera mest hade effekten att bäraren svettades gôtt. Samma funktion (minus svettningen) får man av min föreslagna kombo ovan. Men det blir mindre att bära.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Håller med Strykarräven här.

För mig funkar inte Paclite som "en-jacka-på-fjället"-plagg. Och då pga att det blir för mycket svett när det bara blåser. Så, jag tycker du tänker rätt när du tänker två plagg. En vatten-barriär som du hoppas ha i säcken så mycket som möjligt (lätt! billig?). Och en vindbarriär, som du hoppas använda mycket (snabbtorkande, god huva/lufting) Men tänk noga på om du vill ha både värmande OCH vindskyddande i samma plagg.. Jag tycker inte det blir tillräckligt flexibelt för att få vara med på fjällturer; jfr Strykarrävens resonemang om Windstopper-Fleece + GT ovan..

En till som håller med ovanstående.
På fjället är det ofta man behöver vindskydd men egentligen ingen isolering. Åtminstone jag håller mig alltid varm (eller för varm) så länge jag rör mig, men om vinden ligger på (ev med enstaka stänk) så vill jag ha någon form av vindskal för komfortens skull. Den funktionen vill jag helst inte kombinera vare sig med regnskydd eller värmeplagg.

I andra sammanhang, däremot, kan en softshell vara kanon. Alla uteaktiviteter är inte fjällvandring...

Ytterligare en som håller med om ovanstående!

Själv kör jag med Marmot Ion windshirt som vindjacka och Marmot Mica Jacket som regnplagg. Den senare är oprövad än så länge men den är jä---gt lätt.

//Peter

Håller med om behovet av vindskydd

min lätta vindskjorta är på nästan jämt, billig lätt regnjacka på bara vid mer än dugg och på raster.
Vindskjorta eller vindblus bör alla ha!
Under kör jag med en t-tröja med ull i plasten.

Jag tycker det räcker med ett plagg för att täcka in blåst alternativt regn - jag kör med min Marmot Essence, riktigt lätt med luva och dragkedja.

termer...

Hej

Jag funderar vad som egentligen är bäst på vandringen...
Antingen har man en regnjacka i packlite material som exempelvis "Tierra Pacman",

eller så kör man en ren softshell jacka som typ "Marmot Tempo Jacket" som rent vindskydd och lite värmande. Så drar man på en parkas när skuren kommer.

Vad ska man välja? En varm sommardag kan man såklart ha bara ett underställ, men om det blir kallare så kan det vara skönt att dra på en softshelljacka eller en flis och sedan antingen en parkas eller en regnjacka på det.

Är paclite materialet så bra som det låter och vad är mest vettigt att satsa på?

hälsningar
Magnus

Enig med övriga, ett vindskyddande lager och ett regntätt är ofta att föredra.

Men termen softshell är lite oprecis, kan ju vara både en gammal hederlig fjällräven grönlandsjacka och en modernitet med vindskyddande membran och tunn fleece på insidan. Distinktionen är som jag uppfattar det hardshell som är regntätt och softshell som inte är regntätt...

Själv föredrar jag softshell som bara ger vindskydd, bättre att ha en separat tröja som inte blir blöt av svett när man går...

//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips