Regnjacka (Marmot): 20' mm, 20' g/kvm, 181g - fynd?

Hej

Efter ett tips har jag hittat en regnjacka som jag undrar om någon har någon erfarenhet av; Marmot W's Crystalline Jacket. I beskrivningen står det bla så här:

"Jackan är extremt tunn, men har ändå ett riktigt membran i sig och alla de detaljer man förväntar sig av en vattentät jacka. Så som 100% tejpade sömmar, vattentåliga dragkedjor, justerbar huva med styv skärm och justeringar i ärmslut och nederkant. Jackan väger endast 181 gram i storlek medium. Crystalline är suverän för dig som behöver en tunn, lätt och smidig regn-/skaljacka som alltid får plats i ryggsäcken. I princip kan du förvara jackan i byxfickan på dagsturerna och den packas enkelt in i sin egen ficka när du inte använder den. Den är idealisk för förhållanden och aktiviteter där låg vikt prioriteras. Membranet är 2,5-lagers MemBrain® Strata™, ett membran som är vattentät till 20000mm och har en andningskapacitet på 20000 gram/kvadratmeter. Jackans insida är försedd med ett särskilt beläggning som ger ökad slitstyrka och undviker att jackan känns kletig mot huden.

Egenskaper:
•100% Tejpade sömmar.
•Justerbara ärmslut.
•Dragsko i nederkanten
•Angel-Wing Movement™, tillåter full rörelse för armarna utan att jackan åker upp i midjan.
•Reflekterande logos.
•Vattenavvisande dragkedja.
•Två handfickor med dragkedja.

Material: 100% Nylon MemBrain® Strata™
Vikt: 181 g."

Nu undrar jag - är den här för bra för att vara sann? Funkar den under sommarfjällvandringar eller är det mer ett "city-plagg"?

Erfarenheter/slutsatser mottages tacksamt!

MVH Karolina

Jag tycker att den ser kort ut. Efter att ha fått in vatten via byxfickorna i ett hårt slagregn förra sommaren så köpte jag en lång Marmot och har min Haglöfs LIM när jag cyklar istället. Dvs. jag tycker att en längre modell är bättre än en "snygg" slimmad jacka. Jag tycker att andasfunktionen inte är något att hänga i julgranen och har den i princip bara som som regn- och vindjacka.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips