Vind och regnjacka

Jag är inne på min andra Precipjacka. Den första slet jag ut membranet på inom tre år och den andra har just två tejpningar släppt på. Jag förväntade mig slitage, men inte dålig tejpning, så just nu ligger jackan i tvätten inför reklamation senare idag.

Jag gillar Precip i och med att jackorna blir lätta och förhållandevis billiga, men slitstyrkan är naturligtvis inte lika hög som när membranet ligger oskyddat.
 
Musens utförsäljningslista...

....är ingen dålig deal oftast. Jag har själv inhandlat ett helt meginställ där...(midjebyxa, event + jacka (inte ett sådant där midjekort äckel utan en som facktiskt går nedanför häcken om man vill) event)

Båda är mycket slitstarka platt som ger extremt häg kvalitetskänsla och membranet är det besta jag stött på.
Om du ska ha en bra allroundjacka tror jag att megin är det bästa och mest prisvärda alternativet om den fortfarande finns på outlettlistan, förutsatt att du inte vill ha midjekort utan 'normallängd'. Huvan har underbara justeringsmöjligheter som jag ännu inte hört talas om att någon skulle lyckats bräcka.
Studera dock deras strutformade ärmar...inte alla som gillar dem men de är onekligen väldigt smidiga och så lite ivägen som det bara går.

Klättermusen har också en intresant garanti (kolla upp den!) som för deras membranplagg gäller i 5 år.
 
AndersOleander; sa:
Hallå, behöver tips på vad ska jag välja för (skal?)jacka. Jackan ska vara vindtät, andas någonlunda och vara så vattentät att jag kan lämna galonjackan hemma. Skall andvändas vår/sommar/höst till vandring och paddling. Om inte detta möjligt att få in i en jacka är jag tacksam för tips på möjliga kombinationer.

Ett stort plus är också om jackan finns i någonlunda diskret färg så jag slipper se ut som ett vandrande trafikljus...


l_100682_s05_chi.jpg


Jag letade efter en jacka för liknande ändamål för något år sedan, efter att ha letat runt lite stod det slutligen mellan Precip och Epic parka och valet föll på Epic eftersom jag tycker att den har en bättre huva.

Epic parka går ner till rumpan, har två stora och en liten ficka fram, regäla pitzips och strech över axlarna. Jackan är ganska lätt, 380g i stl L, konstruktionen är 2.5 lagers där membranet skyddas av ett tunt silkesliknande skikt. Kostar runt 1.600 kr Finns i svart, orange, blått.

Angående garanti så har MountainHardwear så kallad "lifetime waranty" på sina plagg. Har för mig att livstiden på ett en jacka brukar skattas till 10 år, iaf hos plagg med Gore-Tex och den garantin funkar det vet jag, har bytt läckande GTX byxor efter 7 års användning.
 
Garanti

Hmm, det här låter illavarslande. Jag har en Ratatosk där handtaget har börjat ge sig i ena sömmen. Undrar vad de kommer att säga om det. Är det rimligt att en ryggsäck som kostar dubbelt så mkt som motsvarande modeller ska ge sig efter några års (inte särskilt hård) användning? Jag har i och för sig inte hunnit kontakta Klättermusen ännu, så vi får väl se vad de säger om det.
Fler erfarenheter från reklamationer hos Klättermusen?
 
AndersOleander; sa:
Jackan ska vara vindtät, andas någonlunda och vara så vattentät att jag kan lämna galonjackan hemma. Skall andvändas vår/sommar/höst till vandring och paddling.
Av detta att döma låter det som att du inte är i direkt behov av någon 3000+ kr-jacka. Har jag förstått dig rätt? Vilken Klättermusen- eller Arc'teryxjacka är det då som är aktuell? Just i det segment som du skriver om, tycker jag att de billigare alternativen som föreslagits täcker dina behov. Rätt eller fel?
 
reklamationer

Har handlat en del genom åren av k-musen, reklamerade en Bifrost för den läckte i nacken, men som allt hur länge du har haft varan o skick o användning, men fick en ny tog visserligen en Megin men det hör inte hit, men tror att varan måste vara under 2 år för evt full ersättning, sedan är väl som allt kylskåp frysar o annat ett par år så är det inte mycket värt, men skicka ett mail eller slå dem en signal, o lycka till
 
Re: Re: Musens utförsäljningslista...

öringen; sa:
estetdrägg; sa:
Klättermusen har också en intresant garanti (kolla upp den!) som för deras membranplagg gäller i 5 år.

Den är visst jäkligt intressant den där garantin, för de jag pratat med som försökt få den att gälla har då inte lyckats ;)

Jag har då reklamerat några av tejpningarna i min megin och det vara bara att skicka iväg den och få tillbaka den nån vecka (kanske några minns inte) senare...det ända det kostade mig var frakten.
 
Bifrostreklamation

Jag har reklamerat en Bifrostjacka och fått en ny utan prut.

Jag hade precis samma problem med läckage i nacken. Jag har ryktesvägen hört att flera klättermusenanvändare har haft problem med detta. Orsaken skulle enligt dessa uppgifter vara väven som sådan.
 
Vad gäller reklamationer så är konsumentköplagen rätt tydlig: alla tillverknings- eller konstruktionsfel har man 3 år på sig att reklamera.
Före 6 månader har säljaren bevisbördan, efter 6 månader har köparen bevisbördan.

Du får en ny grej eller en lagad. Kan de inte laga den snabbt och gratis är det ny vara som gäller. Är det en viktig pryl kan man häva köpet.

Med en garanti (som tex Gore har) tar säljaren på sig bevisbördan för en längre period.

Så man har ganska bra möjligheter att reklamera - problemet är att vi är för dåliga på det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
pettersson.e Tröja som tål vind att ha under stads/finjacka? Kläder 5
Rickard Falkenäng Värme utan vind Kläder 10
Dannesten Vind/regn/skydd Kläder 3
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Danne99 Köpte en regnjacka för 900kr...ångest.. Kläder 2
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
skallagrimson Vindjacka som även funkar som regnjacka? Kläder 1
Askel Regnjacka likt Itab Packaway Kläder 22
riger Letar efter en ny regnjacka Kläder 16
nicko_ Problem att hitta gammal tråd med rekommendation för billig, bra regnjacka Kläder 9
DrJ Lätt flourkarbonfri regnjacka? Kläder 3
omnes Återimpregnera regnjacka Kläder 5
Vasp1 Ny Regnjacka Kläder 29
Karolina P Regnjacka (Marmot): 20' mm, 20' g/kvm, 181g - fynd? Kläder 1
dandan Regnjacka Fjällräven Bäck Kläder 1
Thrashback Regnjacka längre modell Kläder 19
UffeB Lätt regnjacka som inte är en midjekavaj - en utopi? Kläder 90
Snubblaren Skillnaden mellan regnjacka och skaljacka? Kläder 41
MagnusEnbom Regnjacka eller softshell? Kläder 10
utemänniska Regnjacka att tävla/träna i? Kläder 14
grodanbolle Lätt Regnjacka? Kläder 19
piaea Regnjacka för höst/vår och sommarvandring Kläder 9
clopin Hjälp med regnjacka - nybörjare Kläder 5
Nils Petter Tips på regnjacka Kläder 7
skogsvakt Regnjacka Marmor Precip Kläder 23
henkealf Rea på skaljacka/regnjacka i damstorlek small-medium? Kläder 2
Emmma impregnera regnjacka foss Kläder 1
tomatchili Tips på bra regnjacka/lätt skaljacka med huva.... Kläder 10
bergholm Regnjacka Kläder 10
mtallberg North Face regnjacka? Kläder 2
mtallberg Helly Hansen regnjacka? Kläder 0
mats.brorson Fjällräven Singi Regnjacka/byxor Kläder 5
Johan_olsson Regnjacka á 1000:- Kläder 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.