Ny Regnjacka

Ska köpa ny regnjacka men osäker på vilken.
Jag tycker mycket om att vandra i fjällen och behöver en ny regnjacka som tål mycket vatten och vind och som tar lite plats i ryggsäcken.

Någon som har ett bra förslag?
Har en budget på max 2000:-

mvh Viktor
 
Jag brukar ha en äldre variant av Mountain Hardwear Epic jacket med mig på vandring. Den är inget utöver det vanliga, men det jag gillar mest med jackan är att den har mycket goda ventilationsmöjligheter, stora pitzips och fickor med mesh samt tryckknappar på vindslån gör att man även kan dra ner dragkedjan lite utan att det regnar in. Nu går den för 600kr hos Addnature.

Skulle jag köpa en ny regnjacka för vandring idag så skulle det nog bli denna, Marmot Super Mica, den är väldigt lätt men man får betala för varje gram den inte väger. Köper du från UK kan du komma ner i 1500kr.

Min nya vardagsregnjacka är Marmot Essence, den är minimalistisk (170g) och kanske inte den jackan jag skulle ha med mig på fjället. Men om du är intresserad så är finns även den till nedsatt pris på Addnature.
 
Tack för tipsen.

Jag håller med om att Super Mica verkar vara en väldigt bra vandringsjacka men kollar vidare lite mer innan jag bestämmer mig. Tack!
 
Har en super mica och gillar. Bra huva, bra ventilation och passar min kropp bra. Fast den där epic verkar sjukt prisvärd fär 600
 
Näe ingen nackdel som jag funnit än kanske lite tröga dragkedjor svåra att köra med en hand. Fast har bara haft den sen julen ungefär så vet inte hur den håller än. Fick en hyffsad deal från uk så sök där så kan man ha tur. Lätt och packas ganska liten, fin jacka om den håller några år iaf.
 
Regnplagg är en djungel!

Bra fråga om regnplagg!

Jag ska också vandra till fjälls och behöver rejäla grejer. Kollat runt mycket. Köpte North face Gore tex "active pro" eller nåt sånt. För 3.000 kr fick man en jacka som släppte in vatten vid minsta skur. Returnerade.

Ber er om HJÄLP. Vilka erfarenheter har DU om regnkläder som funkar för ändamålet REGN? Klart jag vill att plagget ska ventilera men jag ser att det ofta kompromissas med täthet då. Och då blir valet täthet i första hand. Just nu tänker jag mig en poncho och ett par sk holkbyxor. Väger väl en del men man blir iaf inte blöt!

Budget ca 3000 kr :)

Varmt tack!
 
Det finns rätt många trådar om detta med membranplagg och om att försöka förena regntäthet med andningsbarhet. Slutsatsen för många (dock inte alla) verkar ha blivit, att man inte kan uppnå annat än havtaskiga kompromisser, och att det är lika bra att dela upp dessa funktioner, så att man skaffar sig ett välventilerande vindplagg och ett renodlat regnplagg, som då bara används när det verkligen regnar.
Jag gör så själv, och en sådan lösning behöver inte sammanlagt vare sig väga eller kosta mer än en avancerad membranjacka som skall "klara allt".

Skippar man då Goretex och likvärdigt och inriktar sig på renodlade regnplagg, finns mycket att välja på, och de regnställen kan vara tunna och lättpackade på ett helt annat sätt än de avancerade membranplaggen. Bara som ett exempel på vilken sort jag menar, och för att jag testat den i verkligheten och varit nöjd, kan jag peka på denna jacka (finns även byxor), väl innanför ramarna för din budget även om du mot förmodan behöver komplettera med ett nytt vindplagg. Den deklareras för 20 000 mm vattenpelare och mindre skall man kanske inte ha, om den skall hålla för regn dygnet runt. Ang. "andningsbarhet" känns den något bättre än de allra tätaste varianterna, och jag kan instämma i en beskrivning från en review jag läst på nätet:
"Keeps water out and weight to a minimum while allowing a bit more breathability than you’ll get from your average boil-in-the-bag windbreaker"

Nu ville jag satsa lite extra, eftersom denna jacka är den enda jag har med, men det finns som sagt många liknande och säkert en och annan billigare som håller för lika mycket, så detta var bara ett exempel på den sort du kan leta efter.
Det är t ex många som verkar vara nöjda med ITAB:s regnställ, som kostar betydligt mindre, i gengäld håller för 5 000 mm vattenpelare, väger några gram mer och kanske andas lite sämre, men säkert är helt ok som renodlade regnplagg (jag har dock bara testat byxorna och det ger inte hela sanningen).
 
Senast ändrad:
Angående ITABs regnställ så tror jag andningsförmågan var 2000 när jag köpte mitt. Nu ser jag att det förbättrats till 5000. Mitt andas absolut för lite för svettiga mig. Men 5000 känns som godkänt även om det är en bit kvar till de häftigaste tex-varianterna.
 
Jag tyckte också att mina ITAB-brallor var tydligt svettigare än Montane, och det är kanske inte så konstigt eftersom de sistnämnda redovisar ett fem gånger så högt värde på andningsbarheten (25 000 g/m²/25 tim), men prisskillnaden är ju därefter.
 
Kände varken till ITAB eller Montane. Lutar åt ett Montane minsann! Träffade dock en herreman igår som var helnöjd med sin poncho och "byxholk" (typ chaps) och jag blev intresserad pga konstruktionen i sig ventilerar, inte materialet... Denne man är ute MYCKET både på jakt och vandring. Får lov att kolla in vikten på dessa plagg, men Montane vinner nog. Kanske vill jag in i det sista tro att jacka +byxa ska duga... Känns iaf riktigt bra att ha ett alternativ i en annan form.

Ok varmt tack så länge :)
 
Allt beror på vad du vill göra och var/hur du vill vandra! Poncho + holkar vinner klart när det gäller ventilation och funkar fint "i skogen", men sämre i hård blåst på kalfjället, och riktigt dåligt om du tänker klättra, scrambla och hugga dig genom en djungel ;). Men jag gillar precis som du att funktionen är inbyggd i formen, snarare än att den skall hänga på något sårbart hi-tech i själva tyget. Poncho går dessutom att använda som tarp, snabbt tillfixat vindskydd på rasten, med mycket mera.
Expeds lätta poncho går t o m att använda som hammock :).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Danne99 Köpte en regnjacka för 900kr...ångest.. Kläder 2
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
skallagrimson Vindjacka som även funkar som regnjacka? Kläder 1
Askel Regnjacka likt Itab Packaway Kläder 22
riger Letar efter en ny regnjacka Kläder 16
nicko_ Problem att hitta gammal tråd med rekommendation för billig, bra regnjacka Kläder 9
DrJ Lätt flourkarbonfri regnjacka? Kläder 3
omnes Återimpregnera regnjacka Kläder 5
Karolina P Regnjacka (Marmot): 20' mm, 20' g/kvm, 181g - fynd? Kläder 1
dandan Regnjacka Fjällräven Bäck Kläder 1
Thrashback Regnjacka längre modell Kläder 19
UffeB Lätt regnjacka som inte är en midjekavaj - en utopi? Kläder 90
Snubblaren Skillnaden mellan regnjacka och skaljacka? Kläder 41
MagnusEnbom Regnjacka eller softshell? Kläder 10
utemänniska Regnjacka att tävla/träna i? Kläder 14
grodanbolle Lätt Regnjacka? Kläder 19
piaea Regnjacka för höst/vår och sommarvandring Kläder 9
clopin Hjälp med regnjacka - nybörjare Kläder 5
Nils Petter Tips på regnjacka Kläder 7
skogsvakt Regnjacka Marmor Precip Kläder 23
henkealf Rea på skaljacka/regnjacka i damstorlek small-medium? Kläder 2
Emmma impregnera regnjacka foss Kläder 1
AndersOleander Vind och regnjacka Kläder 23
tomatchili Tips på bra regnjacka/lätt skaljacka med huva.... Kläder 10
bergholm Regnjacka Kläder 10
mtallberg North Face regnjacka? Kläder 2
mtallberg Helly Hansen regnjacka? Kläder 0
mats.brorson Fjällräven Singi Regnjacka/byxor Kläder 5
Johan_olsson Regnjacka á 1000:- Kläder 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.