Skillnaden mellan regnjacka och skaljacka?

Tycker att gränsen mellan dessa plagg är väldigt luddig så vad är skillnaden mellan en regnjacka och en skaljacka? Båda ska ju vara vattentäta?

Så som jag ser det så är regnjackan bara till för att skydda mot regn, krav på att den ska "andas" osv finns inte. Det finns däremot för skaljackan.

Det är min uppfattning i alla fall, men jag kan ha fel :p

vilket wikipedia tycker att jag har...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Regnkläder

så jag har med andra ord inte en aning :D

Regnjackan är ju tätt åt båda hållena - vilket är en viss nackdel då man blir pisseblöt innifrån efter ett tag av svett.

Skaljackan med membran är också hundra% vattentät men låter vattenånga passera från den varma sidan och ut mot den kalla.

Man blir inte blöt innifrån om inte man anstränger sig en hel del.
Dock kan extrema mängder vatten på en skaljjacka göra den mindre effektiv att skicka ut ånga.

Jag har sovit i goretex kläder utomhus i regn - på senhösten - sov som en prinssesa och vakna torr.

Gör man om samma sak med ett regnställ så är man blöt,kall och luktar död apa.

Idag finns ingen egentlig skillnad!

En regnjacka och skaljacka är mer eller mindre identiska!

Den enda skillnaden jag kan komma på är att man kanske kräver mer hållbarhet från en skaljacka än en regnjacka.

Dvs en regnjacka kan varar hyper tunn och hyperlätt för att endast stå emot vatten medan en skaljacka även ska stå emot ett visst slitage, trädgrenar, klättring osv...

Vad gäller andning osv är den tunnaste jackan överlägsen, dvs idag är det en hyper tunn regnjacka du ska satsa på om du vill ha andning i blött väder.

Enligt gammal definition är ett regnställ lika med galon. Det är 18-1900 tal.

Dom flesta tunna regnjackor brukar ha ett ganska tätt sikt ala tältgolv på insidan - andingen är extremt långsam i jmf mot en membran jacka.

I regnjackor brukar andnings funktionen skötas via "tältventiler" lite varstans va?

Är det svalt ute och regn, håller definitivt regnjackan vätan ute och kondensen inne.
Den s k skaljackan "andas" men alla vi hitintills sett har för låg ånggenomsläppsförmåga, d v s du kommer att få kondens på insidan så fort du börjar anstränga dig och generera värme. Alla skaljackor är inte regntäta utifrån, tryck brukar göra att det läcker från utsidan.
Andra skaljackor är enbart vindtäta...Vissa t o m med porösare rygg....
Vindblusar tål mer än du tror och gör mycket som skalplagg.
Benämningarna är inte solklara.....För vilket plagg du än brukar ytterst bör bli ditt skal.

Regnjackor kan vara tjocka också, själv använder jag Gallonjacka...

Men en regnjacka kan väl vara en skaljacka, det är ju bara en benämning som kommer från flerlagersprincipen.

Det är ju egentligen att den inte har något eget foder utan man använder underställ och förstärkningskläder vartefter man vill bli varmare eller svalare... ?

Stryk SKF.

Enlagersjacka bara tyg ev belagt med mextex av ngt fabrikat. Även ett fodertyg kan vara laminerat på linerns insida. Dvs bara ett luftlager.

Fodrad är två eller trelagers, vid tre sitter linern som ett extra foder mellan fodret (du ser) och yttertyget. Skillnaden praktiskt blir att trelagers har två luftlager....
Alla sätt påstås ha fördelar och jag har stundtals upplevt nackdelar med dem...

I min värld...

... så betyder skal just skal. Dvs det yttersta klädlagret som ska skydda mot de omständigheter man befinner sig i.
Således är en regnjacka ett lämpligt skalplagg om det regnar, en vindblus ett lämpligt skalplagg om det blåser, osv.
Att sedan ordet skalplagg på senare år mer eller mindre blivit synonymt med tex-plagg som påstås skydda mot allt möjligt beror förmodligen på att förr så var det en betydligt distinktare skillnad mellan t ex regnjacka och vindblus medan man idag kan få ett plagg som kombinerar (läs kompromissar mellan) båda egenskaperna och då behövdes det en ny benämning som innefattade flera egenskaper. Fast det är ju bara min tolkning........

/O.

Det är ingen direkt skillnad vad gáller funtion, utan snarare olika slags terminologier:

* En regnjacka är en jacka man tar pà sig när det regnar, och som man antar är mer eller mindre vattentät.

* Skaljacka ingen konkret slags jacka, utan en del av den terminologi man anvánder inom friluftsbranchen när man talar om olika kläd-lager. Skaljackan kan vara en regnjacka, men inte alltid.

Vad gáller klädlager talar man om :

Underställ ( lager 1)
Isolerande mellanlager (lager 2)
Skal (lager 3).

Skalets funktion är att skydda övriga lager mot vind och/eller regn. Man talar ibland dels om "mjukskal" (soft-shell) som skyddar mot det mesta utom mot ihàllande/kraftigt regn, men som är jämförelsevis ventilerande och komfortabla, och dels om "hârd-skal" (hard shell) som skyddar mot ihâllande regn, men som är mindre ventilerande (logiskt!). I Sverige verkar skaljacka fr.a användas för att benämna denna sista variant.

I dagens värld med tekniska material tar man numera för givet att en sk. "(hârd)skaljacka" förutom att vara vattentát under en relativt lâng tid även ska släppa ut en del svett.

Vill man â andra sidan ha en regnjacka i ett material som hàller tätt i all evighet bör man välja material som galon, gummi, plast och liknande, med nackdelen att svetten stannar kvar under jackan.

Sà, vid stillastâande aktiviteter kan det var helt OK med en galonjacka, men om man ska ta i lite grand och svettas kan det vara bättre med en modernare variant av tekniska "andas-material".

Om man ska vara ute mycket i kyligt men relativt torrt váder är det bättre att använda en sk. mjukskal-jacka, vind-jacka etc.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Oskar Q Skillnaden mellan två och tre lagers gore-tex? Kläder 14
Maxplosive Dun/syntet, fleece, vindjacka. Mellan och ytterlager? Kläder 9
RolandF skillnad mellan Yupik resp Nuuk parkas från fjällräven? Kläder 3
kartisen Förhållande mellan Ullfrotte dvs Woolpower och Triconor Kläder 4
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
arvidsson.anna Väljer mellan två skaljackor Kläder 5
mipert Är det skillnad i storlekar mellan Haglöfs och Lundhags byxor? Kläder 6
Bo L Skillnad mellan Goretex och Hydratic Kläder 0
Mathew Skillnad mellan Thermal Pro och Power Tretch? Kläder 1
highlandpark Jämförelse mellan olika jackor Kläder 1
Swedish Berman VÅLDSAMMA SKAVSÅR mellan benen!! Kläder 18
Carlos2 Regnjacka Kläder 8
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Danne99 Köpte en regnjacka för 900kr...ångest.. Kläder 2
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
skallagrimson Vindjacka som även funkar som regnjacka? Kläder 1
Askel Regnjacka likt Itab Packaway Kläder 22
riger Letar efter en ny regnjacka Kläder 16
nicko_ Problem att hitta gammal tråd med rekommendation för billig, bra regnjacka Kläder 9
DrJ Lätt flourkarbonfri regnjacka? Kläder 3
omnes Återimpregnera regnjacka Kläder 5
Vasp1 Ny Regnjacka Kläder 29
Karolina P Regnjacka (Marmot): 20' mm, 20' g/kvm, 181g - fynd? Kläder 1
dandan Regnjacka Fjällräven Bäck Kläder 1
Thrashback Regnjacka längre modell Kläder 19
UffeB Lätt regnjacka som inte är en midjekavaj - en utopi? Kläder 90
MagnusEnbom Regnjacka eller softshell? Kläder 10
utemänniska Regnjacka att tävla/träna i? Kläder 14
grodanbolle Lätt Regnjacka? Kläder 19
piaea Regnjacka för höst/vår och sommarvandring Kläder 9
clopin Hjälp med regnjacka - nybörjare Kläder 5
Nils Petter Tips på regnjacka Kläder 7
skogsvakt Regnjacka Marmor Precip Kläder 23
henkealf Rea på skaljacka/regnjacka i damstorlek small-medium? Kläder 2
Emmma impregnera regnjacka foss Kläder 1
AndersOleander Vind och regnjacka Kläder 23
tomatchili Tips på bra regnjacka/lätt skaljacka med huva.... Kläder 10
bergholm Regnjacka Kläder 10
mtallberg North Face regnjacka? Kläder 2
mtallberg Helly Hansen regnjacka? Kläder 0
mats.brorson Fjällräven Singi Regnjacka/byxor Kläder 5
Johan_olsson Regnjacka á 1000:- Kläder 13

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg